Att använda balkongen för att göra en valp rumsren? Fungerar det?
Har läst i en del forum på nätet att vissa har använt sig av balkongen när de tränar hunden att bli rumsren. En del har sått gräs i större avlånga och breda lådor som de använder som rastplats (inte bara, de går ut också, men som ett komplement till träningen) och andra lägger ut tidningar på balkongen där hunden tränas att göra sina behov. Eftersom jag själv bor i lägenhet så är jag nyfiken på idén då vi funderar på att skaffa hund, och vi har en balkong som är 10 m lång och ca 2 m bred så jag har funderingar på det där med att så gräs i låda och använda som komplement till att träna hunden (på nätterna t.ex.). I mina öron låter det vettigt för det kan ju inte vara sämre än om man hade en liten trädgårdsplätt utanför huset att släppa ut hunden på. Eller vad tycker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-26 17:41
Är tacksam för svar från de som vet om det fungerar rent psykologiskt för hunden att göra på detta vis. Men det borde det väl göra för när hunden väl är rumsren så slutar man ju bara släppa ut den på balkongen och går ut med den på promenad istället. Men tror ni det finns risk för att hunden upplever balkongen som en förlängning av huset och börjar kissa inne om man använder sig av idén?