• Pumin

Vad kan jag äta egentligen? ( bebis med mjölkprotein allergi)

Hej.
    Jag heltidsammar och har precis fått instruktioner om att utesluta all mjölk och mjölkprotein. vad kan jag äta?
    Vad ska jag utesluta? förutom det självklara ,mjölk smör ost , var är fällorna?

tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Vad kan jag äta egentligen? ( bebis med mjölkprotein allergi)
  • Blå Flygare

Jag har samlat de olika namnen för mjölk i min blogg mjölkfritt. I början är det bra att ha den listan med sig när man handlar, för det tar ett litet tag innan man lär sig och när man läser innehållet i affären så stöter man på många ingredienser man inte vet vad det är!

Bara man steker i olja/mjölkfritt margarin så blir vanlig köttfärssås mjölkfri. Taccos utan ost/gräddfil/köpt guacamole funkar bra. Jag tar alltid mogen avocado till för att få lite krämigt. I köttfärsrätter (köttbullar, köttfärslimpa) funkar havredryck ist för mjölk, man märker ingen skillnad.

Korv är för det mesta utan mjölk, hamburgare och köpeköttbullar finns mjölkfri, fast man får leta lite (och innehåll ändras ofta, så jag vågar inte tipsa om märke). På scans hemsida finns bra allergi-info.

Blodpudding funkar fint.

Pastasallad med vinegrett, utan ost.

iMat eller annan havregrädde funkar bra i all mat med mycket smak på. Så allt du smaksätter med chillisås eller fond går bra! Dillsås o.dyl. är ju lite knepigare.

~~~~~~~~~~~~

Fällor: Sojaallergi är mycket vanligt hos mjölkallergiker. Om man byter mjölk mot soja kan barnet fortsätta må lika dåligt på nya dieten och man missar att det är två allergier. Även äggallergi är vanligt, så byt inte ut mjölksåser mot majonäs just när du testar att utesluta mjölk.

Zensodyn vuxentandkräm innehåller mjölkprotein.

Det finns numera läkemedel där laktosen inte är renad från mjölkprotein, läs FASS.

Vissa barn reagerar på MYCKET små mängder, som spår av mjölk, att man tar i osten innan man äter sin mjölkfria macka, att pommesen är friterad i samma bad som ostringar...

Att man får laktosfritt ist för mjölkfritt när man äter ute, eller att de inte tänker på att margarinet de steker i innehåller mjölk.

Att man äter får/get-ost

mm mm

• Kajak

Jag tycker att du kan be om att få träffa dietist så du vet exakt vad du ska undvika.
    Prata gärna med BVC om det eller kontakta läkaren som gav dig råd att ta bort mjölk i maten då du helammar.

Lycka till.

Det är INTE svårt att ta bort mjölk i maten när man vet vad man kan istället göra tex sås.

• smc

Jag har en svägerska som inte tål mjölprotein, och har fått lära mig att alltid läsa noga på innehållsförteckningarna.""De" har en förmåga att tillsätta mjölkprotein i saker som inte ens innehåller mjölk...
    Sedan är det olika för olika tillverkare, viss leverpastej går bra, medans den bredvid inte alls funkar.
    Lycka till och hoppas den lill* mår bättre!

Svar på tråden Vad kan jag äta egentligen? ( bebis med mjölkprotein allergi)