• Växjömamma1976

Någon som kan berätta lite om sjukdomen ALS??!!

Hej!
    Är intresserad av att lära mej mer om sjukdomen ALS.. vet du nåt om den så skriv!!
    Tacksam för lite info!

//Sussie

(¯`°?.¸ ღ♥ Samuel - älskar dej ♥ღ ¸.?°´¯) Min blogg: bloggermum.blogg.se
  • Svar på tråden Någon som kan berätta lite om sjukdomen ALS??!!
  • ingrid79

Bara googla på ALS så får du upp hur mycket information som helst!

Lycka till.

• Millan83

Har arbetat nära den sjukdomen.. Ohygglig sjukdom är allt jag kan säga.. =(

• Växjömamma1976
    ingrid79 skrev 2009-02-24 12:10:56 följande:
    Bara googla på ALS så får du upp hur mycket information som helst! Lycka till.
    ja, men att få lite info från de som har jobbat nära någon som har haft sjukdomen vore intressant!!
  • Millan83

Jag grät när jag kom hem kan jag säga. Hem från jobbet alltså. Var sommarvikarie två år åt en kvinna med diagnosen.

Vilken typ av info letar du?

• ingrid79

Oj, ursäkta mig då! Men det framgick inte att du ville ha info om hur det är att jobba med ALS-patienter. Trodde du ville ha ren "faktainfo"...

• Växjömamma1976
    ingrid79 skrev 2009-02-24 12:27:22 följande:
    Oj, ursäkta mig då! Men det framgick inte att du ville ha info om hur det är att jobba med ALS-patienter. Trodde du ville ha ren "faktainfo"...
    det e lugnt alltså! Man får ju inget veta om man inte frågar! =)

Wondermillan
    alltså, min faster gick bort nyligen men hon bodde i Sthlm så jag kunde inte se sjukdomen och förstod aldrig hur den yttrade sej.. bara allmänt hur det är att jobba nära den sjukdomen och vad ALS egentligen handlar om??! Svårt förklara..
  • Millan83

Patienten jag jobbade med var världen finaste människa. Helt klar i skallen men kroppen lydde henne inte. Hon kunde inte röra någon kroppsdel förutom musklerna i ansiktet. Det som gällde var att hjälpa henne motionera och röra ben och armar för att de inte skulle förtvina.

nervcellerna i musklerna dör väl, om jag förstått det rätt, och det skickas "rör dig"-signaler från hjärnan men ingenting som kan ta emot och verkställa dem.

rullstol och sedan liggande. hela tiden smärtsamt medveten vad som håller på att ske..

• morrflickan

det är en mycket hemsk och obotlig sjukdom.
    om jag minns rätt börjar det i benen och går uppåt tills lungorna slutar fungera.
    jag kan rekomendera en väldigt bra bok "tisdagar med morrie" av mitch albom (tror han heter så) läset den till ett skolarbete förra terminenoch. i boken får man följa morrie en mkt fin historia.

• TSadi

Den neurologiska sjukdomen ALS, amyotrofisk lateralskleros, är en fortskridande och nedbrytande sjukdom som successivt försvagar olika muskler i kroppen. ALS har fått mycket uppmärksamhet under de senaste åren, trots att den är ovanlig. Anledningen är främst att den är en så kallad modellsjukdom som kan hjälpa till att öka förståelsen för andra, vanligare neurologiska sjukdomar, såsom Parkinson och Alzheimer

Svar på tråden Någon som kan berätta lite om sjukdomen ALS??!!