• Anonym (Så slut.)

Är livet som mamma så här tufft???

När jag ser andra föräldrar så ser allt så enkelt ut, det lixom verkar fungerar utan några som helst problem...är det bara ajg som kämpar så?

Känns som om jag håller på att drunkna sakta men säkert och sjunker mer och mer och kan inte ta mig upp.

Har en underbar dotter på 1 år som har kommit till efter många år med hjälp av IVF, alla säger att hon är ett så otroligt snällt barn. Visst är hon snäll men på något sätt så vet hon ändå precis vilka knappar hon ska trycka på för att få mig oxtokig för minsta sak ibland.
    Hela IVF saken gör att jag tänker att jag borde vara otroligt tacksam dygnet runt att jag har henne......så det bidrar som en press att jag är fel ute. 

Känns som jag har inget tålamod vissa dagar och mer eller mindre ryter åt henne...hon förtjänar inte detta men jag vet inte hur jag ska hindra mig själv. Ångrar mig så klart på en gång men då är det ju redan för sent.....slår henne inte men kan ibland kanske lägga ner henne lite bryskt om hon strular i sängen.

Behöver jag hjälp? Var kan man få hjälp? Att vara mamma är det absolut svåraste jag någonsin gjort....men ack så underbart.

• Svar på tråden Är livet som mamma så här tufft???
  • ims67

Du är fullständigt normal,vi har alla bättre eller sämre dagar.Ibland tål man ingenting även när det gäller tålamod till vuxna.Dom dagarna som du tycker är jobbiga med ditt barn så är det säkert lite allmänt jobbigt.

• Lady Marmalade

klart det är tufft

snälla barn, har alltid undrat vaad den termen baseras på?
    ALLA barn är snälla, bara mer eller mindre "krävande"
    första året var jobbigast, innan man fick dem sova hela natten (min åsikt)
    sömnlöshet, noll egentid, oro och hormonerna som rusar gör livet extra tufft.

meeeen ...det går över
    i några dygn iaf innan trotsen börjar
    1 år, 2 år, 3 år, 4 år, 5 år....osv
    tills den dagen de flyttar ut

humor...sån behöver man en del av med barn

men misströsta inte, prata med bvc, eller psykologen där
    ibland räcker det med bekräftelse på att man faktiskt får lessna på att vara mamma (tom om man kämpat stenhårt för att bli det ) och man får tycka barnen är dryga

men man bör klara av att hålla det till "känna" dvs inte handla på känslorna
    för om man handlar behöver man skaffa sig ventil, så att det inte riskerar att bli handlingar som inte går ta tillbaka
    och bvc psykologen är en start...(eller så traschar man en diskussion på effell*asg*)

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • tempest1

Min dotter är snart fyra och jag känner och beter mig fortfarande som du ibland. Jag försöker intala mig att jag även känner så inför andra i min omgivning. Man orkar inte alltid även om man har goda intentioner och vet hur man vill behandla folk. Det är mänskligt att ens krafter tar slut emellanåt.
    Har du en stöttande partner, mamma, syster eller någon? Be om hjälp, var inte rädd för att berätta för din omgivning hur du känner. Du klarar inte allt själv.
    Kram

• Teskedsmamman

Släpp skulden om att du BORDE vara tacksam dygnet runt... du är inte mer än människa... Se till att få egentid, få pappan att ta ett steg till in i arbetsbelastningen och inse att man orkar inte allt.

Jag har 3 st på 5 år och yngre och var hemma själv hela veckorna, det är kitjobbigt, men man måste våga be om hjälp, att "lufta" det man tycker är jobbigt, problem löser sig många gånger bara man får prata om dem... ta kontakt med BVC och fråga om du kan få träffa deras kurator t ex...

Fick 3 killar på 3½ år - läs om oss tesked.blogspot.com/
  • Anonym (Så slut.)

Jag och min sambo har pratat om detta vid ett flertal tillfällen eftersom detta händer ibland...han tycker inte det är något konstigt att man tappar tålamodet ibland för att ha barn är jobbigt.
    Men det känns SÅ fel att ryta åt en 1 åring, har ju alltid sett mig som en lugn och tålmodig mamma som tar ett andetag och gör ett nytt försök och inet en som skriker och vrålar och sliter sitt hår.

Visst så inträffar detta då jag redan är frustrerad eller trött.....så det är absolut inte så att jag jämt är sån här men jag ångrar mig SÅ varje gång och önskar att jag lärde mig till nästa gång....men sen är nästa gång här och jag mår lika dåligt igen.

Trodde nog eftersom vi fått kämpa så för henne att man skulle uppskatta henne på ett annat sätt och se allt på ett ljusare sätt...för detta var ju allt man längtade efter när vi kämpade så med bahandlingarna.

Minns barn en taskig barndom...vill ju inte föstöra henne för resten av livet...vil ju ge henne en bra uppvaxt men det känns som jag är snett ute redan efter ett år.

Hade ingen aning om att det skulle vara så här jobbigt att vara mamma.....alla får ju det att verka så enkelt.

• Anonym (Så slut.)

Är lite rädd för att kontakta BVC för tänk om de håller extra koll på mig bara för det och tror att jag ska göra något knasigt...tänk om hon kommer dit med att vanligt blåmärke vid en kontroll och de tror jag slagit henne?
    Samtidigt skulle det vara skönt att prata med någon som kan detta.....fast att höra från er hjälper det också.

Förskönar man föräldraskapet för mycket innan barnet kommer att man får en chock när det visar sig att man inte bara sitter och dricker kaffe med andra mammor hela dagarna? Hade önskat att det funnits någon eller någon bok som verkligen berättat ÄRLIGT hur det kan kännas...för jag har bara fått höra om sömnbristen och den klarar jag galant om man jämför mot allt annat.

• Lady Marmalade
    Anonym (Så slut.) skrev 2009-02-25 15:30:30 följande:
    Är lite rädd för att kontakta BVC för tänk om de håller extra koll på mig bara för det och tror att jag ska göra något knasigt...tänk om hon kommer dit med att vanligt blåmärke vid en kontroll och de tror jag slagit henne?Samtidigt skulle det vara skönt att prata med någon som kan detta.....fast att höra från er hjälper det också. Förskönar man föräldraskapet för mycket innan barnet kommer att man får en chock när det visar sig att man inte bara sitter och dricker kaffe med andra mammor hela dagarna? Hade önskat att det funnits någon eller någon bok som verkligen berättat ÄRLIGT hur det kan kännas...för jag har bara fått höra om sömnbristen och den klarar jag galant om man jämför mot allt annat.
    hmmm fast om föräldrar skulle berätta precis hur jobbigt det var...
    så skulle ingen utan barn tro det ändå

för en del av problemet är att alla går runt och tänker: andras ungar inte mina barn

att vara förälder är det tuffaste man nånsin gör.
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Anonym (Så slut.)

Kan du så klart ha rätt i, man tror ju aldrig det ska drabba en själv.

Ja att vara mamma är klart det jobbigaste jag någonsin gjort och det händer många gånger jag funderar på om jag verkligen kommer att klara det. Men samtidigt är det det finaste också...jag har bar stunder även om de inte komem rfram här.

• Anonym (Så slut.)

Det jag kan vara rädd för att jag reagerar så starkt nu, vad händer när hon verkligen är i trotsåldern eller är tonåring. Eller blir det lite lättare när man känner att man kan prata med dem?

• Loco Madre

Hehe det där känner jag igen, när jag har rytit åt sonen och får dåligt samvete så tänker jag "åh jag ska aldrig skrika på honom igen" och så är det samma visa igen efter några timmar eller dagen därpå.. Men det är okej, man kan bara göra sitt bästa, eller hur?

• ims67
    Svar på #9
    Lättare blir det troligtvis inte men va beredd på att dom skriker tillbaka eller ännu troligare är att dom börjar att skrika på dig innan du ens hinner öppna munnen.
  • Garderobshylla

Dåligt samvete är en del av att vara dålig förälder och det är en del i vad som gör en till en bättre förälder. För då vet man att man gör fel ibland och försöker bättra sig. Ingen är perfekt men alla kan försöka att bättra sig.

Det tog fyra år innan vi fick våran efterlängtade son, och precis som du så känner jag att jag kanske borde vara mer tacksam och inte gnälla över småsaker. Men sen kommer jag på mig själv- det är ingen semester att ha barn. Ibland blir man jävligt less bara och orkar inte. Men då räcker det med att få höra "Jag tycker om morot, mamma" så vet man att det är värt det.
    Men när man är inne i trotsåldern så känner man bara ibland att man vill gå och dränka sig.

• Teskedsmamman

Ja herregud!

Min minste är 19 mån och kommer och viftar med sitt minimala pekfinger och vrålar tyst! Det blir lättare när de blir större på så vis att det man säger verkligen uppfattas, däermot  blir viljan enorm och när de kommer upp i tonåren slutar hjärnan att fungera och de blir så egotrippade att man vill finfördela dem med en osthyvel, och den får gärna vara slö...

• Garderobshylla
    Svar på #13
    hahaha. ja min sons treårstrots har äntligen börjat lätta lite grand så det är inte helt som att tala till en mur längre, men nästan.
    Men nu väntar vi på sexårstrotsen och sen på tonåren, fyfan, flyttar inte han så gör jag det om han ska brås på min revolt,hujja.
  • Teskedsmamman
    Garderobshylla skrev 2009-02-25 16:14:59 följande:
    Svar på #13hahaha. ja min sons treårstrots har äntligen börjat lätta lite grand så det är inte helt som att tala till en mur längre, men nästan.Men nu väntar vi på sexårstrotsen och sen på tonåren, fyfan, flyttar inte han så gör jag det om han ska brås på min revolt,hujja.
    Kan lugna dig med att det kommer en omgång vid både 4 och 5 år så du behöver inte oroa dig för att det ska dröja ända tills 6-årstrotset

Min äldsta är 5 år och jäklar vad tyken han kan vara... 4-åringarna försöker mer avliva sina  föräldrar genom att prata ihjäl dem

Maken har 2 barn sedan innan och dem har vi genomlidit både den ena och andra trotsperioden.... De är snart 12 och 13½...
  • Garderobshylla

Teskedsmamman skrev 2009-02-25 16:23:55 följande:

Kan lugna dig med att det kommer en omgång vid både 4 och 5 år så du behöver inte oroa dig för att det ska dröja ända tills 6-årstrotset Min äldsta är 5 år och jäklar vad tyken han kan vara... 4-åringarna försöker mer avliva sina  föräldrar genom att prata ihjäl dem Maken har 2 barn sedan innan och dem har vi genomlidit både den ena och andra trotsperioden.... De är snart 12 och 13½...
    ahaaaaaa, vad lättad jag känner mig nu då...lr så inte.
    Ibland undrar man verkligen vad man gett sig in på, men det behövs så lite för att man ska förstå. "mamma, jag tycker om att äta pannkakor" Kommer från en norrbottninsk unge som aldrig ätit pannkakor utan enbart plättar.
  • Anonym (Så slut.)

Om ni bara anar hur mycket bättre det redan känns.....har desutom kramat om min dotetr rejält och sagt att jag är ledsen för att jag röt. Inte för att hon förstår men ändå!!!

Måste nog sänka mina krav och inse att jag inte orka allt och acceptera att tålamodet ibland inte räcker till...kanske lära mig att backa innan det är försent. Men det är inte enkelt för en som gillar att ligga på topp och gillar när saker och ting är som det ska.

• Garderobshylla

Anonym (Så slut.) skrev 2009-02-25 18:02:55 följande:

Om ni bara anar hur mycket bättre det redan känns.....har desutom kramat om min dotetr rejält och sagt att jag är ledsen för att jag röt. Inte för att hon förstår men ändå!!!Måste nog sänka mina krav och inse att jag inte orka allt och acceptera att tålamodet ibland inte räcker till...kanske lära mig att backa innan det är försent. Men det är inte enkelt för en som gillar att ligga på topp och gillar när saker och ting är som det ska.
    Vad bra att du försökte förklara även om hon är för liten än.
    Själv bröt jag ihop idag och bara skrek och grät, sonen vart rädd tyvärr för det händer inte så ofta. Men sambon och jag förklarade för honom efteråt att han behöver inte blir rädd, för att jag blir ledsen ibland. Det är inget farligt.
    Barn blir inte förstörda av att det händer nångång, men man kommer ingen vart med att skrika JÄMT, det finns en stor skillnad där.

Men som sagt ingen är perfekt, men man kan alltid bättra sig.
    Ibland är allt tugnt och jävligt och det måste man väl få tycka ibland, men inte JÄMT!
Svar på tråden Är livet som mamma så här tufft???