• Anonym (Ensammm)

Deppig.Osäker som mamma.Bara jag eller???

Måste bara skriva av mig för jag spricker snart. Känns som att det inte finns någon jag kan prata med som förstår mig.
    Jag är 24 år och har fått mitt första barn, en dotter som är 3månader gammal nu. Jag älskar henne så  mycket och jag är så tacksamm över henne då jag och min sambo försökt få barn så länge. Men jag är så himmla osäker som mamma, eller hur jag ska beskriva det. När jag pratar med vänninor och syskon runtomkring mig som fått abrn verkar allting gått så bra. Barnen sover hela nätter, de säger knappt ett knyst och alla verkar vara i sån topppform som förälder.... jag själv är alldeles slut. Idag bröt jag ihop och började gråta med min dotter i famnen. Just nu så sover hon knappt om nätterna. Hon vaknar varannan timma för att äta, hon sover i vår säng och bara det höjjer Varenda människa jag möter ögonbrynnen åt. Därför ahr jag haft sån panik för att få henne att sova i egen säng, men hon vill bara inte ligga där.
    Hon verkar nu vara i någon slags fas så hon är nästan aldrig nöjd om dagarna. Då hon ska äta så gnäller hon oftast vid bröstet, förstår inte alls avd dte är och jag blir så himmla nervös för att göra fel, jag kan knappt tänka klart och händerna börjar skaka. JAg vet ju att jag inte gör något fel. JAg matar henne, byter på henne , leker med hon och vyssjar hon när hon ska sova. Men jag är bara så osäker i min mammaroll. VArför känns det så här... känns som jag inte kan komma ur den här deppen jag är i och det är jobbigt för jag är ju engentligen så glad över mitt lilla underbara barn och att vi äntligen är en riktig familj....
    ja, jag vet inte om jag mitt inlägg verkar klokt men jag har åtminstone skrivit av mig. Är jag ensamm som känner det här.  Alla runtomkring mig verkar ju få vardann att fungera så bra. JAg tycker ibland att dte bara är en kamp att at sig igenom dagen.
    Näe, nu vaknar min dotter så nu sätter jag punkt.

• Svar på tråden Deppig.Osäker som mamma.Bara jag eller???
  • Loppan80

Hej du!
    Du är definitivt inte ensam, fortfarande 3 månader efter en förlossning har du många hormoner som susar runt i kroppen.

Att alla har barn som sover hela natten vid tre månaders ålder är nog mycket ovanligt. Upp till 6 månader kan de behöva äta på natten sa, vår bvc bm till oss när min lilla tjej var i den åldern.
    Men jag funderar på att hon vill äta varannan timme o ej verkar nöjd när du ammar henne. Kan det vara så att du inte har mjölk så det räcker? Hade nog pratat med BVC om detta.

Sen får du försöka lita på din mammaintuition, att du gör rätt. Ingen mamma är perfekt, alla gör nått fel nån gång. Men på det du skriver så låter det som om du gör vad du kan för att lillan ska ha det bra.

Hoppas det lättar snart för dig.

kram

• Firstandhappy

Lovar att var och varannan människa säger att allt är helt underbart och att allting fungerar hur bra som helst hemma hos dom fast det inte gör det, ingen vill erkänna att det ÄR JOBBIGT och TÅLAMODSKRÄVANDE att ha barn.
    Känner igen mig i det du skriver trots att sonen är straxt över 1 år nu och ja jag kommer säga det att livet som småbarnsförälder suger vissa dagar.

• Svimpe

Först en stor KRAM.

Du är absolut inte ensam. Du är en jättebra mamma som verkligen ser ut att älska sitt barn och gör allt som bara går att göra för att det skall ha det bra.
    Att få barn är en jättestor förändring i livet och det tar tid att vänja sig, och att lära käna barnet. Har själv tredje barnet på gång och känner fullständig panik i bland för hur det skall gå.
    Jag tror inte att det finns nån förälder i världen som har ett barn som alltid sover hela nätterna, är alltid friskt och bara gulligt och snällt - men det är ju inget man vill berätta för andra, man skall ju alltid vara så duktig i andras ögon.
    Jag har gråtit i frustration när första barnet var litet och när det andra var litet och faktiskt fortfarande trots att de är 4 och 2 år.
    Låt folk ha sina åsikter, det är alltid lätt att tycka om hur andra sköter sina barn när man inte är i samma situation själv. Ingen är perfekt varken mamma eller barnet och framför allt de ideal man satte upp innan barnet föddes om hur det skulle vara - dom stämmer alldrig.

Angående amningen så tror jag att bebisen helt enkelt behöver plötsligt lite mer och mjölkproduktionen i brösten måste komma i fatt behovet. Det händer då och då eftersom barn växer/utvecklas stegvis och inte i jämn takt.

Jag hade för vana att vira in mina barn i en liten filt när jag ammade på natten och så fick dom sova i den. Då käns det mer att man är kvar i mammas famn trots att man blivit lagd i sängen. Annars är det ju inte alls fel eller ovanligt att barnen sover i föräldrarnas säng.

Om du känner dig deprimerad jämt kan det vara bra att prata av dig på BVC, dom är vana vid att ta hand om alla situationer en förälder kan hamna i.

Lycka till, många kramar.
    Du gör ett kanonjobb.

• Anonym (Ensammm)

TACK SÅ MYCKET FÖR ERAT STÖD. Känns så mycket bättre att fått berätta och att få dessa tröstande ord. TACK.

• Firstandhappy

Brukar göra det, och det är okej att känna att man inte räcker till, att känna sig osäker och inte veta vad man ska göra, gråta floder för att barnet bara skriker trots att man gjort allt i sin makt för att lugna och söva..
    Det är ingen dans på rosor alla dagar men det blir bättre och man börjar sakta men säkert känns sig lite mer säker var efter månaderna går..

• Anonym

Kan förstå dig! Jag har en liten kille på ca 1 månad som inte heller är nöjd och sover utan ligger och gnyr och blir irriterad ibland även vid bröstet. De dagarna då han är sådan vet jag inte vad jag ska göra...är också deppad då så du är inte alls ensam... Just nu sover han i alla fall...

Hoppas att det ordnar sig för dig!!

• Anonym (Ensammm)

Oh.Jag hoppas verkligen det kommer bli bättre, åtminstone med dena svacka som jag är i nu. Vill inge annat än ta mig ur den och känna energin komma tillbaka till min kropp igen.
    Ska försöka se ljust på tillvaron igen och ge  min dotter samma energi.
    Tack för alllt stöd.

• Mailan

tänk på att vad andra än säger så tycker din dotter att du är världens bästa och mest perfekta mamma!!! Du är en perfekt mamma till din dotter!! Så är det bara!!

burn with me, heavens on fire
  • Anonym (Ensammm)

Jätte härliga ord att höra!!! Ska tänka på det, de värmer

Svar på tråden Deppig.Osäker som mamma.Bara jag eller???