• Sencha

Bra kapitelböcker för 5-åring?

Vi har börjat läsa en del kapitelböcker för vår femåring, t.ex. Pippi-böckerna.
    Idag börjar jubokrean, och en av bokhandlarna i stan har 30% på HELA sortimentet. Så jag tänkte att jag kanske borde kolla efter annat än just reaböcker.

Alltså vill jag ha tips på bra kapitelböcker att läsa för en femåring.

0401 & 0807
  • Svar på tråden Bra kapitelböcker för 5-åring?
  • tomtebomamma

Hej!
    Jag har en 5-årig dotter som också vill höra kapitelböcker. Jättekul tycker jag eftersom det finns så oerhört mycket att välja bland! Jag har rotat fram några av mina egna gamla böcker och nu har vi precis börjat med Madicken. Men Astrid Lindgrens böcker är väl generellt bra. En del är kanske lite läskiga (typ Mio min Mio), men många är ju jättemysiga!

Min dotter är i prinsessåldern och jag har hittat en jättefin bok om Tingeling och andra älvor. Lagon långa kapitel och jättefina bilder. Den heter "Den stora sagosamlingen". Vet förstår inte om Din 5-åring är intresserad av älvor...

På hyllan "Lättläst" tycker jag att man kan hitta massor av bra kapitelböcker som säkert egentligen är tänkta att barnen ska läsa själva när de nyss lärt sig läsa, men de passar utmärkt för högläsning tycker jag!

Lycka till på bokrean! Tänker själv gå dit och frossa och njuta i morgon!

• UmeåElin

Jag måste få tipsa om Monsterakademin. Handlar om Nelly Rapp som under en middag hos sin farbror blir antagen till monsterakademin och får lära sig hur man tar hand om en vampyr.

Det är en serie böcker som vi läst på förskolan för våra fyra-femråingar och ALLA har suttit som klistrade. Ibland fick vi sluta läsa och prata lite för det var såå spännande.

Annat vi läst är böckerna om Lasse-Majas detektivbyrå och självklart även Astrids klassiker Ronja Rövardotter.

• batte

Hej!
    Jag vill tipsa om böckerna om Sandvargen. Finns tre olika och en samlingsvolym med de tre.
    Förfarraren heter Åsa Lind.

• Elfva

Så gott som alla Astrid Lindgrens böcker är ju underbara och passar bra för fem åringar... Barnen på Bråkmakargatan är bra att börja med för de barn som är ovana med kapitelböcker, sen kan man köra på med Madicken och alla de andra... (Har man en "fegis" kan man ju vänta lite med Bröderna Lejonhjärta, Mio min Mio och Ronja Rövardotter, min dotter tycker åtminstone att de är för läskiga...)

Lillebror och Nalle av Jujja och Thomas Wieslander är en bra nybörjarbok när det gäller kapitelböcker.

Kung Midas äventyr av Lynne Reid Banks är bra och rolig för de mer vana lyssnarna.

Böckerna om Mimmi av Viveca Lärn är underbara!

Andra favoriter är t ex böckerna om Sune och Bert av Jacobsson/Olsson

• Elfva

åh ja, glöm inte bort "klassikerna" som Peter Pan, Det susar i säven osv de är ju också underbara...

• maria1972

Min kille älskar Lasse Majas detektivbyrå böckerna.

• barbamamma

Jag läser just nu Teskedsgumman i Sagoskogen för min flicka som snart fyller 5 år. Hon gillar magi och när språket är lite gammaldags med lustiga uttryck.

Svar på tråden Bra kapitelböcker för 5-åring?