• Toyna

Fråga om banan!

Min son ( 10 månader ) har upptäckt att banan är väldigt mumma. men jag börjar misstänka att han får väldigt ont i magen av det. Han har ätit fruktburkar med banan utan att ha reagerat. Men nu har han börjat äta riktig banan.

Han vaknade i natt och var gasig och sov jätte dåligt. Bajsade på natten som inte heller är vanligt. Han vaknade av att han fes och blev ledsen. Gjorde antagligen ont.

Sen idag så kom det en skvätt av slemmig diaree. Han har aldrig haft det förut. (Eller jo när han var magsjuk och det är han inte nu)

Kan det vara bananen som spökar? för det är det ända nya som jag har satt in i kosten. Kan det vara allergi eller har han bara ätit för mycket av det. Han kan få i sig en hel banan utan problem.

tacksam för svar!

• Svar på tråden Fråga om banan!
  • NilleMilleTjejen

Man kan bli väldigt hård i magen av banan. Var det mycket Diarre eller bar liten "klick" sånt kan komma när man är förstoppad, men om han har bajsat normalt mycket behöver det ju inte vara det. Om bananen är väldigt mogen kan man bli lös i magen av det. Jag blir själv lös, gasig och får ont i magen om jag ätit en banan som varit allt för mogen. Det är det ända jag kan ge till svar

• Saaaraa

Min dotter blir jättehård i magen när hon äter banan. Hon får ont i magen för att det inte kommer ut något när hon ska bajsa.

Tråkigt eftersom att hon älskar banan.. men jag brukar hälla lite olja i kvällsvällingen så går det bra.

• Toyna

men det som är konstigt är att han har bajsat 2 ggr. en gång i natt och en gång imorse. så han har ju bajsat normalt. diareen var ganska lite, men vattnig och mycket selm i och luktade jätte illa:(

Saaaraa: visst är det trist! han älskar banan han me!

• hammarby

Det sägs att riktigt mogen banan ger lös mage..men alla barn reagerar ju olika på all mat.
    Du kanske ska dra ner på bananen ett tag, ge lite mindre. Och se om det gör någon skillnad.

Annars kanske han håller på att bli magsjuk. Det kanske inte alls är frukten.

Blåbär är stoppande, och smörgåsrån, vitt bröd. Ris. Majsvälling. Det kanske du kan ge för att balansera upp det lite.

Hoppas det ordnar upp sig!

EDDIE 060913 DANTE 071019
  • Toyna

nu har han bajsat igen och det var som det brukar vara fast lite slem i. jag kanske bara har gett för mycket banan helt enkelt... Eller så är det en släng av nåt annat.

Svar på tråden Fråga om banan!