• TigerLily

Wii fit, nån som tränar det och har det gett resultat?

Har wii fit hemma å tänkte att jag skulle börja träna lite... ger det resultat om man tränar det regelbundet?

• Svar på tråden Wii fit, nån som tränar det och har det gett resultat?
  • sessan00theodorsmamma

o det undrar jag me:)

• whatthebutlersaw

Jag har tränat med Wii Fit i snart tre veckor. Lite tidigt att säga om det ger resultat än, men byxorna sitter onekligen lite lösare och flåset är lite, lite bättre.

Första dagen vi hade det var jag tvungen att prova allt så jag loggade nästan tre timmar träning - det är förstås inte hållbart i längden om man har ett liv.

Jag har utmanat mig att göra minst 40 minuter - tränad tid, inte tillbringad tid - med Wiin varje dag, oftast blir det en timme. Styrka eller aerobt spelar ingen roll, jag gör det jag känner mest för. Det gäller ju att hålla uppe motivationen. Har jag bråttom blir det aerobisk träning eftersom de övningarna pågår längre och kräver mindre blippande i menyerna för att komma upp i 40 minuter. Jag gör yogaövningarna också, men aldrig som enskilt pass, utan då som bonus när jag gjort mina 40 minuter. Det tar mellan 50-60 minuter att göra 40 minuter aktivitet, beroende på hur långa övningar man väljer.

Wii Fiten vill att du väger in varje dag för att sätta en liten stämpel i kalendern, men jag rekommenderar att du gör övningarna enligt ditt eget schema och gör kroppstestet med invägning max en gång i veckan. Det är otroligt demoraliserande att få en utskällning av den lilla plastfyrkanten för att man gått upp 0,3kg sen igår. Åtminstone jag tappar sugen direkt. Maskinen har ingen koll på naturliga fluktuationer etc och utgår från att all viktökning beror på att du skippat träning eller tryckt i dig snickers vilket är så lagom kul om man lever under FNs svältgräns och får minst en timmes fysisk aktivitet varje dag. Den vill också att du gör ett balanstest varje dag - det brukar jag skippa helt av den enkla anledningen att jag har medfött kackig balans och ingen träning i världen kan ändra den saken.

Wiin låter dig logga träning som inte pågått inom spelet i Fit Cash-funktionen. Motivationen hjälps av att man låser upp olika övningar efter hand som man loggar minuter. Spelet hjälper dig också att lägga upp ett realistiskt mål och en realistisk tidsplan att nå målet.

När jag känner att jag kräks på Fit-spelet brukar jag boxas i Wii sports eller spela snowboardspelet Shawn White Road Trip istället. Oväntat nog är Shawn White det mest ansträngande spelet av de tre (åtminstone för mig) och både jag och min man både flåsar och svettas mycket mer av att åka snowboard än av Fit-övningarna. Dessutom är det mycket roligare så tiden går fortare.

Tips: när du loggat tillräckligt många minuter jogging låser du upp "Fri jogging", då får du dina instruktioner av en liten plåtig röst i handkontrollen och kan, om du vill, flippa över och se på teve medan du joggar på stället. Spelet pågår under tiden i bakgrunden och handkontroller loggar dina jogginsteg. Samma funktion kan låsas upp för Step-Upen, men den går för långsamt för att vara särskilt ansträngande och är mest en koordinationsövning, så är det bränna du är ute efter är Step-up rätt menlös.

Mest flåsig och svettig blir jag av Rythm-boxing och Hula-Hoops (som jag dessutom finner överlägset roligast av flås-övningarna)

+ För att det är ett roligt sätt att komma igång och för att det är just den aktiva tiden som räknas. Efterhand som flåset förbättras och orken ökar kommer jag nog att lägga till "vanlig" träning.
    + Maskinen hjälper dig att hålla reda på om du gör övningarna rätt.
    + Modest antal repetitioner och svårighetsgrad på nybörjarstadiet förhindrar att man lägger ner och ger upp.
    - Tjatet om balans
    - Spelet använder det värdelösa måttet BMI som tecken på hälsa. Det säger inget om fettprocent, och muskler väger som bekant mer än fett.
    - Spelet tar ingen hänsyn till naturliga fluktuationer och är lika strängt om du gått upp två hekto vätska eller fyra kilo fett.

Tips: kombinera med ett annat fysiskt Wii-spel för att fortsätta hålla igång även när du vill kasta kontrollen på den virtuella tränaren.

Hoppas det här var till någon hjälp. Jag återkommer gärna med lägesrapport när jag gjort en hel månad, vilket är den första utmaningen. Om jag inte lessnat då kommer jag att fortsätta.

Jag har två veckor kvar till en hel månad, för jag var sjuk några av dagarna min andra vecka, så jag tyckte det var enklare att börja om och kalla veckan efter för vecka ett. (Ja, jag måste lura mig själv att motionera)

• TigerLily

Åh, tack för tips!!! Testade det först idag, har haft den sen i julas.... Hula hoops var roligast hittills... å gissar att det tränar magen rätt bra vilket jag är ute efter.

• jummie

Åhh jag vill ha!!! SKiter i om jag går ner i vikt tänk att få ett spel där man kan röra på sig o inte bara sitta på arslet...

Nån som har någon smart idé om vad det kostar, inkl platta o allt tillbehör som man behöver? Vart är det billigast?

• whatthebutlersaw

TigerLily skrev 2009-02-25 17:03:58 följande:

Åh, tack för tips!!! Testade det först idag, har haft den sen i julas.... Hula hoops var roligast hittills... å gissar att det tränar magen rätt bra vilket jag är ute efter.
    Det var bara roligt att få prata lite Wii eftersom jag är lite nyfrälst på det. Jag kan säga att fit-övningarna är inte blahablaha heller, för jag hade grym träningsvärk i flera dagar efter mitt första pass. Nu var jag iofs inte i toppform när jag började, men det kändes ändå att det tog. Tränaren uppmuntrar dig att kombinera vissa yogaövningar med vissa styrkeövningar för att få vissa muskelgrupper ordentligt genomgångna och jag brukar följa de tipsen.

jummie: det ÄR roligare att spela spel på det här viset. Rekommenderas varmt!

Nu väntar jag bara på ett riktigt bra episkt spel med både problemlösning och motorik. Jag ser för mig ett spel med fight-sekvenser (Wiimote-svärd), flygande matta (Fit-brädan) och traditionell problemlösning via handkontrollerna.
  • TigerLily

Har börjat träna lite olika övningar nu ca 30-40 min varje dag, å skillnad känns för varje dag, första dan pallade jag knappt vissa övningar å redan dagen efter gick de liiite lättare... å sen har det bara flytit på till det bättre. så inom 2 veckor är jag säker på att jag fått resultat som även syns. (optimist jag vet )

• whatthebutlersaw

Jag ska prova relativt nysläppta spelet We Cheer nu - Cheerleading med wiimoten som pom-pommer. En proffscheerleader har recenserat det i NY times, och till och med hon fann det svårt att hänga med i bland. Ska vara ett av de mest fysiskt krävande spelen för Wii, men väldigt roligt säger de som provat.

Jag ser definitivt skillnad nu. Mest på rumpa, höfter och nedre delen av låren. Har inga hårda siffror att ge dig, men det har haft effekt.

Jag ska köpa We Cheer imorgon, så jag kanske dyker upp och ger en snabbrecension när jag provat. Det lär ha hög genansfaktor. (dvs man ser ut som en fåne när man gör det) Men det är okej för mig, jag har ingen skam.

• TigerLily
    whatthebutlersaw skrev 2009-02-28 20:49:05 följande:
    Jag ska prova relativt nysläppta spelet We Cheer nu - Cheerleading med wiimoten som pom-pommer. En proffscheerleader har recenserat det i NY times, och till och med hon fann det svårt att hänga med i bland. Ska vara ett av de mest fysiskt krävande spelen för Wii, men väldigt roligt säger de som provat.Jag ser definitivt skillnad nu. Mest på rumpa, höfter och nedre delen av låren. Har inga hårda siffror att ge dig, men det har haft effekt.Jag ska köpa We Cheer imorgon, så jag kanske dyker upp och ger en snabbrecension när jag provat. Det lär ha hög genansfaktor. (dvs man ser ut som en fåne när man gör det) Men det är okej för mig, jag har ingen skam.

wow, det måste jag skaffa! Men då måste man ha 2 st sånna där kontroller eller vad det kallas? Vart köper man spelet? Min dotter vill ju bli cheerleader säger hon, passar perfekt att köpa till henne då hon fyller år snart. Kan jag använda det med ju!

• whatthebutlersaw

Jag är osäker på var man kan köpa den i Sverige- den är tydligen mer nysläppt än jag förstod - men jag skulle tro att ett svep på Amazon kan skaka fram den om din lokala spel/leksaksaffär inte har det.

Det ska tydligen gå att att spela med bara en handkontroll om man vill och jag tror, men är inte säker på, att man använder balansbrädan också. Vi har ändå två kontroller för att kunna spela andra spel i multiplayer, men jag har inte provat det än så kan inte säga nåt om hur svårt det är. Jag har förstått på vissa som provat att det går att till exempel "fuska" genom att två personer jobbar varsin kontroll så att man koncentrerar sig på bara en.

Det ska finnas multiplayer upp till fyra-sex personer (så man kan ha en liten squad) men dels kräver det lika många kontroller som deltagare (eller dubbelt så många - fast, de med egna spel kan ju ta med sina förstås) och dels misstänker jag att få människor har så mycket plats i vardagsrummet att sex exalterade tioåringar inte skulle riva inredningen redan vid tredje "Give me an Aaaa!" (Fast jag ser för mig hur ett party i en kvarterslokal eller lånad gympasal skulle kunna bli rätt lyckat)

Om ni hinner prova först får du gärna berätta vad ni tyckte. Jag köpte den inte i söndags men funderar på att göra det nästa helg.

• Florence

whatthebutlersaw: Du inspirerade mig! Jag köpte en wii fit på momangen! Brände förmodligen flera kalorier bara av mitt rus efter spontanshoppingen! Är dock en ansvarsfull person som skippar frisören den här månaden som kompensation.

• 3busungar

Jag har ingen wii fit..
    Har ingen wii alls.

men jag har provat wii fit o det var riktigt kul.
    provade o rocka rockringar..
    o det var bra träning..
    det vore riktigt kul o kunna få sån träning
    här hemma..

lägger denna tråd i favoriter så jag blir mer peppad

• Vadå då

Våran ligger o samlar damm, det var kul i ett par veckor men jag tyckte man tröttnade fort!

• TigerLily
    Vadå då skrev 2009-03-04 17:48:49 följande:
    Våran ligger o samlar damm, det var kul i ett par veckor men jag tyckte man tröttnade fort!
    sälj den, finns säkert många som vill köpa!
  • Vadå då
    TigerLily skrev 2009-03-04 18:16:27 följande:
    sälj den, finns säkert många som vill köpa!
    ja varför inte......hmmm...
    ska snart ha bäbis no 2 så jag hoppas att jag orkar o vill stå lite på den så man går ner lite, men ska helt klart fundera på det.!
  • Agapi

Om någon hittar/vet mer om wii cheer så vill jag veta ALLT, som ex cheerelader låter de väldigt väääldigt roligt

• kvinna79

så vad händer med wii-fittandet? jag har precis köpt en och behöver tips på hur jag ska lägga upp min träning.

whatthebutlersaw: håller du fortfarande på, hålls intresset vid liv?

• 242
    haft wii fit i över ett år och är nöjd.får resultat när ja är inne i intensiva perioder men använder det mest som tillägg i min motion.

dvs.helst 30min om dagen utöver det ja gjort utan wii,tex gym eller promenad/jogging.

vågen i stämmer inte tyvärr,men ja kanske har slitit sönder den?
    den ligger på ca min vikt men problemet ligger i att ja kan göra två vägningar med 5min mellanrum å den kan diffa på 300-1000gram...vilket ju e störigt om man vill ha exakt koll på vikten.
    så ja gör bara body test för skojjs skull å håller kol på min vikt på en vanlig våg.

styrke övningar,rockring å boxning är mest utmattande.
    balans övingarna är roligast
    och yogan kör jag som stretsching.

men ingen ger än så bra flås som gamla hedliga wii sportts tennis och boxning.
    Ja,jag har dyslexi..
  • 242

whatthebutlersaw:

den 19maj kommer det nya mer utvecklade träningspelet EA-sports active
    (dagbok på kost,sömn,tränar med gummiband etc..rörelser registeras mer än på wii fit)

se mer på videos på www.easportsactive.com

jag har redan bokat upp mig på en inför släppet

(sambon jobbar på gamestop så man har ju lite inblick på spel som kommer)

som jag har förstått det kan den spelas med wii-boarden men även utan.
    (alltså brädan till wii fit)
    och kostar ca 5-600kr.

Ja,jag har dyslexi..
Svar på tråden Wii fit, nån som tränar det och har det gett resultat?