• Titan

Blanda semester i sommar med föräldrapenning?

Börjar jobba i mars efter min föräldraledighet och för att spara på semesterdagarna man har (då det skall räcka till sommarsemester, jul, + andra dagar)så undrar jag ifall någon av er har blandat er semester med föräldrapenning. Att man alltså tar ut 4 veckors semester men att man ex tar ut 2-3 dagar varje vecka i lägsta föräldrapenningen (som är på 180 kr/dag) och resten semesterdagar?Hur har ni gjort då?

• Svar på tråden Blanda semester i sommar med föräldrapenning?
  • strojes

Enklare är väl att ta tex två veckor semester och sedan två veckor med fp-dagar efter (eller före) än att ta av båda varje vecka.
    Min man kommer göra så, han tar 4 veckor semester och sedan 4 veckor fp-dagar.

• march

Jag kommer att ta ut fyra veckors sem och fyra veckor fl

• Mälaröbo

Istället för att blanda veckorna skulle jag ta x antal veckor semester och sen x antal veckor fp.
    Vi har inte gjort så för att spara semesterdagar utan för att förlänga sommarsemestern.
    Först har maken haft 3 veckors semester och då har jag haft 3 veckors fp och sen tvärtom. PÅ det sättet har vi fått långa semestrar ihop HELA familjen.

• Titan

har ni då tagit lägsta nivå av föräldrapenningen, har det isåfall jämnat ut sig ekonomiskt med semesterersättningen?

• strojes
    Titan skrev 2009-02-25 19:35:23 följande:
    har ni då tagit lägsta nivå av föräldrapenningen, har det isåfall jämnat ut sig ekonomiskt med semesterersättningen?
    Vi (eller min man) har tagit SGI-dagar (lägstanivådagarna kommer jag att plocka ut som har lägre SGI än min man). Ta semesterveckorna före veckorna med lägstanivådgar så kan du ju spara lite pengar från veckorna med semesterersättning.
  • Anne69

Det går jättefint att blanda så men det är ju enklare att ta hela veckor med föräldrapenning och hela veckor med semester - om inte för blanketternas skull Om ni föräldrar ska "varva" föräldrapenninguttaget under sommaren är det också enklare att ha tagit hela veckor än enstaka dagar. Och semesterersättningen kan nog aldrig väga upp lägstanivådagarnas värde, hur lite man än tjänar.

Vi gör också som ni har tänkt men sparar i förväg så att det inte blir så ekonomiskt kännbart. Spar också en del sgi-dagar så blir det ju ännu bättre.

Svar på tråden Blanda semester i sommar med föräldrapenning?