• Anpeli

Hjälp/ tips mot förstoppning

Hej!
    Min 3 åriga son är förstoppad. Han har varit det i snart en månad. Har provat katrinplommon ( han spottar ut det i och för sig), fiberrik mat, mycket vatten, päron men inget resultat. Dock dricker han en flaska mjölk på morgonen.....börjar misstänka att det är mjölken. Finns det nåt alternativ till vanlig mjölk som inte är lika förstoppand? Har varit till barnläkare och där fick jag Importal ex-lax som jag ger honom varje dag. Men det händer inte så mycket tyvärr......Skulle vara tacksam för tips mot vad jag kan göra så att han blir lösare i magen samt om det finns nåt alternativ till mjölk. Tacksam för svar
    Mvh
    Anpeli

• Svar på tråden Hjälp/ tips mot förstoppning
  • SunShe

Har ingen direkt lösning men tänkte att om han inte äter katrinplommon kan du kanske pröva Katrinplommonjuice som finns på apoteket tror jag, det gillade min tjej bättre, är som en festis :) Hoppas ni får ordning på magen.

• annso1575

Köp Lactulos på Apoteket. Det är en genomskinlig tjockflytande vätska (smakar sött). Den gör så att tarmen jobbar bättre och binder vätska i avföringen. Ge vid samma tid varje dag, t ex i filmjölken/youghurten till frukost.

Min son har nu ätit den i över ett år då han är väldigt trög i magen. Min son får 7,5ml.

Börja med kanske 2ml och var beredd på att om du ger för mycket så blir det diarré, det går inte att hålla sig. Så bli inte arg, det är inte barnets fel.

Lycka till

• annso1575

Jo, strunta i mjölk så mycket ni kan, även pasta och socker är en stor bov samt banan.

• Golvmoppen

Till alla Laxermedel gäller det att ge mkt vtn, för annars ger det motsatt effekt.

Messmör fungerar bra mot hård mage. Kan ju bres på macka eller ätas med sked.

Minska på mjölken, men uteslut den inte. Få in mer vtn under dagen.

• mylife2

Prova ge honom havemjölk eller sojamjölk. Min dotter fick diagnosen mjölkallergi när hon var knappt 3 år. Protesterade inte alls när vi bytade ut mjölken. Värt att prova kanske.
    Vi sa något i still med att det var hennes alldeles egna speciella mjölk som trollade magen bättre.. *L*

• Anpeli
    Svar på #6
    Tack alla ni för tips!! Har uteslutit mjölken nu så får vi se vad som händer. Kiwi har jag funderat på att prova. Blir det inte bättre får jag gå till läkaren igen. Kram på er
    / Anpeli
Svar på tråden Hjälp/ tips mot förstoppning