• ming

Hur putsar man fönster?

Nån som har några bra tips, och gärna utförliga instruktioner, eftersom jag är jättedålig på att putsa.

• Svar på tråden Hur putsar man fönster?
  • Jossefjun

Ajax fönsterputs - bara att spreja på och torka bort med hushållspapper! Funkar alltid för mig!

• Tro på

Använder : Vatten+ lite Diskmedel, Tidningspapper och Trasa.
    Spraya med det utblandade vattnet, tvätta av med trasan och torka torrt med tidningspappret.
    Funkar för mig, jag tycker också det är svårt att få rent men detta funkar okej.
    OBS! bara lite diskmedel.
    Lycka till

• ming

Men behöver man inte använda nån fönsterskrapa eller nåt? Utan bara att torka med papper eller en trasa? Det verkar ju ganska lätt, ska man äntligen våga sig på det kanske?

• LadyMarmalade

Hmmm...trodde det var det man hade hubbie till???

Här putsar min hubbie alla fönster han får skylla sig själv som haft det som yrke

• ming

Jag ska nog också skaffa mig en Hubbie då!

• LadyMarmalade

fniss...skickar över min

apropå det är det nog dags för en omgång på mina fönster

• snöflingan81

Testade senast att blanda i lite spolarvätska i vattnet och använde sen en trasa/svamp i ett..blötte svampdelen och strök över hela fönstret och sen var det bara att "skrapa bort"allt vatten...skinande rent!
    Fick tipset från radion en dag av en gubbe som jobbade på en bilaffär där dom alltid putsar fönstren med vatten/spolarvätske blandning och efter att han hade sagt detta till sin fru fick han alltid tvätta fönstren när det var så dax..

• maria81

Jag sprayar på fönstertvättmedel och torkar av med tidningspapper, det funkar bäst. Får så lätt ränder och bli flammigt om jag ger mig på skrapan

• MammaFia

Jag anväder varmt vatten med vanlig yes i å så en skätt ättika.
    Tvättar fönstret med en svamp, drar med skrapan å torkar med tidningspapper.

• Danbala

I centrala Göteborg får man börja med att torka av fönstren ett par gånger med mängder av varmt vatten med lösningsmedel (diskmedel gick bra) för att få bort all sot och skräp... (Särskilt efter stormen i vintras!)

Annars kör jag med en wettex-trasa och Ajax.

• Andrés mamma

Ett tips jag fått från en städerska:

Köp 2 stycken "mirakeltrasor" - torka fönstret med den ena som är blöt och urvriden - torka bort vattnet med nummer 2! Fönsterna blir superfina. (Dock kan det ta några tvättar om du tidigare tvättat med rengöringsmedel eller fönsterputs). Jag började köra med detta när vi flyttade in i nytt hus - mina fönster är jättefina och dessutom går det så snabbt jämfört med skrapa och puts...

• Smajla

Andrés mamma - vad har du i vattnet till den blöta trasan?

• Andrés mamma

smalja: Ingenting! Bara varmt vatten....

• Smajla

Jaha, ok, tack! (tänkte du hade typ diskmedel eller nåt annat)

• Smajla

Jag brukar annars först torka bort smutsen med en blöt trasa med varmt vatten med diskmedel i. Sedan kör jag samma variant som Josefin75. Fast våra fönster är så gamla så det är svårt att få dem helt skinande rena - det är inte möjligt. Tråkigt men hyresvärden ska kolla igenom fönstren till hösten så vi kanske får nya då, vi får väl se.

• ladyhawk

På tv var det en yrkesfönsterputsare som gav följande tips: köp en skrapa med "päls"-överdrag (finns bl.a. på yrkesbutiker för målare). Använd YES i varmt vatten. Skrapa av med en proffskrapa inköpt på samma ställe. Sen visade han superproffsigt hur han skrapade. Två snabba drag uppifrån och ned. Sen tvärs över längst ner (har jag för mig).

• sebbeman

Mitt bästa tips är .....ljummet vatten med lite lite diskmedel i också vanligt tidningspapper.....
    Antingen om du sprutar på fönstret direkt eller om du tar en disktrasa o blöter ner hela fönstret först o sen torkar med tidningspapper......glöm skrapa o sånt tycker det tar extra tid bara....vill man att det skall gå snabbt så är det det bästa

• ladyhawk

Mammafia: om man har lite ättika i, så blir det inte ränder på fönstret, har jag för mig (är det rätt?).

Svar på tråden Hur putsar man fönster?