• MangaGirl

Erfarenheter från Gina Fords rutiner?

Jag har precis börjat med hennes rutiner med vår son som är 6 veckor. Ofta går det bra men ibland blir det helfel- han sover när han ska äta, vaknar ibland alldeles för tidigt osv. Har ni också haft "inkörningsproblem" och hur lång tid tog det innan era barn följde rutinerna utan större avvikelser?
    Vad tycker ni om hennes förslag till "crying down"? Det låter helt vettigt tycker jag men ibland blir jag orolig att han är för liten för sånt.

Berätta gärna hur rutinerna fungerat för er, jag är väldigt nyfiken!

• Svar på tråden Erfarenheter från Gina Fords rutiner?
  • allfrida

bara lite nyfiken och inget illa ment men varför börja redan vid 6 veckors ålder med sånt? De är ju så små och beroende av närheten.
    Jag har 3 barn och alla har haft ngn form av sömn"problem" men det har jag tagit itu med när de var lite över året.

• MangaGirl
    Svar på #1
    Hej!

Rutinerna i sig innebär inte att barnet inte får närhet! De handlar bara om att försöka få dem att sova någorlunda bra på nätterna, redan från en tidig ålder. Sen tycker GIna Ford att man ska lägga dem i eget rum med stängd dörr redan från dag ett men det låter i mina öron helt sjukt...vår son sover hos oss så klart. Man får läsa hennes saker lite selektivt.

Men visst, håller med dig om att de är ritkigt små vid 6 veckor och just därför är jag så nyfiken på hur andra gjort.
    Däremot verkar det vettigt att lära dem "rätt" sömnbeteende redan från början så man slipper avvänjning när de är större, och att de lärt sig något som man sedan måste ändra på.

Hur har du gjort med dina barn kring sömn mm? Vilka problem har ni haft och hur har ni hanterat det?
  • allfrida

Jo att man ska lära dej rätt sömnbeteende håller jag med om :)

Alla mina tre sover i sina egna sängar. Jag har varit noga med det när de blev lite större. Och den minsta på 10 månader har tyvärr aldrig velat ligga hos oss. Hon sov hela nätter från hon var 2 dagar till hon var 5.5 månader. Jag har alltid suttit inne hos dem tills de somnat. Från början tar det ett bra tag men sen är det bara att lägga ner dem och så somnar de.
    Den lilla har jag i famnen ännu tills hon somnar och lägger ner henne sen.

• GLA

Jag började läsa Gina Fords bok "The New Contented Little Baby Book" och det finns mycket matnyttigt och bra i den, men jag tyckte att den var lite för komplicerad och invecklad så jag gick över till "Barnaboken" skriven av Anna Wahlgren och den har (underlaget i den) fungerat jätte bra för oss. Den handlar om så mycket mer än mat och sömn. Vi började när vår tjej var 8 veckor och vid 4 månader ammade jag bara en gång per natt och vid 5 månader ingenting på nätterna och vid 6 månader fick hon eget rum.

Det är nästan bara i Sverige (om man räknar till västvärlden) som man samsover med sina barn eller har dem i samma rum. Vi har vänner i USA och England och där är de självklart att barnen sover i eget rum från start.
    Lycka till!
  • MangaGirl
    Svar på #4
    Tack GLA! Jag har faktiskt köpt Anna Ws bok också,ska hämta den idag och det ser jag fram emot. Känns bra att läsa lite olika och välja det bästa ur alla, så att säga.

Håller med om att Gina F är väldigt komplicerad. Kan inte påstå att jag följer rutinerna till punkt och pricka men jag håller mig till tiderna som en stomme att lägga upp dagen efter.

Låter som ni haft mycket framgång med Anna W och det att amma en gång per natt vid 4 månader låter jättebra!
Svar på tråden Erfarenheter från Gina Fords rutiner?