• danitra

Använd "Jag" istället för "Man"!

Allt för ofta använder folk här på FL "Man" istället för "Jag".

Ex.
    "Man vill ju vara hemma den första tiden med barnet, man orkar ju inte jobba på en gång."
    Detta antyder att det skulle vara något som gäller för alla vilket inte är fallet.
    Om folk slutade upp att använda "man" i onödan så skulle vi kunna undvika många misstolkningar i trådar och istället ha en mer givande debatt.
  • Svar på tråden Använd "Jag" istället för "Man"!
  • Sofia 1983

Men är det inte ganska skönt att kunna "gömma sig" bakom ett allmänt "man" ibland? Jag förstår absolut din poäng, trots det tillhör jag nog dem som ofta använder "man" iställer för "jag". Ska tänka på det - JAG lovar=)

• TBS

Ladadi skrev 2009-02-24 21:43:54 följande:

*skriver under* !!!
    Jag med!
    Att skriva eller säga "man" istället för "jag" är ett sätt att inte riktigt stå för sin åsikt!
  • Birry

Jaaa! Dessutom tycker jag (man??) att alla idrottare ska gå en kurs i att sluta säga man i stället för jag!

"Man har ju tränat länge för den här matchen så det är klart att man tycker det är trist att förlora med 12-0"

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Haha irriterar mig på mig själv för att jag missbrukar man, har börjat tänka på det nu påsistone och jag lovar bot och förhoppningsvis även bättring.

Men men Man får se

• Clobberella

Håller med!
    "Man vill ju bla bla bla..."
    "Varför skulle man vilja det?!"
    "Ja, men JAG vill bla bla bla..."
    "Men skriv det då, människa!"

• danitra

Jag vet att jag själv gör misstaget ibland men försöker bättra mig.

Men sen FINNS det ju tillfällen då det är helt ok att använda "man".
  • Sofia 1983

Nu är jag den tråkiga här, men tillhör inte "man" det svenska språket. Exempelvis "man kastar inte mat på golvet", dvs. det är vett och etikett att inte göra så? Sen håller jag med om att man (dvs. du/jag/vi i allmänhet) bör tänka på att inte missbruka ordet. Är det jag som är ute och cyklar här?

• danitra
    Sofia 1983 skrev 2009-02-24 21:56:21 följande:
    Nu är jag den tråkiga här, men tillhör inte "man" det svenska språket. Exempelvis "man kastar inte mat på golvet", dvs. det är vett och etikett att inte göra så? Sen håller jag med om att man (dvs. du/jag/vi i allmänhet) bör tänka på att inte missbruka ordet. Är det jag som är ute och cyklar här?
    Jo, som jag sa så finns det tillfällen då det passar bra att använda "man".
    "Man vill ju inte att ens barn får cancer"
    Men det jag syftar på är när det används istället för jag.
  • TBS

Sofia 1983 skrev 2009-02-24 21:56:21 följande:

Som danitra skrev så finns det tillfällen när "man" är korrekt. Jag retar mig på de som talar om sin egen personliga åsikt men ändå skriver/säger "man"

"Som han gjorde mot mig vill man ju inte att någon gör mot en"
Svar på tråden Använd "Jag" istället för "Man"!