• Lukka

Att använda balkongen för att göra en valp rumsren? Fungerar det?

Har läst i en del forum på nätet att vissa har använt sig av balkongen när de tränar hunden att bli rumsren. En del har sått gräs i större avlånga och breda lådor som de använder som rastplats (inte bara, de går ut också, men som ett komplement till träningen) och andra lägger ut tidningar på balkongen där hunden tränas att göra sina behov. Eftersom jag själv bor i lägenhet så är jag nyfiken på idén då vi funderar på att skaffa hund, och vi har en balkong som är 10 m lång och ca 2 m bred så jag har funderingar på det där med att så gräs i låda och använda som komplement till att träna hunden (på nätterna t.ex.). I mina öron låter det vettigt för det kan ju inte vara sämre än om man hade en liten trädgårdsplätt utanför huset att släppa ut hunden på. Eller vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-26 17:41
    Är tacksam för svar från de som vet om det fungerar rent psykologiskt för hunden att göra på detta vis. Men det borde det väl göra för när hunden väl är rumsren så slutar man ju bara släppa ut den på balkongen och går ut med den på promenad istället. Men tror ni det finns risk för att hunden upplever balkongen som en förlängning av huset och börjar kissa inne om man använder sig av idén?

• Svar på tråden Att använda balkongen för att göra en valp rumsren? Fungerar det?
  • Birgitta2

Det skulle inte jag göra. Risken är kanske att hunden ser det som en förlängning av lägenheten och kissar inne. Vuxna hundar går ju inte till samma plätt och kissar som valpar. En valp skulle säkert gå och kissa där ute på balkongen, medan en vuxen hund skulle kissa där också men även inne eftersom balkongen är en del av lägenheten (framförallt på sommaren). Detta är enbart mina egna personliga funderingar. jag kan tänka mig att det är jättepraktiskt. Men... det kan bli problem också beroende på hur hunden "tänker" och hur dess associationer går.

• ixupi

Jag skaffade valp i januari en gång och vår balkong var då fylld med snö. Ibland när vi hade dörren öppen gick hunden ut dit och pissade och vi berömde den alltid så att den snabbare skulle förstå att den skulle göra sådant utomhus och i snö. Det fungerade faktiskt men samtidigt tog vi ut den på gården fyra-fem gånger om dagen så den var aldrig bara på balkongen. Lite nervöst var det också när snön sen smälte men hon gjorde det aldrig när det inte var snö där.

Så jag skulle säga med snö kan det fungera i nödfall och speciellt om man bor många trappor upp, men att anlägga gräs speciellt för det ändamålet är jag lite tveksam till eftersom det låter dumt att lära en hund något man inte vill att den ska fortsätta med hela livet (att rasta den på gräsplätten utanför huset lär man fortsätta med så länge man bor kvar).

• köttbullelydnad

Är folk så lata?!

• hmcc

Jag bodde på 5:e våningen när jag skaffade min första hund...jag hade nog kvarterets snyggaste ben efter allt spring i trappor ;)

Det där med balkong låter riktigt äckligt...om det rinner ner hos grannen...

Hunden slutar inte pinka där sen när den är vuxen och gräset är borta.

• Drakfisk

Nej fy farao vad jag skulle bli arg om grannen ovanför skulle rasta sin valp på balkongen och det rann ner till mig! Hur ofräscht som helst! (ja jag har hund själv, men nån gräns på lättjan får det faktiskt vara!)

Som hmcc skriver så kommer hunden att fortsätta kissa/bajsa på balkongen när den blir vuxen.

Jag har också provat på det här med att bo på fjärde våningen i ett hus utan hiss samtidigt som man har en valp man tränar rumsrenhet med. Gratis konditionsträning en gång i timmen när man sprang upp och ner med valpen.

Orkar man inte gå ut med valpen tills den blir rumsren ska man banne mig inte ha någon hund alls!

• 1975

Tyvärr så låter balkong iden riktigt äckligt.!

Morgonen börjar med när man har valp att kliva upp ur sängen slänga på sig kläder ta valpen under armen och spring ut med den. Inget toa besök eller kaffe innan du har sprungit ut med valpen.
    Sen lunch direkt efter kissa valp ute.
    sen e det att springa ca 2 ggr till innan middagen.
    Efter middagen direkt ut med valpen sen kanske en gång till på kvällen.
    Absolut det sista du gör innan du går och lägger dig så tar du en kissis med valpen.

Ganska snart så vet vovvev vad den ska göra och var.
    När du märker att valpen kan klara sig längre mellan kissisarna så e det att bara dra ner på utgången stegvis. Tillsist så räcker det med 4 promenader 3 om du skulle bo i hus och hunden hade fått vara ute på dagarna på tomten.

Detta är min erfarenhet av hundar och det har funkat för mig. Jag har haft en Amerikansk coccerspaniel. 2 st schäfrar och en Riszensnauzher.

• ixupi

Jag kanske ska tillägga att under vår balkong var det bara en stor snöhög och således var det inte äckligare än att hon hade pissat på marken just utanför dörren. Finns det boende under balkongen skulle jag nog kanske inte rekommendera det...

• solfrost

Jag tycker att det låter som en super bra ide!
    OM man inte fyar hunden när denne gör sina behov på ballkongen senare i livet också...
    Hallå har man skaffat djur över huvudtaget så får man se till att ha den tiden och orken det tar att ha bebisar...

• Lukka

Undrar om det är någon som verkligen läst vad det står i inlägget för då skulle man inse att i en sådan rejäl låda med gräs och jord så finns det ingen risk att något skulle rinna ned till någon granne (se t.ex. detta inlägg: vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp ). Våran balkong är dessutom sådan att det inte finns någon öppning ner till grannen utan båda golv och vägg sitter ihop och består av cement. Och i mitt fall handlar det inte om lathet utan en lösning/ett komplement till träningen för jag är mycket ensam med min lille son och det kan vara svårt att hinna få på både honom och mig själv kläder när man behöver rusa ut med valpen. Innan vi båda fått på sig skor och jacka så skulle valpen ha kissat ner sig för länge sedan.

• köttbullelydnad

Jag hade en balkong på 22 kvm när jag bodde i min etta på 5:e våningen med Ola. Där fanns inte heller nån risk för att grannen under skulle kunna få nåt hos sig, det snöade in så där fanns möjlighet, men jag ville personligen inte ha en hund som "går" på balkongen. Så det var bara att se signalerna i tid och dra på sig kläderna (rumsrenstränade under värsta vintersäsongen).
    Nu bor vi i hus med relativt stor tomt som är inhägnad, men den dagen det vankas nytt valpköp kommer det ändå dras på ytterkläder, sättas på koppel och ut och knalla runt kvarteret när det är dags. Alla är vi olika

Svar på tråden Att använda balkongen för att göra en valp rumsren? Fungerar det?