• cooki

Vad ska jag äta för att äta rätt?

Har läst många av trådarna till träningsexperten och de flesta svaren till alla frågor är att tänka på maten.

Så jag skulle vilja ha konkreta exempel på vad jag ska äta och när.

• Svar på tråden Vad ska jag äta för att äta rätt?
  • Micke54

Till vilket syfte ska du äta rätt? Viktnedgång, viktuppgång, muskelbyggning?

• cooki

Främst är det väl muskelbyggnad med liiite viktnedgång.

• Micke54

för att bygga muskler bör du ligga på kcal överskott för bästa resultat. Sen får man deffa när man nått önskat resultat. Svårt att bygga och gå ner samtidigt. Det händer väldigt liiite då.
    Ät bra mat kyckling,fisk,qourn om man e veg ja allt som är protein och fettrikt med bra fetter gärna mycket avokado, nötter etc.Var inte rädd att äta fett det är ett måste för att bygga muskler.
    Som tjej ska man ligga på ungefär 1-1.5 gram protein per kg kroppsvikt har jag för mig. killar 1.5-2gram.
    Efter träningen är det mycket viktigt att äta då kroppen gjort av med det man hade lagrat.
    Och gärna något proteinrikt innan man går och lägger sig. Det var väl ganska förkortad version men du hittar massor om du googlar. Lycka till!

• Evenstar

Micke skriver mycket bra saker.

Dock så vill jag påpeka att nyttiga fetter är BRA men även de innehåller kcal. Så det beror på i vilken ände du vill börja?

Börja med att räkna ut din basala förbrukning och sen din aktivitetsnivå så vet du hur mycket du ska äta för att stå still. Vill du gå ner så dra av 500 kcal /per dag. Vill du gå upp så ökar du på succesivt.

Efter träningen så är det väldigt bra att stoppa i sig snabba kolhydrater och gärna protein direkt efter. Sen är ett mål mat det bästa.

Många tycker att det är perfekt att dela upp dagens måltider på 5-6 mål.
    En bra frukost som innehåller mycket kolhydrater. Ex en portions fibergröt med kanel och minimjölk, 1-2 kokta ägg, kaffe eller the. (Om du är väldigt hungrig kanske även en macka)

På förmiddagen passar en frukt bra innan lunch.
    Lunch kan bestå av långsamma kolhydrater och magert protein, en liten näve nötter och rejält med grönt.

På eftermiddagen föredrar jag att äta ex frukt, smoothie, knäckemacka med skinka/keso eller makrill.

Middag ungefär som lunchen.

Och sen ett kvällsmål, gärna proteinrikt. Något jag gillar är minikeso blandat med lättkesella, funlight, lite lättsylt och hackade valnötter.

Hojta ifall du vill ha fler tips!

Svar på tråden Vad ska jag äta för att äta rätt?