• elims

Snuttefilt när de sover & kvävningsrisk?

Vår 7-månaders vägrar napp och vaknar ofta på natten. Vi funderar på att introducera en snutte till honom.
    Jag vill kunna sluta amma på natten snart och tanken är att han då ska kunna ha någonting annat hos sig som skapar trygghet.
    Men, vi är lite rädda för kvävningsrisken...tänk om han får den över ansiktet när han (och vi) sover?!

Hur har era barn sin snutte när de sover?

• Svar på tråden Snuttefilt när de sover & kvävningsrisk?
  • tormenta

Vår son brukar dra den över ansiktet rätt ofta..

• S vali s

Vår dotter som nu är 3 1/5år har haft "snutte" redan från födseln. Från början var det ju vi som la den intill henne när det var dags att sova men så fort hon lärde sig gripa så drog hon snutten över ansiktet och så har hon den fortfarande när hon sover.
    Snutten ligger ju inte tätt mot ansiktet så jag har aldrig varit rädd för att hon ska kvävas

Den late får brått när det blir kväll
  • AlvaLovisa

Ha en tunn snuttefilt Bebisen får i sig tillräckligt med luft genom filten, och skulle han tycka att det var obekvämt med filten över huvudet drar han antingen bort den i sömnen eller vaknar och ser till så att ni gör det

• Lille Fi

vi lägger den över ansiktet när han ska sova, han vill ha de så

Köp en snutte o vik den flera gånger o testa o andas igenom den. Kan ju vara en lite tunnare, men ja tror att de tar bort den om de inte vill ha den i ansiktet.

Harry 8 feb ´08
  • Stor mamma

Våra två barn har större filtar som är jättemjuka som snutte/täcke

Dessa stackars filtar släpas på överallt av äldste tösen. Yngse är inte så noga med sin men storasyster på 2½ ser till att hon har med sin oxå vart man än skall

Är inte rädd för kvävningsrisken då det är så himla liten chans.

• dobbelme

Min flicka har en liten "labansnutte" som jag köpte till henne på Lekia.. har ett litet gosedjur i mitten av den så det blir lite mer att krama om.. Och sen är den bara 15x15cm, så hon kan inte trassla in sig i den =)

• milla   1982

Felix har alltid snuttefilt när han sover, men vi använder tunna filtar eftersom han helst vill ha den över ansiktet. Dock brukar jag dra bort den sen när han somnat och det är sällan han drar den över ansiktet i sömnen.

• elims

Vi fick faktsiskt dessa i present (set om 3) som vi funderar på att använda:
    www.snutten.eu/index.php

Men då är frågan...HUR introducerar man snutte?
    Han är ju inte alls van att ha något över huvudet/i handen när han sover.

Läste någonstans att man kunde ha den mellan sig när man ammar...men vill ju att han ska koppla samman den med sömn inte mat.

• fiamalm

Jag frågade bvc om detta då vi har en riktig snuttkille. Hon sa då att de inte kan kvävas av de små snuttefiltarna då de helt enkelt är för små för att kunna orska nåt, däremot sa hon att man kan vara lite försikgit om man har typ filtar då den kan snurra in sig i dessa.

• elims

Han sover förresten på mage.
    iaf lägger vi honom så, sen snurrar han ju på sig i sömnen.

• With a devilish smile

Min dotter är snart 4 mån , har haft snuttefilt hela tiden.
    La den intill näsan förr , så den låg emot ansiktet om man säger
    men sen börja hon dra den över huvudet.
    I början oroa jag mig för att hon inte skulle få luft men det får hon ju ,
    tar vi bort den från ansiktet sliter hon tillbaka den så ;)

Ängla 081028
  • LindaSundberg

Mio hade alltid snutten över ansiktet när han skulle sova/sov, annars somnade han inte. Men när han blev sex månader slutade han med snutte. Vi introducerade den redan när han föddes, lät den ligga med när vi gosade och så så den luktade mamma då går det lättare.

• elims

fiamalm

65 x 65 cm - tror du att det är för stort?

• S vali s
    elims skrev 2009-02-25 21:52:42 följande:
    Vi fick faktsiskt dessa i present (set om 3) som vi funderar på att använda:www.snutten.eu/index.phpMen då är frågan...HUR introducerar man snutte? Han är ju inte alls van att ha något över huvudet/i handen när han sover. Läste någonstans att man kunde ha den mellan sig när man ammar...men vill ju att han ska koppla samman den med sömn inte mat.
    Vi la snutten intill vår dotter när hon skulle sova. Vi la den så att den hade lite "hudkontakt" dvs låg lite mot tex kinden eller intill halsen.
    Den late får brått när det blir kväll
  • fiamalm

elims skrev 2009-02-25 21:55:48 följande:

fiamalm65 x 65 cm - tror du att det är för stort?
    Jag vet faktiskt inte, du får kanske försöka avgöra om det går att snurra in sig i den. Sen beror det väl på vilket material den är i också säkert.
  • vittra

Men han är ju 7 månader? Det är väl ingen risk för kvävning då, även om det är någon lite större bit. Han kan ju vända på sig och säkert till och med sätta sig upp själv? De har ju rätt bra kontroll över sina rörelser i den åldern skulle jag vilja påstå och han kan nog instinktivt vifta bort om det kommer något ivägen som gör att han inte kan andas...

Svar på tråden Snuttefilt när de sover & kvävningsrisk?