• nika

Täcktapet i tak?

Vi har ett äldre badrum som vi håller på att ge en ansiktslyftning. Vi vill inte kosta på det för mycket eftersom vi har planer på att helrenovera det om några år. I taket sitter målade spånskivor med väv i skarvarna som spruckit och lossnat. Det blir inte bra att varken måla eller spackla och måla över och jag funderar på en täckande yta som man sedan målar på. Har sett täcktapet och undrar om det finns något liknande för tak eller om det går att sätta tapet egentligen avsedd för vägg i taket. Någon som vet?

• Svar på tråden Täcktapet i tak?
  • Pappa G

Är det inte både snabbare och billigare att sätta lite takgips?

• nika

Vet inte. Vad kostar takgips per kvadrat?

• Pappa G

55 kr på ex. Bygg-Max.
    Är ekonomin viktigare än slutresultatet så finns ju även normalstora gipsskivor för cirka halva pengen.

• nika

Pappa G skrev 2009-02-25 10:09:21 följande:

55 kr på ex. Bygg-Max. Är ekonomin viktigare än slutresultatet så finns ju även normalstora gipsskivor för cirka halva pengen.
    OK så billigt. Nä 100-lappar behöver vi inte spara.

Anledningen till att jag funderade på en "tapet" är dels att den inte är så tjock, så det sparar en del jobb runt ventiler och lampa samt att man slipper spackla och slipa:)
  • Pappa G

Jo, men med de förutsättningar du beskriver i trådstarten så tror jag det är svårt att få ett acceptabelt slutresultat.

• nika

Täcktapet ska ju täcka över ojämnheter. Det är inte så att det har lossnat och hänger ner utan bara så skarvarna och vävremsorna syns och det är lite ojämnt. Kört ändå?

Svar på tråden Täcktapet i tak?