ussa skrev 2009-02-25 21:01:20 följande:
Vi har staket runt en viss del av tomten men inte runt hela, det är ganska stor tomt. Räcker alltså INTE med några pinnar för ett par tusen. Dessutom beror det på hur "finurliga" de små är och hur säkert det måste vara - jag vet familjer som fått uppsatt typ 2 meter högt stängsel runt hela tomten eftersom barnet helt enkelt växer, blir större och klarar av att klättra över den vanliga stakethöjden efter ett tag. Jag måste fråga: har du själv något funktionshindrat barn? I så fall kanske du vet vad du pratar om, om inte...det går ju bra att snacka, men man kanske behöver lite erfarenhet för att förstå hur livet kan te sig för andra ibland. (Finns något som heter empati = när man kan förstå hur andra människors situation kan te sig för dem, träna gärna på det!).
Jag förstår inte varför du anser det nödvändigt att ta till en sådan otrevlig ton?
Min poäng var och är enbart att jag håller med den person du pratat med på kommunen som konstaterade att små barn kräver staket, åtminstone vanligtvis. Att behöva staket när man har små barn är inget unikt för familjer som har barn med DS.
Var det något att bli kränkt över?
Även barn utan DS är rymningsbenägna, vissa mer än andra, och kan hitta på de mest listiga sätt för att ta sig ur/fram/genom diverse hinder (oavsett storlek).
Även barn utan DS kan ha problem med att göra sig förstådda med tal om dom kommer bort.
Och det är väl helt normalt (tyvärr) att små barn inte 100% förstår att bilar och trafik kan vara väldigt farligt, eller att barnet i stundens hetta bara glömmer bort det när det är på äventyr.
Så ja, jag kan förstå att kvinnan på kommunen ifrågasatte just detta.
Att ni har en stor tomt är ju naturligtvis jättetrevligt, skönt med yta att kunna röra sig på, men är det något som du menar kommunen ska ta ansvar för?
Som sagt, du efterlyste tips på hur man säkrar sin tomt och det fick du också. Att bygga ett 2 meter högt staket är såklart inte svårare än att bygga ett normalhögt staket. Det krävs bara bättre fundament, högre staketpinnar, fler brädor och några fler tusenlappar. Tacksamt nog så behöver man bara bygga det en gång så kostnaden blir låg om man slår ut den på staketets livslängd.
Lycka till med ditt ärende. Hoppas att "hon som tar beslut" har byggt på sin empatinivå när det är dags för beslut, så att hon inte bara fattar beslut baserat på vanlig logik.