• MINI25

Hur gammal får man vara för att få adoptera?

Jag är 24 år och min man är 42 år- får vi adoptera eller är han för gammal? (hemska tanke.....)

Tack för svar!

• Svar på tråden Hur gammal får man vara för att få adoptera?
  • Jennie med ie

Det finns inget fastlagd regel, än så länge, om hur gammal man får vara för att få adoptera. Det har dock föreslagits en gräns på 42.. men i dagslöget avgörs det från fall till fall.

I et fall är också åldersskillnaden ett problem, olika länder har olika ålderskrav och det är svårt att hitta ett som passar på er båda.

• evaviola

Hejsan. Jag vet inte riktigt hur det är idag, men jag e själv adopterad o då var gränsen 40 år. (1983)

• Fia30

Hej,

Jag tror inte det ska vara något problem för er att få medgivande: Jag tror NIA rekomenderar kommunerna att inte ge medgivande efter 45 år (men det är bara en rekomendation) och att det ska vara 40 år mellan förälder och barn. På ACs hemsida kan du se vilka krav de olika länderna ha på föräldrarna. Däremot så är du för ung, jag tror att man måste vara 25 år för att påbörja adoptionsprocessen.

• mamma Linder

jag vet ett par som är i kina nu och träffar sin blivande dotter. Hon är 45 och han är 48år
    de är godkända och alla papper är klara.

• Mama2005

Jag tror att det handlar om åldersskillnaden mellan föräldrarna och barnet. Vill man t.ex. adoptera en 10-åring, så kan man vara äldre än om man vill adoptera en "nyfödd".

Ja, du är för ung - man måste vara 25 - men i övrigt är det säkert inga problem att få medigvande, sedan är det som tidigare sagts här ovan, de olika länderna som har olika krav.

• Jennie med ie

Många av de länder som accepterar "äldre" har också en åldersgräns neråt på t ex 30 år, det är det jag menar med att åldersskillnaden kan bli ett problem även om ni får medgivande.

• Maja Nika

Man måste vara 25 för att få medgivande men om kommunen är med på det så kan man påbörja utredningen strax innan och sedan få beslutet klubbat när man fyllt 25. Då sparar man lite tid.

• marle

bara undrar..har det inte fungera på vanlig väg? han kan ju bli pappa långt up i åldern och du ör fortfarande ung...är det förlossningsrädsla som ligger i vägen så finns det hjälp fö rdet.../Marle

Svar på tråden Hur gammal får man vara för att få adoptera?