• Mimsi

    kawasaki syndrom

    Hej!
    Finns det någon som har erfarenheter av Kawasakis sjukdom?
    Jag har en 18 mån dotter som precis fått diagnosen och får behandling. Man är ju lite orolig för att det ska bli problem för henne senare i livet pga detta....
    Jag har inte hittat så mycket att läsa på nätet. Finns det någon i samma situation (har ju förstått att det här inte hör till de vanligaste sjukdomarna)

  • Svar på tråden kawasaki syndrom
  • Noctis

    Måste bara fråga.
    Vad är det för någon sjukdom?
    Tråkigt att din dotter fått den. Hoppas att det kommer bli bra/bättre.

  • Mimsi

    En ovanlig sjukdom som handlar om inflammation i kroppens alla blodkärl och det kan bli allvarligt om man inte kommer under behandling, hjärtat kan bli skadat, man kan få anerysmer, och i värsta fall hjärtinfarkt om sjukdomen får härja på fritt.

  • Noctis

    Oh fy. Skönt att ni fått en diagnos samt att hon har kommit under behandling nu..

  • Tainted

    nu var det jättelängesen men hoppas att någon läser ändå tids nog.. ni som har barn som fått kawasaki, kom det i samband med halsfluss eller impetigo? dvs streptokocker i systemet?

  • Frulukin

    Hej vet att detta är en tråd som är gammal. Min son har haft Kawasaki och har även lyckats vara en av väldigt få barn i sverige som också fått komplikationerna efter sjukdomen. Han hade Kawasaki som väldigt liten och vid 8 års ålder fick hm som bieffekten en hjärtinfarkt. Kawasakis sjukdom hade orsakat ett stopp i kranskärlen Detta tog lång tid att diagnosernas så det har konstaterats att det inte är opererbart i dagsläget. Kawasaki är ju en mkt ovanlig sjukdom o svår att diagnosera då den liknar en n helt vanlig influensa. Men som sagt bieffekterna är hemska

  • Tainted
    Frulukin skrev 2012-07-22 08:41:21 följande:
    Hej vet att detta är en tråd som är gammal. Min son har haft Kawasaki och har även lyckats vara en av väldigt få barn i sverige som också fått komplikationerna efter sjukdomen. Han hade Kawasaki som väldigt liten och vid 8 års ålder fick hm som bieffekten en hjärtinfarkt. Kawasakis sjukdom hade orsakat ett stopp i kranskärlen Detta tog lång tid att diagnosernas så det har konstaterats att det inte är opererbart i dagsläget. Kawasaki är ju en mkt ovanlig sjukdom o svår att diagnosera då den liknar en n helt vanlig influensa. Men som sagt bieffekterna är hemska


    kollades han inte med ultraljud efter sjukdomstiden? Eller byggdes det på först efter flera år? vad hemskt :(

  • Frulukin

    Sonens Kawasaki blev aldrig upptäckt när han hade den - det konstaterades när han fick sin hjärtinfarkt att detta var en effekt av en obehandlad Kawasaki. Ja det var och är hemskt fortfarande men nu ett år efter diagnos har vi börjat få rutin på mediciner i det känns bättre!!

  • Tinafagher

    Hej alla! Nu är det återigen ett sent svar här! Min 1 åriga dotter hade kawasakis vid 5 månaders ålder och fick gigantisk aneurysmer till följd. Jag har tänkt starta en slags kawasaki supporgrupp Sverige på facebook. Skulle det vara av intresse? 

Svar på tråden kawasaki syndrom