• 3småttingar

Är det amningen som gör mig på dåligt humör?!

Mitt humör är inte att leka med. Från att ha varit en glad tjej innan, dvs före och under graviditet och under dotterns första 2 månader, så kokar jag av ilska.

Jag helammar då alltså och min dotter är ca 4,5 mån.

Jag är ofta lättirriterad och känner mig riktigt arg ofta. Inte alls likt mig!
    Alltså väldiga toppar och dalar.. Antingen är jag jätteglad och lycklig eller sur och irriterad.

Jag är däremot inte deprimerad/ledsen. Utan bara glad/arg.

På bvc säger dom att det är amningen. Har det vart likadant för er?

ღ mamma till Edwin 06 och Ella 08 ღ sandrastaar.blogspot.com
  • Svar på tråden Är det amningen som gör mig på dåligt humör?!
  • Helene OSV

Kolla sköldkörteln!! Det är jättevanligt att man får problem med den efter förlossningen!
    Det har oftast inget alls med amningen att göra. Amningen frigör ju tvärtom "må-bra-hormoner".

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Mickan85

Det var likadant för mig...

jag var alltid lätt irriterad och kännde mig alltid stressad och det gick ut över mn sambo och min dotter på 2år.

ammningen funkade inte bra för mig och bebisen då vi båda tycktes bli stressade och ledsna så jag började med flaska på henne och nu myss ammar vi bara på kvällarna :D

funkar iallafall toppen för oss vi alla 4 är mycket gladare nu :D

• Bliglin

Samma här. Jag har ammat nu i snart 11 månader och jag hade inga humörsvängningar under graviditeten men har fått dem i massor under amningen. Sömnbristen gör nog sitt till också, iaf i mitt fall. Men jag känner mig ständigt som ett hormonmonster, som att oxytoxinet brottas med progesteronet och östrogenet så att pms:en plötsligt är x10 (Jo, jag fick tillbaks mensen sedan jag helammat i 8 månader, nu delammar jag förvisso)

Men jag har inte kollat sköldkörteln. Ska ta och göra det
    Fast personligen så tror jag mer på hormonkok. OK att oxytoxinet är ett uppåthormon. Men progesteronet är ett neråt. Så jag tror inte på att amningen får folk att må bra, inte som en regel iaf. Jag skulle vilja tvärsluta idag om jag ser till hur jag själv mår. men så ser jag hur lillblåbäret älskar att amma och mår så bra av det så då fortsätter jag...

Han är EPT så bara 8 mån korrigerad ålder, 11 mån faktisk ålder. Förhoppningsvis ska jag "bara" delamma i 4 månader till...

• Hervor 1

Lite banalt kanske men äter du ordentligt?

• bettans83

Är det bara att ringa vårdcentralen och be att få göra sköldkörtelprov eller hur gör man?

• 3småttingar

Alltså jag trivs verkligen med amningen osv, gillar det jättemycket och är skitglad över att det funkar så bra som det gör!

Så därför är det konstigt att man är så arg hela tiden hehe. Ska kolla upp de där med sköldkörteln

• Bliglin

Verkar som vi är"lika". Amningen har funkat från start, perfekt, trots hans tre månader för tidiga födsel (pumpade naturligtvis i början). Och vi tycker att det är mysigt båda två.

Men humöret

3småttingar skrev 2009-02-25 10:39:44 följande:
    Alltså jag trivs verkligen med amningen osv, gillar det jättemycket och är skitglad över att det funkar så bra som det gör! Så därför är det konstigt att man är så arg hela tiden hehe. Ska kolla upp de där med sköldkörteln
  • ananda74

jag HAR kollat sköldkörteln och den har bra värden. jag har humörsvängningar ändå. tror det är sömnbrist.

• 3småttingar

Jag har läst lite om sköldkörteln och det känns inte som symptomen stämmer på mig ändå..

Blir man "seg" i hjärnan av amningen?? Jag har ju hört uttrycket amningshjärna,, men finns det verkligen?

För jag känner mig otroligt glömsk och seg, när jag ska prata ibland får jag inte ut orden osv.. inte likt mig heller

Svar på tråden Är det amningen som gör mig på dåligt humör?!