• Anonym (matvrak)

Hysteriskt sockersug, håller på med viktnedgång som jag inte vill sabba!!

Hejsan!

Håller på och går ned i vikt med viktväktarnas metod med influenser av Gi-metoden, har hållt på i snart två månader och har gått ned ca 4 kilo och har fem kilo kvar till målvikt ungefär. Tränar regelbundet och ganska hårt antingen löpband, crosstrainer, trampmaskin, spinning, simning m.m. i typ en timme åt gången ca 4-5 gånger i veckan. Nu ska jag ha min mens den här veckan och jag har fått ett något så hysteriskt godissug och framförallt sug efter snabba kolhydrater i form av kakor och liknande. Det går bara inte stå emot, helt omöjligt! Igår och idag har jag ätit ett stort gäng med sötsaker framför tvn. är nu rädd att jag ska vända min framgång och börja gå upp igen. Vill verkligen inte det, vill nå mitt mål men det är som att jag tappat hjärnan någonstans och sötsuget tar över helt! Egentligen är det inte gott efter typ 6:e kakan...

Såhär äter jag en vanlig dag:
    Frukost: havregrynsgröt med russin, bär, kanel och lättmjölk och te.
    Mellis: Apelsin och te
    Lunch: Ex en kycklingfile, knäckemacka och grönsaker, vatten
    Mellis: Rågbrödsskiva, rökt skinka, paprika och tomat, te
    Kväll: Knäcke med skivat ägg, kaviar, grönsaker, en frukt och en kopp te.
    I två dagar efter intagit detta så har sötsugen kommit lavinartat på kvällen.
    Vad tror ni, tror ni det beror på mensvecka eller gör jag nåt fel?
    Vill verkligen gå ned dessa kilon en gång för alla och sluta gå upp och ned som en jojo.
    Nåt tips vad man kan göra för att förebygga detta?? Ska iaf slänga lite kakor som jag tror att jag inte kan motstå men lite vill man ju ha hemma om man får främmmande...
    Har gått bra att motstå sånt jag haft hemma i ca 2 mån, måste ju kunna gå o göra det...

Please, behöver lite råd och pepp!!

• Svar på tråden Hysteriskt sockersug, håller på med viktnedgång som jag inte vill sabba!!
  • bomman

Tycker det låter som du äter ganska lite, eller?
    Äter du ingen middag? Alltså något annat än knäcke? Kanske därför du är sugen?

• 2babiesmom

Jag tror också du äter alldeles för lite, därför du blir så hungrig på kvällen. O när jag blir akuthungrig så tänker jag på onyttiga saker i första hand....tyvärr

• v i r r a

Du äter för lite! Följer du verkligen viktväktarna? Där är det mycket viktigt att inte äta för lite!

• J Anttila

Först och främst så saknas det ett vanligt middags mål, det behövs för att miska socker suget.
    Sedan så kan jag rekomendera att du blandar ner ingerfära i ditt te. Eller ännubättre att du kokar en bit ingerfära och driker det med te som smak.

ERIK 080516
  • månälva

Försök hålla en jämn blodsockernivå först. När du blir godissugen så ät god frukt, tex små kärnfria vindruvor, eller borsta tänderna! Funkar faktiskt bra!

• Anonym (mousse)

Vispa 1 vita hård sen i med 1 msk socker och en msk cacao , in i kylen ett tag(kan ta mindre socker om du inte vill ha det så sött).
    Voila! en chokladmousse som smakar som om det vore grädde men bara innehåller 80 kcal, fick receptet på VV

• Anonym (matvrak)

Tack så jättemycket för svaren, vad snabba ni är

Jag var nog lite snabb när jag skrev förut, jag brukar äta för ca 18 points per dag och vid måltider så byter jag ut typ vit pasta, potatis, ris och potatismos mot grovt knäckebröd, typ två-tre knäckebröd till.
    Vid lunchen så brukar det bli nåt proteinrikt typ kyckling, lax, köttbit och något lättare till kvällen. Eller på helgerna så vänder jag ofta på det och äter typ någon soppa (soppa brukar ju oftast vara ganska lite points) samt några knäcke till lunch, och en mer större middag. Men det kanske är som ni skriver att jag äter för lite, tränar ju ganska mycket.
    Det har hänt att jag ätit större måltider till både lunch och middag, då brukar de se ungefär likadana ut i uppbyggnad typ nåt proteinrikt, mörkt grovt knäcke och mycket grönsaker och då faktiskt så är jag inte lika sugen...
    Sen kanske den motivationen man brukar ha i början gör att man klarar av att stå emot frestelser på ett starkare sätt än efter 2 månader då man lätt blir lite less. Det kanske är ännu viktigare att vara nogrann efter när det gått en längre tid..
    Jag funderade lite på att det kanske är vanligt med en liten svacka efter typ två månader, man blir ju lite trött på att hålla på o räkna points men mitt mål är ju att gå ned dessa kilon.

Är bara lite rädd för nu när man känner sig lite halv äcklad av att tokätit kakor och tänker "tar nya tag imorgon" och så står man där likaväl imorgon kväll vid frysen. Ibland har jag bara världens sämsta karaktär...
    Har nu slängt lite och jag bara känner att jag måste kunna stå emot det här...

Får verkligen ta nya tag imorgon och tänka positivt!

• Anonym

Försöker också, i alla fall att låta bli kakor och sötsaker, men har ingen karaktär alls. Fast nu har jag varit duktig i några dagar och i alla fall inte tagit så mycket om jag tagit något sött. Och två dagar kunnat låta bli.
     Tänk inte så mycket på att du "föll tillbaka" en dag, tänk på de dagar du har lyckats låta bli, och vad duktig du har varit så länge.
     För mig har det hjälpt att äta äpplen, vindruvor stillar också sötsuget ganska bra tycker jag. Lycka till!

• icekizz

Ett tips mot sötsuget, köp frysta hallon/jordgubbar/björnbär eller liknande (om du inte har hemma såklart!) och ät direkt från frysen, de räcker längre då och är enligt mig (och min bror som även kämpar mot sötsug) betydligt godare! Det tar bort allt godissug från mig/oss!
    Prova!

• Em00

Man måste få äta lite gott emellanåt, annars funkar det inte... eller, funkar gör det väl, men man måste unna sig tycker jag. Har du inte käkat sötsaker på 2 månader, och suget är så stort nu så ät lite gott.

Du lär inte gå upp i vikt av det så länge du inte vräker i dig stooora mängder godis varje dag... =)

Annars är morötter och dip ett tips, hur gott som helst!
    och nyttigare än godis, man får inte lika dåligt samvete
    efter att ha klämt i sig 2 dl dip till morötter, som efter en hel påse godis...

Svar på tråden Hysteriskt sockersug, håller på med viktnedgång som jag inte vill sabba!!