• Tola

Låter ni era barn äta själva?

Våran dotter har fått äta själv sedan 8 månader eftersom hon vägrat att bli matad. Nu är hon 11 månader och börjat äta lite med sked men det mesta med händerna. Det är oftast mat överallt i köket men det gör inget alls! det är jätet jobbigt att städa efteråt men ungen måste ju få äta själv!
    anledningen att jag funderar är för att jag såg på familjen annorlunda igår där trillingarna inte fick äta själva för att dom kladdar ner. Jag tycker det är hemskt! Visst det blir jätte kladdigt.Men det är ju barn dom skaffat

• Svar på tråden Låter ni era barn äta själva?
  • Matanza

Här ska det äta själv och kladdigt blir det!!!!

Sånt får man räkna med när man har barn tycker jag!

*Nova 071001* *Lillebror BF 090525*
  • Sandra och Tony

Klart att barn ska få äta själva och kladda lite det ingå ju=) Trillingarna i Familjen annorlunda kladdar mindre än min treåring. En annan sak som som jag tycker är konstig är att trillingarna inte får äta tillsammans med resten av familjen, utan dom äter innan.

• Flickan och kråkan

Vi låter vår pojke äta själv för det mesta...med händerna, men de gånger när det är väldigt såsigt och löst så matar vi. Han är inte i närheten av att hantera sked. Svårt att träna med för han är inte minsta intresserad. Han håller i skeden max 5 sekunder sedan hystar han iväg den till andra sidan rummet. 14 månader. Kommer väl det med.

• santanas

Jag tror att trillingarna i programet i går äter själva på dagis men jag kan förstå att de kanske tycker det blir lite mycket med TRE stycken..., vi andra har ju bara en liten kladdis var. Sonen är 16 mån och han börjar bli allt duktigare med besticken men fortfarande går det fortare med fingrarna För oss gör inte kladdet på golvet så mycket för vi har två små hundar som ligger startklara och bara väntar på signalen: varsegoda... Däremot så blir det ju mycket fläckar på kläderna som aldrig går bort typ ketchup, morot, frukt etc men So What..

• Cia o krabaten

Japp, det har de båda fått göra från början.
    Sonen är 6mån och äter ju bara rån och majskrokar och sånt själv, men får iibland skeden med liiite på och grejar med.

Dottern åt själv från 10mån och man fick hoppas att manm fick mata när man var borta någonstans

• nano

Min dotter på 18 mån har precis börjat äta själv, gröten på morgonen ätes iförd "gårdagens body" (dvs redan skitig), hakklapp och en liten handuk i knät (som sen används för att sanera resten av köket) Dock vill hon inte äta all mat själv, många gånger så puttar hon tallriken och skeden till mig och gapar sen som en fågelunge

Appropå att trillingarna äter försig kan jag förstå. Har bara en unge på 18 mån och äter "samtidigt" vilket betyder att jag först matar henne (dom gånger hon inte äter själv) och när hon är klar kan jag börja äta. Hon har inte tålamod på fem öre att vänta så jag hinner ta en tugga. Kan tänka mig att det blir snudd på omöjligt att hinna mata 3 ungar och äta samtidgt, fast det slipper man ju OM de skulle äta själva...

• Aunt Molly

Man måste ju inte ge barnet tillgång till hela gröttallriken...

Min 10-mån vill helst också äta själv så till frukost får hon pilla i sig små smörgåsbitar samtidigt som vi matar med gröt på sked. När hon är upptagen med mackorna går det lätt att stoppa in en sked gröt då och då.

Samma vid lunch och middag; vi har alltid något tilltugg (rivna grönsaker, bröd, makaroner, ostkuber, mm) som hon får äta själv medan vi matar av resten.

Jag ser inget självändamål i att barnet ska kladda ohämmat. Visst ska de få känna på maten men att skvätta omrking en hel tallrik mat vid varje måltid är väl bara dumt? Det räcker med en liten klick de kan kladda med och medan barnet är upptaget med det kan man mata från den "riktiga" tallriken.

• Tola

men bara för att barnt får tillgång själv till maten betyder ju inet det att barnet leker med maten! lillan har aldrig lekt med maten! när hon är mött kan hon kasta ner på golvet.

Aunt Molly skrev 2009-02-24 13:08:17 följande:
    Man måste ju inte ge barnet tillgång till hela gröttallriken...Min 10-mån vill helst också äta själv så till frukost får hon pilla i sig små smörgåsbitar samtidigt som vi matar med gröt på sked. När hon är upptagen med mackorna går det lätt att stoppa in en sked gröt då och då.Samma vid lunch och middag; vi har alltid något tilltugg (rivna grönsaker, bröd, makaroner, ostkuber, mm) som hon får äta själv medan vi matar av resten.Jag ser inget självändamål i att barnet ska kladda ohämmat. Visst ska de få känna på maten men att skvätta omrking en hel tallrik mat vid varje måltid är väl bara dumt? Det räcker med en liten klick de kan kladda med och medan barnet är upptaget med det kan man mata från den "riktiga" tallriken.
  • mia mamma

Båda barnen har fått försöka äta själv från första början. En sked i handen hela tiden.
    Min son som nu är 5 år her ett ypperligt bordskick och väldigt duktig med både kniv och gaffel. Samma sak gäller vår tjej som blir två i april. Jättebra på att äta själv även om hon fortfarande föredra att äta med händerna.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Flickan och kråkan

Tola skrev 2009-02-24 15:10:29 följande:

men bara för att barnt får tillgång själv till maten betyder ju inet det att barnet leker med maten! lillan har aldrig lekt med maten! när hon är mött kan hon kasta ner på golvet.
    Var glad för det. Alla har det inte så. Här leks det ganska friskt, och mycket slängs på golvet - mätt eller inte (fast värre när han är mätt), läggs i små högar, bankas livlöst och kläms och mosas. För att inte tala om tallrikar, bestick och muggar. Tror ändå att det är bra att han får äta själv, men ja, det blir uttröttande i längden. Ganska skönt att mata ibland när orken och tålamodet inte är på topp. Det är ju en och annan måltid varje dag. Har ETT barn....

Vi matar såsig, lös mat för annars skulle han inte få i sig något alls då.
  • En glad tjej

Min dotter som är 13 månader har ätit själv i flera månader. Klarar inte av att äta med sked så hon glufsar i sig med fingrarna och det fungerar jättebra!

• danitra

Jodå, det har han alltid fått. Men han har nästan aldrig ätit kladdig mat så det har bara varit att plocka upp bitarna som han har tappat.

• Madge

Från att dottern var 14-15 månader har hon ätit i princip all mat själv. Fast när vi varit ute har vi matat henne delvis, fast nu börjar vi komma in den biten också, så hon äter det mesta själv de få gånger vi inte äter hemma.
    Vi bytte till en vanlig tripp-trappstol då och dottern som innan totalvägrade äta själv äter sedan dess glatt mat med skeden.

• nänänä

Tola skrev 2009-02-24 10:45:48 följande:

jag såg på familjen annorlunda igår där trillingarna inte fick äta själva för att dom kladdar ner. Jag tycker det är hemskt! Visst det blir jätte kladdigt.Men det är ju barn dom skaffat
    jag blev också förvånad när jag såg att trillingarna skulle få äta själva för första gången.
    hade dom varit omkring 1 år hade det väl inte varit så konstigt, men dom är ju över 2 år gamla.
    ja, konstigt också att dom inte får äta tillsammans med övriga familjen, dom är väl inga bebisar heller.
    att det blir kladd i början hör väl till,men säkert äter väl barnen själva på dagis ( om dom nu går där ).
    tyckte inte att det blev mycket kladd alls, mest bara tjat från föräldrarna.
  • nänänä

Min stora dotter, 2 år äter själv, men inte lillsyster som inte börjat äta annat än ersättning än.

• Sennaboo

Vid 8 mån tror jag inte att det skulle gått för våra barn. Burkmaten är så kladdig och tror inte de hade fattat själva ätgrejen då. Vi har börjat i och med introduktionen av hemmalagad mat och mackor och det har varit vid ca 10-11 månaders ålder. Visst kladdar det, men det hör väl den här tiden till

• Jo  anna

Min son har ätit själv sen han va 8 månader. Då totalvägrade han att bli matad. Nu är han 15 månader. Jättekladdig i början, men nu är det mycket bättre.

• sebbejonte

min pojk är snart 18 månader men har först nu börjat intressera sig för att försöka äta själv med sked, det blir mkt mat på kläder och golv men hur ska dom annars kunna lära sig om dom inte får öva =)

Svar på tråden Låter ni era barn äta själva?