• litenyfikenidag

Tips på weekend (4 nätter) resa att ge till min man i 40-års present!

Hej

Min man fyller 40 om ett tag och jag vill gärna ge honom en resa för bara han och jag, som en överraskning. Jag tar därför nu tacksam emot en massa tips!!!

Tänkte åka i mitten på maj, jag kommer då att vara i vecka 26 och vet inte hur mycket jag orkar gå och så - foglossningen har redan börjat bli jobbig. Men min man älskar city-resor.... Svår kombination va?
    Vart skulle ni åka i samma situation - fin stad där man inte kanske behöver gå såååå mycket för att se allt.

Vart på nätet ska jag boka, har letat en del på nätet, men hittar ingen superbra sida.... Hade tänkt mig en resa ons-sön. Vilken resebyrå/arrangör skulle ni boka med? Ska man boka flyg för sig och hotell för sig, är det säkert i denna finanskrisens tider?

Kostnaden för detta hade jag tänkt ca 10 000 för oss två...

Vi har redan varit i London, Prag, Budapest, Oslo, Riga, Åbo, Helsingfors och Wien. Och han har med jobbet varit i Dublin och Amsterdam.....

Hjälp!!!

• Svar på tråden Tips på weekend (4 nätter) resa att ge till min man i 40-års present!
  • Pappa G

Bryssel har ett ganska kompakt centrum, med väldigt många trevliga restauranger runt "Grand Place".

• misssecret

New York är en trevlig stad där man kan ta tunnelbanan mycket men det kanske är över din budget? Lite lång flygning också nu när du är gravid kanske men annars trevlig stad.

• misssecret

Såg att du inte varit Rom , MYCKET trevlig stad, dock rätt mycket gående men det är det ju överallt i städer!!

• Gravid2008

Skulle åka till Barcelona eller Rom. Mycket att titta på, god mat och hyfsad shopping.  Centrum är ganska litet.

Jag brukar boka flyget för sig och hotell för sig. Vissa fall bättre priser, men framförallt bättre hotell på det sättet. Brukar flgya med sas och boka hotell på hotels.com

Vi var i London på shoppingtur när jag var i vecka 32, det gick bra, men vi fick åka extra mycket taxi, orkade inte promenera lika mycket som vi brukar göra.

• Kängurupappan

Edinburgh, boka själv.

• litenyfikenidag

Tack för förslagen, intressant....

Nån mer?

Har själv varit inne på Barcelona, Rom, Venedig eller Berlin. Nån som vill berätta erfarenheter därifrån?
    Vart i dom städerna ska man bo (vad heter det), Barcelona tex, för att få när till centrum och sevärdheter?

Fler förslag på städer/bokning/resebyråer mm?

• litenyfikenidag

Madrid och Edinburgh har oxå förekommit i huvet.

Kängurupappan: Vart ska jag boka då tycker du? Nånstans på nätet eller?

• Kängurupappan
    Svar på #7
    Bodde senast på www.edinburghgeorgehotel.co.uk/, bra pris och mycket centralt.
    Skall ni stanna i fyra dagar, hyr en bil och kör upp till pitlochry en dag, tar ett par timmar och är en ganska vacker resa. Boka rum på www.athollpalace.co.uk/, bra pris, inte det mest luxuösa hotell som finns men har en stor charm och fantastiskt läge. Kolla om tornrummet är ledigt. Kostar lite extra men din man kommer att minnas det.
  • Pollypåse

Min man fyller också 40 i maj och jag har bokat en resa till Trapani, Sicilien i fyra nätter. Har inte bokat boende ännu men det kommer att bli två nätter inne i själva Trapani - gamla stan och två nätter några mil norrut vid en härlig strand. Då får vi både storstad och playan. Vi åker i början av Juni.

• litenyfikenidag
    Svar på #9
    Pollypåse:
    Vad kul att du är i typ samma situation med en make som fyller 40 och att du bokat resa.
    Visst är det jobbigt att inte kunna diskutera det hela med sin make.... Eller har du gjort det?
    Tycker det är skitjobbigt att behöva tiga....... det är ju en sån rolig grej man håller på med.....
    Jag ska berätta på fördelsedagen att han måste ta semester vissa dagar, men jag tänker inte berätta var vi ska..... Dock har jag redan pratat med hans chef, så jag vet att han får ledigt, men dom har nån regel om att han själv måste ansöka om semestern....
  • Pollypåse

Ja, man får verkligen passa sig så att man inte försäger sig. Har inte bestämt än hur jag ska "lägga fram" presenten. Vi har under senaste två åren toköveraskat dels hans pappa och lite senare min syster med "kidnappningsflygresor" så det känns inte som något läge att göra det en tredje gång. Dessutom så måste min sambo liksom din få veta i förväg att han behöver vara ledig.

Har lurat lite på att ge honom ett stort kuvert där det finns info om att han behöver vara ledig aktuella datum och vill han veta lite mer så får han öppna nästa kuvert (som alltså ligger i det stora kuvertet). I det kuvertet finns lite mer info i form av ledtrådar som tex en bild på pasta, en strand etc och ytterligare ett kuvert som han får öppna om han vill veta mera osv...

• iolanthe

Jag har inte besökt så många städer, men jag vill säga att jag tycker att Bryssel är en väldigt trist stad, inget jag skulle rekommendera. Jag är själv i vecka 29 så jag förstår att du inte orkar med några långpromenader. Nice är en jättefin och underbar stad, och det börjar säkert bli varmt i mitten på maj. Man kan åka tåg mellan Cannes och Ventimiglia i Italien, så det finns mycket att se. Och Monaco är ett "måste". I Monaco går dessutom 5 busslinjer, så det är bara att ta bussen dit man vill .

• Angeeliina

Italien är ju så romantiskt!
    Vi har där med jobbet på en weekend och herre gud så kära vi blev i allt som rörde sig och tänkte till slut öppna en filial där.

Slår ett slag för alla ställen i Italien, men att besöka en vingård är fantastiskt.

• Jambosana

Barcelona!!!! Den staden har allt, inkl tunnelbana om man inte orkar gå.

• Brittan

Vi var till Barcelona för 2 år sedan och de tär en väldigt vacker stad med mycket att se. Om ni väljer att åka dit så tipsar jag om att ni köper biljetter till turistbussen som åker genom Barcelona. Det finns olika rutter att välja mellan. Bussarna har hållplatser som de stannar på. Det finns att välja mellan 1, 2, 3 dagars biljetter. Du kan åka hur mycket som helst på dessa biljetter.

Vi var på en fiskrestaurang som heter A la menta och där åt vi skaldjurstallrik och det var det godaste jag ätit. Det var en dyrare restaurang, men det var verkligen värt pengarna.

Sen så är det trevligt att åka till Parc Guell. Där finns det en del konstiga hus, trädgårdar som Guell designat.

Kontakta spanska ambassaden i Sverige och fråga efter info om barcelona. Vi gjorde det och vi fick en hel lunta med information om sevärdheter, historia mm + kartor.

Svar på tråden Tips på weekend (4 nätter) resa att ge till min man i 40-års present!