• Kusin Vitamin

Veckopendling, tips/ekonomi?

Min sambo kommer eventuellt att erbjudas jobb i Östersund (vi bor utanför Stockholm), vilket han inte kommer att kunna tacka nej till, då han annars riskerar arbetslöshet. Antagligen kommer jag inte att kunna flytta med i början, på grund av mitt jobb här, och vi funderar därför på alternativet veckopendling.

Är det någon som har erfarenhet av detta som vill dela med sig? Är det möjligt att göra avdrag i förskott på den extra kostnaden, eller hur löser man det? Om det inte går kommer vi att gå back på det hela eftersom bara "veckopendlingskostnaden" med tåg skulle gå på nästan 5000:- efter vad vi kan utläsa hos SJ. Sen tillkommer ju dubbla bostadskostnader etc. Någon som har tips och råd att komma med?

• Svar på tråden Veckopendling, tips/ekonomi?
  • Lucylin

Så länge man är skriven hos sambon, i det här fallet i er gemensamma bostad utanför Stockholm, har man möjlighet att dra av utgifterna för dubbelt boende och resor till och från hemorten. Man får ersättning för max en t/r-resa i veckan. Han har möjlighet att jämka så att han får lägre skatt under tiden han jobbar borta (annars får han tillbaks det nästa år). Det gjorde jag, som du säger blir det alldeles för dyrt annars.

Skicka efter en jämkningsblankett och räkna ut hyra + reskostnader för den aktuella tiden och skicka in. Beslutet tog några veckor. Om du sedan flyttar upp, glöm inte att ändra till den vanliga skattesatsen så han inte åker på en riktig fet restskatt nästa år. Lycka till.. det är slitigt på många sätt, inte bara ekonomiskt.

• Norrlandsmorsan

Östersund är en fin stad ...flytta dit istället hela familjen .....o njut av den vackra staden och naturen än at bo i stockholm så slipper han pendla ..
    Inte så bra att bo med barn i stockholm om man jämnför mot barnvänligheten i Norr...

• Cattis63

Jag har veckopendlat under ca ett, jag fick dra av för dubbel bosättning, ett schablonavdrag för matkostnader varje dag samt resor tur o retur till hemmet. Vill man ha pengarna i förskott så får man jämka, alltså man får lägra skatt, jag betalade väldigt lite skatt under den här tiden, men du måste ju ändå ta upp avdragen i deklarationen även om du redan fått pengarna, annars får du en jätterestskatt.

Lycka till

Svar på tråden Veckopendling, tips/ekonomi?