• CornFlakes

PASTASÅS?

Jag behöver tips egentligen, hur gör man en lyckad pastasås (har köpt kassler som jag tänkte tärna ner), men hur gör man själva såsen? Ost? Mjölk?

Jag får panik på sås. Hur blir den krämig? Vad ska jag använda?

• Svar på tråden PASTASÅS?
  • Birgitta2

Ha lika delar mjölk och grädde. Tärna casslern och krydda med basilika och lite vitlök (salt och peppar). Krämigheten får du genom att reda av den också. Antingen blanda mjöl och vatten (se till att det inte är klumpar i), häll i och rör medan det kokar upp. Eller så reder du med maizena (toppredning).

• CornFlakes

Kan jag lägga i tex champinjoner eller ärtor? när ska man gör det isf? kokar ärtor sönder lätt?

• Birgitta2

CornFlakes skrev 2009-02-25 12:59:28 följande:

Kan jag lägga i tex champinjoner eller ärtor? när ska man gör det isf? kokar ärtor sönder lätt?
    Kan du säkert. Men lägg i ärtorna bara nån minut innan du tar av kastrullen.
  • LJ2

jag smälter smör, rör ner mjöl så det blir tjockt o sen antingen mjölk, creme fraiche eller matlagningsgrädde (ibland grädde, beror på vilken sås)o rör tills jag får önskad tjockhet på den.. salt, peppar o vitlök i.. o så cassler o champinjoner i =) supergott!
    ett alternativ e o ta grädde i såsen ist för mjölk eller så,
    strimlad skinka, champinjoner, salt, peppar, vitlök o citron i.. det e super gott med! kan även röra ner lite typ vitlöksost / kantarellost eller nån annan god färskost i.. =) krämigt o supergott =)
    (tror jag gör sånt idag bara för det, sugen ju )
    lycka till iaf, vilket recept du än väljer av alla de du får in.. =)

• CornFlakes

Jag ska skriva av ditt recept och springa till ica nu :) tack

• LJ2

bandpasta/tagliatelle e godast till om nån frågar mig =)
    just det ja.. sist så knäckte jag ett ägg i såsen med, den med grädde o citron i.. en smak man känner igen, men inte kan placera om man inte vet om den.. det gjorde oxå såsen lite mer tjock.. =)

• CornFlakes

Haha, gud vad töntig jag är, men jag ser verkligen fram emot att börja laga pastasåsen o sen få äta den :)

*...hmm...det lyser upp tillvaron en smula *

• LJ2

alltid kul o pröva andra recept ju =))
    *hungrig* måste äta nåt...
  • buffybus

jag brukar köpa färdig strimlad skinka o en paket bacon steker det lite o häller i matlagningsgrädde blir mega gott.. kryddar med salt, peppar o grillkrydda tror jag.. istället för skinka kan du ju ha din kassler... men med bacon i så får den god smak eftersom baconen är salta också..

ja du kan lägga i svamp o ärtor.. ta ärtorna lite senare bara.. fast e dem frysta kanske man ska koka dem först? ingen aning..

André ska bli storebror i Juli-09
  • flisan03

Heej!
    Jag vill dela med mig min goda pasta sås jag gjorde till min
    kompis igår! Jag stekte kyckling i mindre bitar,saltade och pepprade
    med svart peppar,blandade creme fraiche och cantadou ost med smak
    av vitlök och örter hällde det över kycklingen,hade på timjan och sötsur
    sås! Också hade vi grön färsk pasta till SUPER GOTT blev det!

• hundpuss

Världens mest idiotsäkra pastasås:

Smält lite smör i en kastrull (typ 50g brukar jag ha till 2 pers)

Häll i mjöl och rör om tills det blir lite "klumpigt"

Häll i mjölk och låt koka upp, såsen blir tjockare då

Sen fortsätter man o hälla i mjölk, koka upp beroende på hur tjock man vill att såsen ska vara.

Vill man kan man hälla i lite matlagningsgrädde för att få lite fylligare sås.

JAg brukar använda salt o peppar, ev lite lite grillkrydda.
    Kan även ta tex oregano och liknande om man gör nått "italienskt stuk".

Kan eg varieras i onändlighet, men detta är en bra bas.

Svar på tråden PASTASÅS?