• Leather Cravat

Hjälp med virkning

Försökte virka dessa "tossorna" igår: www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php&d_id=21&lang=se

Gick bra till en början tills jag kom till detta:

"Varv 7: * 1 fm i var och en av de 2 första fm, 2 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 20-20-24 (24-27) fm.
    Virka vidare med 1 fm i varje fm tills arb mäter ca 4-4-5 (6-8) cm.
    Nu delas arb och det virkas fram och tillbaka från mitt på foten ? KOM IHÅG VIRKINFO!
    När toffeln mäter 10-11-12 (14-16) cm läggs den flat och virkas ihop mitt bak med sm genom båda lagren. Klipp och fäst tråden."

Varv 7, är det så att man virkar i fm i de två första maskorna och i den tredje maskan virkar man två fm (och fortsätter likadant varvet ut)?

Det sista förstår jag inget alls av. :S

Kan passa på att fråga om någon vet några fler beskrivningar på tossor. =)

• Svar på tråden Hjälp med virkning
  • Balehead

Varv 7 har du förstått alldeles rätt. Du fortsätter alltså att virka så tills du har totalt exempelvis 20 maskor om du stickar den minsta storleken.

Till och med hit har du virkat en rund tub. Nu ska du göra en öppning (där snörningen sitter på skor), vilket innebär att du från mitt uppe på foten virkar runt, och när du har gått varvet runt så fortsätter du inte "över", utan vänder på arbetet och virkar tillbaka åt det håll som du kom ifrån. Då virkar du som en "båt" där hälen ska vara. Och vid hälen virkar du ihop delarna genom att göra smygmaskor. Om du tänker dig att bäbisen står med tossan på sig så virkar du ihop den från golvet och upp till hälsenan. Du sticker ner nålen genom dubbla maskbågar - en i det övre och en i det undre lagret.

• Leather Cravat

Förstår allt utom: "Nu ska du göra en öppning (där snörningen sitter på skor), vilket innebär att du från mitt uppe på foten virkar runt".

Om du orkar kanske du kan måla en lätt bild i paint, har lite lättare att förstå bilder. ^^
    Känner mig lite dum nu. :P

• Balehead

Har tyvärr ingen möjlighet att rita, men om du tittar på bilden av tossorna så ser du att det sitter en rosett på dem. Det är där det måste vara öppet. Virka färdigt tills du har en 4 cm lång tut, och så tänker du att "här ska det in en fot, men jag ska lik förbannat fortsätta virka bakåt mot hälen. Någonstans måste jag lämna öppet så att foten kommer in."

Titta noga på bilden så ser du hur de har gjort. Först runt runt runt runt foten, och sedan fram och tillbaka, fram och tillbaka under hälen.

• Leather Cravat

Tror jag har förstått nu.
    Tack så jättemycket för hjälpen. =)

Svar på tråden Hjälp med virkning