• Tipptopp

Hur många av er gravida solar solarium ?

Alltså jag har ännu inte kommit iväg till solariumet, -jag vet inte om det är skadligt för barnet eller inte. Jag är en riktig "solnisse", älskar att vara brun, -känner mig så fräsch då.. Nu är man så blek och ful och jag trivs verkligen inte med det, -jag vill sola men vet inte om jag vågar.

Finns det några här som solar solarium fast ni gått ung. halva graviditeten ? Hur ofta solar ni ?

Kram tipptopp
    V.18

• Svar på tråden Hur många av er gravida solar solarium ?
  • Carpe diem

Vad jag har hört så är det ingen fara för barnet att sola, men däremot kan du få bestående pigmentförändringar. Dessutom kan det bli lite varmt för barnet i magen, men du kanske kan skydda just magen?

• Claralex05

Hej!
    Jag är i vecka 24 och solar 1 gång i veckan sedan vecka 12 ungefär... Det är jätte skönt och jag har inte fått några pigmentfläckar.. Däremot så börjar det bli lite tufft att komma ur solariet och så får jag rätt ont i ryggen... jag tror att bebis njuter lika mycket som jag - dessutom sjunger jag ju oxå när jag solar

• Smilie

Lägg nåt över magen så skall det inte vara nån fara, jag håller mig dock till vanliga solen :)

• Tipptopp

Claralex05, -skyddar du ochså magen som så många andra gör ?
    Tycker det måste se lite roligt ut om man har en vit mage och brun resten av kroppen, -förresten -det blir väl lika varmt om inte varmare för bebisen om man har något för magen eller ?

Oj oj, -ska på UL på onsdag, -ska nog fråga bm då och höra vad hon säger.

• Tipptopp

Smilie, -det skulle jag ochså vilja göra, -men jag jobbar tyvärr hela dagen och när man kommer hem så är det liksom ingen sol som "tar"...

• Claralex05

nää, jag lägger inget för magen... tror inte att det gör så stor skillnad...

• liten

Jag solar nån gång ibland. Det gör lite ont i ryggen men annars är det jätteskönt. Jag brukar lägga en handduk över magen efter halva tiden för annars bränner jag mig, den kommer ju så nära solarietaket. Jag har inte fått några pigmentfläckar men jag har inte solat mer än kanske 6 gånger. Är i vecka 35 nu.

• Aaliyah

Jag solade hela graviditeten, och några pigmentfläckar fick jag inte. Hatar att vara blek, så jag var beredd att ta risken.
    Farligt för barnet är det i alla fall inte, även om jag läst i ett annat forum att någon påstod att barnet minsann kunde få cancer om mamman solade under graviditeten. det är ju upp till var och en att tro på, men jag tror inte en sekund på det...

• Findus 32

Jag tycker att den här frågan är lite rolig.
    Tänk på alla som badar och solar i bikini på sommaren dels i sverige dels i utlandet i gassande sol när de är gravida.
    Känns som om det är solklart att det inte är någon fara för barnet.
    Hej hopp

• Sparvel

Jag solar ett par gånger i veckan o du o jag är lika långt gångna!
    Det enda som hänt nu är att bäbisen protesterar mot att det är ljust när jag solar, så det sparkar o kränger.

• Tipptopp

Tack snälla för era svar, -jag ska iväg och sola.. Tror inte heller det kan skada barnet, -mår mamman bra så mår barnet bra sägs det ju...
    Kram till er alla

• SanTan

Jag har solat ett par gånger och skulle gärna göra det mer men tyvärr så får jag så ont i ryggen/svanskotan när jag ligger i ett hårt solarie så det är inte skönt....

Och nu börjar jag tycka värmen ute är jobbig så antagligen skulle jag inte uppskatta värmen i solariet heller...

Fast jag hade gärna haft lite mer färg än vad jag har nu!

• ahlcec

Jag solade i början av grav, men nu skulle det vara omöjligt. Jag skulle behövt hjälp ur solariet.

Det är inte ett dugg farligt för bäsen, utom möjligen att h*n kan tycka det är obehagligt med så mycket ljus. Det lär du ju märka.
    Vad gälelr värmen i magen så reglerar kroppen det utmärkt själv. Hur skulle folk annars lyckas föda barn i tropiska länder? Det blir i n t e för varmt för bäsen.

• Anna B

Min mvc säger att solning, både vanligt och i solarium, går bra (frånsett risken för pigmentförändringar). Foster gillar inte stark solljus, men det ska inte vara skadligt. Värmen är inga problem, varken vad gäller solning eller bastubad. Att fostervattnet skulle koka och andra skrönor är helt fel. Innan det blir farligt för barnet mår du själv fruktansvärt dåligt och har förmodligen redan slutat sola/basta.

Vill man vara på den säkra sidan vad gäller pigmentförändringar så kan man använda någon brun-utan-sol kräm. Body Shop har en som man blir brun av, inte orange.

• Smilie

Alla gör vi olika men hur kommer det sig att läkaren rekommenderar att man lägger nåt över magen när man solar då det inte är bra om det blir överhettat?? chansen är säkert inte stor att nåt skulle hända , men bebisen kanske inte tycker om det..
    Ja visst går det bra i tropiska länder men det argumentet håller inte tycker jag , i så fall kan man lika väl säga att det är många friska barn som föds som har rökande mamma... Nej tack , jag lägger i alla fall över nåt på min lille, jag har märkt att om det blir för varmt, tex om jag badar för varmt så blir det ett jäkla liv och jag tror det är den lillas sätt att säga "stopp nu , jag gillar inte detta" Jag säger bara , gör det som känns bäst

• Anna B

Smilie, självklart ska du göra vad som känns bäst.

Nu vet jag inte hur det är med ofödda barn i varma länder, men spädbarn och småbarn tål definitivt värme och kyla olika bra beroende på vad de är vana vid.

• Bea78

Än så länge har jag inte solat i solarium under denna graviditet, men när jag väntade mitt första barn solade jag 1 ggr/v, o då la jag en vit tröja över magen så blev det inte så varmt för bebben där inne. Funkade jättebra, magen var alldeles kall efteråt o restan av kroppen var varm.
    Hade inga problem med pigmentförändringar heller.

• Tipptopp

Igår var jag och solade, -och det var sååååå underbart skönt. Hade ett par (höga,smala) trosor som gick lite längre upp över bebis magen. Funkade super bra.
    Bebisen gillade det tror jag, -sa inte ifrån i alla fall...

• phab

Tänk bara på att när magen sjunker ihop igen efter fl då blir den jättemörk jämfört med resten av kroppen . det ser hel mysko ut.

Svar på tråden Hur många av er gravida solar solarium ?