• Tova

Jag måste göra mig av med min katt som kissar inne - känns hemskt!

Jag vet inte vad jag ska göra. Vi har en treårig kastrerad hankatt som från och till får för sig att han ska markera överallt i huset (ibland pyttelite, ibland riktiga pölar). Han har kissat ner barnens lektält, två högtalare, gardinerna hur många gånger som helst... I dag var måttet rågat - på jobbet upptäckte jag att mina skor luktade lite mystiskt, naturligtvis hade han passat på att gå loss på dem med i går!

Jag blir tokig och så här kan vi inte ha det. Vi har två barn och väntar ett tredje, så jag befarar att det inte lär bli bättre när det nya syskonet anländer. Jag har märkt att kissandet förvärras om det sker förändringar i huset (typ: barnens nya lektält i vardagsrummet). Vi har alltid haft katter och det har tidigare funkat jättebra. Han har inte urinsten, det har jag haft katter som har haft tidigare. Han springer ut och in hela tiden, verkar liksom orolig så någonting är det ju som inte stämmer (eller så är kanske vissa katter bara så? Han kanske måste ut ofta för att "kolla reviret"?)

Jag har pratat med en veterinär som gett oss rådet att avliva katten. Ärligt talat skulle jag inte ha något emot det i det här läget, men vad ska vi säga till barnen, framförallt vår dotter som är fem år? Det är inte så att hon älskar katten och gosar med den, men han är ju en självklar del av hennes liv. Vill absolut inte ljuga och säga att katten sprungit bort eller något sådant. Det bästa vore om vi kunde ge bort katten till någon (i värsta fall mot betalning ), men vem? Tror ni att det finns någon som skulle vara beredd att ta sig an honom? Vart vänder man sig?

• Svar på tråden Jag måste göra mig av med min katt som kissar inne - känns hemskt!
  • LovelyMeLovelyYou

Vilken jävla skitveterinär! Min veterinär rekommenderade att vi skulle låta undersöka vår katt då han började kissa inne (kastrerad han med) för det kunde vara något annat som var fel, kommer inte ihåg exakt vad.

Nu blev vi dock tvungna att avliva vår älskling pga ett hjärtfel, men ge inte upp med en gång, jag vet hur jobbigt det är med katter som kissar inne, men man måste försöka allt om man verkligen älskar sitt djur.

• Stor mamma

Vi är kattuppfödare. Och katter som markerar behöver inte markera i nytt hem. Två katter har vi omplacerat som markerat hos oss. Dom är rena i sina nya hem.

Så ta INTE din vet. råd

• LovelyMeLovelyYou

Stor mamma skrev 2009-02-25 21:42:12 följande:

Vi är kattuppfödare. Och katter som markerar behöver inte markera i nytt hem. Två katter har vi omplacerat som markerat hos oss. Dom är rena i sina nya hem.Så ta INTE din vet. råd
    Kan det inte bero på någon sjukdom med? Har för mig att jag läst det men kommer inte ihåg var eller vad det var
  • Stor mamma

Jodå uvi men det märker du om katten krystar och ser ut att ha svårt att kissa

• Stor mamma

Du kan ju kolla med din veterinär då kan du få marbocyl mot uvi på katt.

Men vi har alltid märkt på våra kastrater när dom haft det. Och då kissar dom överallt i minipölar ibland droppar. Ibland skriker dom när dom skall kissa

• Tova

Tack för era svar. Jag tror inte heller att det är uvi el njursten, har haft många hankatter tidigare och det brukar precis som du säger Stor mamma märkas ganska tydligt, ibland har det varit blod i urinen o framförallt har det snabbt förvärrats, man märker att de har ont. Men kanske skulle jag åka iväg o kolla det för säkerhets skull.

Stor mamma, det låter ju hoppfullt att ni har lyckats få katter omplacerade. Fast det kanske handlar om raskatter som många vill ha? Tror ni att det finns någon snäll gammal dam som skulle kunna tänka sig att ta sig an en söt men kissande bondkatt?

• Stor mamma

Oj nej inga renrasiga. Vi omplacerar även huskatt. Vi tar in.
    Idmärker, reggar, ställer ut, vet besiktar, vaccinerar o omplacerar. INte bara renrasigt här inte.

• Tova

Stor mamma - du vill inte ha en katt till ?

Skulle du kunna tipsa mig om vart jag kan vända mig? Det känns lite tveksamt att bara sätta ut en annons på blocket, vem vet vad folk som vill ta emot en katt tänker använda den till?

• skorpionen80

Kolla katten för säkerhets skull. De här hemma visar INTE att de är sjuka. En gång åkte jag in för att jag tyckte att den ena katten var lite tröttare än vanligt, då hade han en kraftig UVI + struviter. Den andra katten gick på lådan lite oftare - urinsten.

• milimina

vad är det för galen veterinär som tycker man ska avliva ett i övrigt friskt djur??

vi har samma problem med en av våra katter, i vårt fall handlar det ganska säkert om att han inte gillar småbarn, så vi söker ett nytt hem åt honom. sjukdomar är såklart uteslutna efter veterinärbesök med urinprov och det var ju bara att beklaga att det inte var nåt så "enkelt", för att omplacera är inte heller kul. men inte fasen är avlivning det första eller ens hundrade åtgärden på listan!

vi har annonserat på rexringen eftersom han är en renrasig cornish, och hoppas på napp via dem. känns mer seriöst än blocket, och hans uppfödare ska också kolla runt om de kan få tag på nytt hem.

annars: kanske annonsera lokalt på ica? eller kattforum på nätet? och begär betalt om så bara en symbolisk summa...

♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • Stor mamma

Mitt råd är vid omplacering

Set till att katten är
    Vaccinerad
    ID-märkt Chip el öron
    Reg. i sverak
    Gärna försäkrad i vet vård så det bara är att föra över
    Vet bes. vid leverans så den är helt frisk

Priset på katten behöver inte vara mer än 300 kr MEN
    kolla noga kattägaren och upprätta ett avtal där ni äger rätten att ta tillbaka katten om den vanvårdas.
    Man kan hitta massa bra folk om du sätter ut på blocket. Men sålla noga, ta INTE första bästa och kräv ett besök innan dom får hämta katten. Då sållar man bort massa oseriösa.
    Ofast vill folk bara hämta katt på en gång.
    Vi kan inte ta katt nu men om du vill kan vi öppna en lucka för din katt. Innebär att vi lägger ut en tråd i vårt nät för katten. Inboxa mig

Tova skrev 2009-02-25 22:06:54 följande:
    Stor mamma - du vill inte ha en katt till ? Skulle du kunna tipsa mig om vart jag kan vända mig? Det känns lite tveksamt att bara sätta ut en annons på blocket, vem vet vad folk som vill ta emot en katt tänker använda den till?
  • CTMT

Håller med om att det är en riktig skit-veterinär ni har som ger rådet att avliva för att en katt kissar inomhus...

Omplacera! www.kks.nu - de kan hjälpa dig med annonsering och i bästa fall omplacering. Det är till stor hjälp om katten är kastrerad/vaccinerad/id-märkt, chanserna för snabb omplacering ökar då!
    Hoppas det löser sig för både er och katten!
  • Stor mamma

Också ett jättebra tips. Jag brukar skänka pengar till kks

CTMT skrev 2009-02-26 08:13:41 följande:
    Håller med om att det är en riktig skit-veterinär ni har som ger rådet att avliva för att en katt kissar inomhus...

Omplacera! www.kks.nu - de kan hjälpa dig med annonsering och i bästa fall omplacering. Det är till stor hjälp om katten är kastrerad/vaccinerad/id-märkt, chanserna för snabb omplacering ökar då!

Hoppas det löser sig för både er och katten!
Svar på tråden Jag måste göra mig av med min katt som kissar inne - känns hemskt!