• Anonym

lära sig alfabetet och läsa? hur mycket kan era 5-6 åringar?

jag har en tjej som är fem år, hon blir sex om några månader. och kommer alltså börja 6-årsgrupp, nollan vad man nu vill kalla det till hösten. Är anonym för att inte lämna ut henne.

Hon räknar utan några större problem. fixar lite plus och minus tal. som ex 3+3, 4+5, 3-1 osv ja ni förstår :)

Men det här med alfabetet, hon kan rabbla abcdef, men inte längre. hon kan vissa bokstäver om man ber henne skriva R tillexempel så gör hon det, och T, o vissa andra bokstäver,
    de små har hon ingen koll på alls.

Nu undrar jag, hur mycket fixar era barn som är 5-6 år?
    hur gör jag för att hon ska lära sig?
    hon kan sitta ner en stund för att lära sig, men tröttnar snabbt.

Jag lärde mig läsa och skriva när jag var runt 4, likaså min ena syster.
    hennes biologiska pappa har dock dyslexi, kan hon ha ärvt detta? är livrädd för det.

hjälp mig, hur ska jag få henne att lära sig?

• Svar på tråden lära sig alfabetet och läsa? hur mycket kan era 5-6 åringar?
  • Anonym

Vår dotter har kolla på hela alfabetet. Skriver själv namnen på kompisar, mamma, pappa, farfar etc.

Fyller 4 om 1 månad.

• Anonym

Varför så bråttom? Är hon själv intresserad av bokstäver och läsning just nu? Annars tycker jag inte att du ska stressa med det, hon kommer säkert att lära sig läsa och skriva så småningom...

• Anonym

anonym`så skoj :)

Anonym skrev 2009-02-25 15:32:22 följande:
    Vår dotter har kolla på hela alfabetet. Skriver själv namnen på kompisar, mamma, pappa, farfar etc. Fyller 4 om 1 månad.
  • 010306

Mina tjejer har inte kunnat läsa innan skolan & kan /kunde bara skriva sitt namn. Dem är ju där för att lära sig. Så oroa dej inte för det.Har dem inte intresse innan så varför pressa dem

• Bebis

Förskoleklassen är ju faktiskt till för just det hon ska lära sig stressa inte på det kommer nog.

Jag har ingen 5-6åring så jag kan tyvärr inte hjälpa dig att jämföra på den fronten.

Don't Panic
  • Anonym
    Svar på #2
    Hon är intresserad, och vill gärna.. skriver egna påhittade ord och frågar vad det står osv.

men så blir hon arg och irriterad på sig själv för att hon inte förstår. vilket är väldigt frustrerande för henne.
    detta gör henne orolig för skolan, jag och min sambo säger att i skolan går man för att lära sig, och att hon kommer få träna i skolan med. detta gör henne lite lugnare inför det.

just därför vill jag ha tips på olika inlärningssätt som är lite roliga. inte för att stressa fram det utan för att hon vill men inte tycker det är skoj när hon misslyckas om och om igen.
  • KlasStures mamma

Jag har i några år jobbat med 6-årsgrupp. Jobbar nu mer med ädre barn.
    Det är så himla olika! Vissa kommer dit och kan inte en enda siffra eller bokstav och andra kan redan läsa. Och allt är normalt.
    Jag tycker att det låter som att din flicka är långt kommen och det kommer säkert gå jätte bra för henne!

Med inlärningen så är det viktigt att det är lek. Pussel med bokstäver, spel med bokstäver. Men det är ingen stress!

Om hon har dyslexi så finns så himla mycket bättre hjälp idag så det är inget att vara orolig över. Säg till fröknarna att ni är oroliga över det så håller de lite extra koll och kan säga till i tid.

Men stressa inte fram det. Då kanske flickan tröttnar på skolan innan hon ens har börjat... Mycket farligare än något annat!

Uppmuntra och lek är mitt tips!

• AnneSophie

Men varför stressa så? Alla barn som börjar nollan kan inte läsa, eller ens alfabetet, liksom. Att hon inte vill just nu innebär ju inte att hon har dyslexi. Hon kanske bara inte är redo eller tycker att det är så himla kul? Det viktiga är väl att hon har sett alfabetet och siffror kan jag tycka.
    Min syster som är lågstadielärare säger att när dom kommer till ettan så kan nästan alla skriva sitt namn, mer eller mindre rätt, några kan det dock inte och vissa kan skriva betydligt mer.

Min 5½-åring, som också börjar nollan till hösten, tycker att det där med alfabetet är superkul. Siffror är något han funderar på, men det är inte lika intressant. Vi låter han ta det i sin takt, vissa dagar frågar han om ord och ljudar och skriver och andra dagar så vill han inte alls. Vi har haft en period nu på en månad där vi läst samma bok varje kväll, en bok om alfabetet, men sedan i fredags så är det Alfons som gäller istället. Då får man ju acceptera det liksom.

Det löser sig liksom. Att stressa på kan nog på en 5-åring få motsatt effekt,

• Anonym

TAck för era svar, precis skolan är ju till för detta :)
    det får ta den tid det tar helt enkelt, hon provar sig fram i den takt hon vill.

Blir hon arg och frustrerad så lägger/slänger hon ifrån sig det och gör något annat. :)

• KlasStures mamma

Anonym skrev 2009-02-25 15:37:41 följande:

Svar på #2Hon är intresserad, och vill gärna.. skriver egna påhittade ord och frågar vad det står osv.men så blir hon arg och irriterad på sig själv för att hon inte förstår. vilket är väldigt frustrerande för henne.detta gör henne orolig för skolan, jag och min sambo säger att i skolan går man för att lära sig, och att hon kommer få träna i skolan med. detta gör henne lite lugnare inför det.just därför vill jag ha tips på olika inlärningssätt som är lite roliga. inte för att stressa fram det utan för att hon vill men inte tycker det är skoj när hon misslyckas om och om igen.
    Väldigt typiskt att bli frustrerad i början av inlärningen. Det är svårt så innan hon knäcker koden blir det en del tanda gnissel... Spel, sånger och lek är det bästa enligt mig!
Svar på tråden lära sig alfabetet och läsa? hur mycket kan era 5-6 åringar?