• Lind1981

byta hus på semester?

någon som har erfarenhet?
    Är sugen på att semestra i sverige och vill byta hus med någon....har ingen erfarenhet av detta så vet inte hur det går till.

• Svar på tråden byta hus på semester?
  • Mama Africa

Har tänkt tanken jag med. Ett smart sätt att få gratis boende på semestern. Har dock ingen erfarenhet och är lite "rädd" att lämna ut mitt hem till okända. Jag TROR att det finns bytessajter och där borde det ju finnas några försäkringar eller så, men vet inte...

• Lind1981

har kollat lite på på några sajter men för att få kontakt med någon måste man bli medlem och det kostar på de jag har sett i alla fall. vet inte om man kan annonsera någon stans??

• assolent

Hej, jag har bytt hus med Home Link tre gânger (bor strax utanför Paris) o det var toppen kul! Den oron man kan ha att lâna ut sitt hus till nâgon okänd familj delar man med den andra familjen.Jag sover i deras säng de i min, jag äter i deras kök, de i mitt, man fâr en slags respekt, de är i samma situation som oss. Jag har bara roliga minnen av dessa "home exchange". Det jobbiga för mig ha varit att städa upp mitt hus ordentligt innan familjen kommer o det är ofta sâ. Man vill fâ det snyggt o rent. O vi har inte alltid samma sätt att se pâ hur ett rent hus ska vara. Jag har haft tur, mina "familjer" var inte städgalna vilket kändes skönt. En gâng böt jag med en engelsk familj. De bodde hos oss i tre veckor o vi hos dem i bara tre dar för vi var pâ väg till Irland. Pâ hem vägen blev vi inbjudna till dem strax utanför London , o det var sâ trevligt att möta familjen, vilket vi inte gjort de andra gângerna trotts inbjudan. De hade en massa roligt att berätta om. O när man kommer hem kan man hitta smâ överraskningar i form av smâ presenter, blommor eller gott vin. Det var alla tre gânger flerbarns familjer. Att bo i ett hem i utlandet har varit väldigt intressant. Man fâr verkligen uppleva hur de lever , träffa deras grannar,handla o laga mat. Försöka att göra en rätt med helt olika ingredienser är spännande.
    Nu är det ju sâ att jag har ett ganska okänsligt hus pâ landet med helt okänsliga möbler o definitivt inte nâgra känsliga dekorationer eller annat. Men man kan komma överens med familjen att lâsa in "värdefulla" saker i ett rum. Man bestämmer allt i förväg, om man byter bil (vilket jag inte gjorde för vi bilade),passar djur eller inte, klipper gräsmattan ellezr inte osv. Jag hade min granne till deras hjälp för minsta problem. Susanne

Svar på tråden byta hus på semester?