• Ina79

Får inte hundar springa lösa i villaträdgård???

Sambon sa att det är nån slags lag på att hundar inte får vara lösa i ens egen villaträdgård, kan det vara sant? OK, om man inte har staket och hunden inte är särskilt lydig av sig kan jag förstå.

• Svar på tråden Får inte hundar springa lösa i villaträdgård???
  • 1 och 1 är 3

Om tomten e inhägnad kan väll ingen säja något? Vår hund springer lös varje dag, men innanför staketet givetvis

080826 - Puma Teolin
  • Polly S

är det din hund i din trädgård (och den inte kommer ut) så kand et väl inte finnas förbud?
    kan din sambo ge mer info?

• Lokatt

tror det är såhär, att visst får du ha din hund lös på din egen gård (om den stannar där) Men allt den ev. kan ställa till med är du fortfarande ansvarig för. Dvs. klättrar någon över staketet och hunden hugger, då är du ansvarig.

Våga vägra blogga
  • Bobousch

Jag tror det är så (har lös hund i trädgården själv) att hunden får vara lös men om någon annan hund skulle komma in i er trädgård och de skulle råka i slagsmål så är det din hund som får ut för det. Försäkringsvis och så... I think...

• Isnogood

Bobousch skrev 2009-02-24 19:20:58 följande:

Jag tror det är så (har lös hund i trädgården själv) att hunden får vara lös men om någon annan hund skulle komma in i er trädgård och de skulle råka i slagsmål så är det din hund som får ut för det. Försäkringsvis och så... I think...
    Japp, e helt ok att ha hunden lös på egen inhägnad tomt, men om det skulle komma en annan hund in på eran tomt, eller en människa el dyl. o er hund skadar någon...ja då är det ni som e ersättningsskyldiga....
  • Polly S

fast det är ju samma som om man har hunden kopplad och den hugger en lös hund = strikt ägaransvar.
    man kan inte gardera sig mot allt med djur.

• yatsy

Hmm. men har för mig att det blir andra regler om man sätter upp varning för hunden skyltar..?

• Lokatt
    yatsy skrev 2009-02-24 19:31:36 följande:
    Hmm. men har för mig att det blir andra regler om man sätter upp varning för hunden skyltar..?
    tror inte man kan friskriva sig det strikta hundägar ansvaret.
    Våga vägra blogga
  • Polly S
    Svar på #7
    då tror jag man kan komma ifrån läskunniga inkräktare, men inte andra (barn, andra djur) som kan förirra sig in på området
  • köttbullelydnad

Hundar får vistas så på tomt under förutsättning att de inte tar sig ut och orsakar skador/stör omgivningen. Oavsett om hunden tar sig ut och skadar något/någon eller om någon kommer in på tomten och hunden skadar - strikt hundägaransvar.

• Chantelle

jag har mina hundar lösa på gården ..
    men tyvärr hade jag inte den vändan då när grannens hund var hit å bet ihjäl mina höns, tuppar å kanin .. ( har varit här i 2 omgångar och gjort detta).

enligt den personen så var hunden den snällaste å förstod inte varför han gjorde så här .. men hon hade även sin hund lös på gården och smet aldrig då när hon såg honom .. jajaja ..

de är som de andra säger de finns en lag på hundägaransvar .

• yatsy

Hmm.. klart att man aldrig kommer ifrån sitt ansvar. det gäller ju även när man har hundvakt och ngt skulle hända. Men bara fick ett svagt minne att jag läst någonstans att om en inbrottstjuv tog sin in i en lägenhet och blev bietn av ägarens hund. Så fick han skadestånd. Men att läget va annorlunda om man varnat för hunden innan han tog sig in. Men jag har inte en susning. Längesen jag hörde eller såg lagar om hundar nu.. det va bara en tanke jag fick.

• Chantelle

jag vet att om man har hund ska man ha skylt de står varning för hunden .... de måste vi ha uppe iaf vid dörren --

• köttbullelydnad

Chantelle skrev 2009-02-25 10:33:15 följande:

jag vet att om man har hund ska man ha skylt de står varning för hunden .... de måste vi ha uppe iaf vid dörren --
    "Måste" måste man inte, men det kan ju vara schysst mot besökande som kanske inte vet att det finns en hund där. Men det är inget tvång och absolut inget som minskar skyldigheterna ifall hunden skulle orsaka person/sakskada på ens tomt/i huset.
Svar på tråden Får inte hundar springa lösa i villaträdgård???