Din bästa köttfärssås!!
Hur gör du din köttfärssås?
Hur gör du din köttfärssås?
Steker köttfärs och hackad lök. Häller på en burk krossad tomat och ett pkt grädde, lägger i en köttbuljongtärning och låter det puttra en stund tillsammans. Smakar av med salt och svartpeppar.
Bryner lök, bryner blandfärs
Har i lite tomatpuré, grönsaksbuljong, vatten/passerade tomater, vitlök, ev ketchup/chilisås, svartpeppar/vitpeppar, ibland chilikrydda
Köttfärs, lökpulver (ammar och lillfis får galet ont i magen om jag käkar lök), salt & peppar, två burkar cremefraiche tomat&basilika + lite chilisås....
Brukar steka blandfärs och hackad lök.
Häller sen på lite mjöl och blandar runt.
Kryddar med vitpeppar, salt, allroundkrydda, vitlökspeppar och ev lite vitlökspulver.
Häller sen på ca 2 dl vatten, ketchup efter smak och coloursoya för att få lite mörkare färg på såsen.
Min sambo brukar ha på torkad oregano på sin köttfärssås efterråt.
Typ som ovanstående med köttfärs, lök, vitlök tomatkross, buljong, chilisås, grädde, svartpeppar, örtsalt och grovt hackade gröna oliver samt Santa Marias Örtagårdskrydda i ganska stor mängd
Bryner köttfärsen. Bryner lök som sedan ska i köttfärsen. Häller på grädde och kanske lite vatten så det kokar. Ketchup, lite sambal oelek (obs!jättestarkt, ta bara pyttelite) och några vitlöksklyftor blandas i. Koka nästan färdigt. Ha i skivade tomater och skivade färska champinjoner.
Min sambos recept. Han är bäst på att laga den också.
MUMS!!
Köttfärs, rödlök, hel vitlök, bacon (klippt i bitar) steks, sedan blandar vi i :tomat o rostad vitlök på tetra, plus skivad vattenkastanj
Gjorde köttfärssås idag och hade läst någonstans tidigare att den vart fylligare om man körde runt stavmixern i såsen när den är klar.
Så det testade jag, och de vart JÄTTE gott.
Alla kryddor och smaker vart heeelt annorlunda, rekomenderas varmt att använda mixern till köttfärssåsen
Babyface: spännande förstår inte riktigt. Stavmixern när köttfärssåsen är klar? Blir inte köttet för finfördelat?
ja, det är starkt, men en tesked kan man i alla fall ha i.
lagar min på quornfärs eftersom vi är vegetarianer men jag brukar i vitlök, soltorkade tomater, finhackad lök, tomatpuré, passerade tomater, grädde, en nyoa socker för att balansera de passerade tomaterna, soya, salt och vitpeppar. Har jag tid låter jag den småputtra ett bra tag då jag tycker det blir mycket godare =)
För det mesta blir det:
Nötfärs
Lök
En skvätt rödvin
Krossade tomater
Morötter
Selleri
Rosmarin
Salt och peppar
Ibland blir det även vitlök, bacon/pancetta, lite andra kryddor tillagda typ timjan eller oregano.
Eftersom den är gjord på nötfärs så får den stå och puttra i 2-3 timmar för att den ska bli riktigt god.
Bryner köttfärs, bryner lök. När löken nästan är klar har jag på ett ganska tjockt lager mjöl och blandar in i färsen och löken. Sedan häller jag på mjölk, vet inte exakt hur mycket men tills det ser ut att vara en bra fördelning mellan färs och "sås". Sedan har jag i krossade tomater, tomatpuré, salt och peppar. Ibland varierar jag med antingen pizzakrydda, persilja, oregano, basilika, gräslök, örtkrydda.
Bryner färs sedan lägger jag i lök, squash, morot, tomater, svamp till sist häller jag i örtkryddade tomater och buljongtärning.