• Svar på tråden Vilket är ert godaste recept med pasta?
  • lia76

Koka i buljong blir gott
    Sen är d teju alltid gott med någon röra till eller köttfärssås.

Jag brukar använda Arla Chili&Paprika creme fraiche och röra ner bacon i.
    Tärnar även lite extra paprika och har i.
    Baconet steker jag först.
    Har i lite vanligt creme fraiche också så det inte blir för starkt

Ida 080901, Stella 060923
  • Jossa 79

Du behöver:
    två eller tre pkt färska pastaplattor
    Zucchini 1 ½
    Ricotta ost 1 burk
    Emmentalerost eller västerbottenost
    Parmesanost
    Gorgonzola typ en tårtbit som är ca 4cm i bakkant
    Rökt skinka
    Salt och peppar
    Färsk oregano
    Matlagningsgrädde 2 pkt
    Vitt vin

Bred ut pastaplattorna och blanda ricottaosten med hackad färsk oregano, peppar och några droppar olivolja bred sedan ut den på pastaplattorna, riv emmetalerosten eller västerbottenosten och fördela den jämnt. Stek zucchinin ?halvmånarna? i vitlök, olja och med salt och peppar. Strö ut dem jämnt. Strimla skinka och strö ut. Riv parmesan och strö ut. Rulla ihop och låt ligga ett tag. Skär sedan i 5 cm breda bitar och ställ dem i en ungsfast form. Hälls såsen över ?pastastubbarna? och in i ugnen i 25 min på 175 grader.

(Om du vill göra ett vegetariskt alternativ är det samma bas, ricotta, emmetaler och zucchini, sedan tärnar jag mozzarella och tomater istället för skinkan.)

Sås
    Häll i båda paketen matlagningsgrädde i en kastrull, lägg ner gorgonzolaosten och rör hela tiden tills osten smält. Peppra och häll i en skvätt vitt vin.

• Zanna1983

Lax & äppelpasta 4 portioner

200g kallrökt lax
    1 liten purjolök
    5 dl creme fraiche
    skal och saft från 1 lime
    1 stort äpple, gärna jona gold
    dill
    salt och svartpeppar

Fräs purjolöken i lite smör och tillsätt creme fraichen. Strö i skal och saft från 1 lime. Strö över lite dill. Salta och peppra. Ha sist i laxen i stora bitar och tärnat äpple. Smaka av med mer salt och peppar.

Servera med en god sallad och tagliatelle

• Sigrid

Koka färsk tortelini.

Servera med:
    * Seranoskinka eller parmaskinka
    * Tärnat tomat (i små bitar)
    * Gröna oliver
    * Tärnat fetaost
    * Pesto
    Ringla olivolja över, gärna olivolja med citronsmak.

• mamlan

super, super, super enkelt, och gott: värm krossade tomater, hacka i färsk basilika servera med pasta (gärna färsk) och fetaost tärningar...mums...

• Eelle

kokt pasta med tonfisk + ostsås. Mmmm
    (Man blandar i tonfisken i ostsåsen när man värmer den).

• Trancygirl

Här är några favoriter

Bacon och curry pasta

Bacon
    Purjolök
    grädde
    pasta
    currykrydda

Stek bacon och purjo. Blanda i curry och grädde. Servera till pasta!

Pasta gratäng med choritzo

Pasta
    1 röd paprika
    kelda ostsås
    choritzokorv
    riven ost

koka pastan. Blanda den sen med paprika och ostsås. Stek korv i bitar och hyvla ost över. In i ugn i 10 min i 225 grader!

Pasta med Kassler

200 g kassler
    1 pkt bacon
    1 lök
    1 vitlök
    1-2 msk tomat puré
    2 dl grädde
    1 creme fraiche
    kryddor

Stek bacon och lök. tillsätt kasslern och pressa i vitlök och krydda, Häll sen i gräddeb och creme fraiche. Servera pasta till!

Pasta gratäng med skinka

Pasta
    skinka
    kelda ostsås
    1 burk krossade tomater
    riven ost

Koka pasta och lägg i en form. Blanda i hackad skinka och ostsåsen, avsluta med rivenost över. sen in i ugnen!

Bacon pastasås

2 st creme fraiche - franska örter
    1 röd paprika
    1 gul lök
    4 pkt bacon
    1 st grönsaksbuljong

Fräs bacon, lök och paprika. Blanda sen med creme fraiche och buljong. Servera till pastan!

Lyxig kräftpasta

500 g kräftor
    1 liten vitlök
    500 g färsk pasta
    4 tsk smör
    1 dl hackad persilja
    1 hönsbuljong
    4 krm samboloelek
    4 dl mini creme fraiche
    späd med grädde

Koka pastan. Hacka vitlöken och fräs i smör i en kstrull. Tillsätt persilja, smulad buljong, sambalolek, creme fraiche. Låt koka 1 min. Rör sen ner kräftorna. Serveras med pastan!

Pasta gratäng

500 g pasta
    5 dl creme fraiche
    400 g räkor
    1 lök
    sweetchili sås
    riven ost
    kryddor

i ugn 30 min i 225 grader!

Skinkpasta med svamp

4 port

300 g pasta
    150 g rökt skinka
    200 g champinjoner
    1 msk olja
    2 dl grädde
    1 dl hackad persilja
    1 st pressad vitlök
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar

Koka pastan. Skär skinka, svamp och stek. Tillsätt grädde, persilja, vitlök och kryddor. Häll av vattnet på pastan och tillbaka i kastrullen. Blanda sen i såsen!

• skenet

Världens godaste pasta gratäng! (Perfekt bjudmat)
    Denna rätt blev vi en gång bjudna på och jag minns det än idag och var bara tvungen att få receptet!

2pkt färsk pasta ( ett pkt fylld med svamp och ett m ricotta)
    en lagom bit fin gorgonzola
    3-4 dl matlagningsgrädde
    parmesanost
    svartpeppar + stekt bacon i tärningar

Rödlökssallad
    finhackade rödlökar
    finhackade röda mogna tomater
    lite olivolja, svartpeppar, en god rödvinsvinäger,
    finhackad basilika,persilja, ev vitlök finhackad
    eventuellt finhackade oliver

Lite ruccolablad till garnering+ basilika

Sätt ugnen på ca 220 grader .Koka pastan endast halva tiden. Smöra lätt en långpanna/stor plåt och bred ut pastan i den stora ugnsformen. Värm upp gorzonzola+grädde på svag värme tills osten smälter, lite svartpeppar. Häll såsen över pastan i ugnsformen. Strimla bacon o stek i stekpanna tills den är "torr". Strimla överbacon och riv riktligt med parmesan. Gratinera i ugnen tills rätten är gratinerad!

servera med rödlökssallad och ruccola och färska örter
    Rödvin ett gott valpolicella är gott till!

• Googels

Jag är inte så förgjust i pastarätter med grädde eller creme fraiche i så det här är mina favoriter:-

Ört-och vitlöksräkor
    ---------------------
    Räkor
    Olivolja
    Vitlök
    Färska eller frysta örter (typ italienska eller provencalska, eller bara basilika, oregano eller timjan tex)
    Salt & peppar

Spagetti
    Fetaost (kan uteslutas om man inte gillar det)

Fräs vitlöken och örterna i en ordentlig skvätt olivolja. Tillsätt räkorna strax innan servering så att de blir varma men ej sega.
    Koka spagettin och häll den avrunna spagettin i stekpannan med räkorna och blanda. Servera med tärnad fetaost och eventuellt vitlöksbröd.

----------

Spagetti med bacon och tomatröra
    --------------------------------
    Tomater
    Vitlök
    Olivolja
    Basilika
    Bacon
    Parmesanost
    Spagetti

Tärna tomater fint och lägg i en skål. Tillsätt vitlök (antingen en flyfta skuren mitt itu på längden om man inte vill ha så mycket vitlökssmak, eller finhackad) och hackad basilika. Häll över olivolja och rör om, låt stå och 'dra'.
    Skär baconet i småbitar och stek. Koka spagettin. Mot slutet när spagettin är nästan färdigkokt, häll över tomatröran över baconet så att allt blir varmt. Häll över spagetting och riv över parmesanost.

• mamlan

Googels skrev 2009-02-27 23:49:42 följande:

Jag är inte så förgjust i pastarätter med grädde eller creme fraiche i så det här är mina favoriter:-Ört-och vitlöksräkor---------------------RäkorOlivoljaVitlök Färska eller frysta örter (typ italienska eller provencalska, eller bara basilika, oregano eller timjan tex) Salt & pepparSpagettiFetaost (kan uteslutas om man inte gillar det)Fräs vitlöken och örterna i en ordentlig skvätt olivolja. Tillsätt räkorna strax innan servering så att de blir varma men ej sega.Koka spagettin och häll den avrunna spagettin i stekpannan med räkorna och blanda. Servera med tärnad fetaost och eventuellt vitlöksbröd.----------Spagetti med bacon och tomatröra--------------------------------TomaterVitlökOlivoljaBasilikaBaconParmesanostSpagettiTärna tomater fint och lägg i en skål. Tillsätt vitlök (antingen en flyfta skuren mitt itu på längden om man inte vill ha så mycket vitlökssmak, eller finhackad) och hackad basilika. Häll över olivolja och rör om, låt stå och 'dra'.Skär baconet i småbitar och stek. Koka spagettin. Mot slutet när spagettin är nästan färdigkokt, häll över tomatröran över baconet så att allt blir varmt. Häll över spagetting och riv över parmesanost.
    Den med räkorna lät inte dum..får nog ta och testa den någon gång..
  • Foodlover

Låter jättegott alltihopa. Jag sparar för fullt recepten för kommande middagar.

• SWE Maria

Kycklingpasta med spenat, vitlök och soltorkade tomater

Stek kyckling i bitar, häll på grädde, salta & peppra och pressa i valfritt antal vitlöksklyftor.
    Lägg i soltorkade tomater skurna i strimlor och hel bladspenat, det går bra med fryst.
    låt det småputtra i några minuter, klart!
    servera med pasta

• mamlan

Ska ha en kompis på middag i morgon, har lite kräftstjärtar i lag över sedan gårdagens sallad, funderar ppå att göra någon form av pastasås med dem. Har även ett paket mildamat(eller vad det heter) ni vet, typ matlagningsgrädde..kan det bli bra? Med spagetti och fetaost? Vad tror ni?

• sweetsandra
    Tagliatelle med lax

1. Koka tagliatelle enligt anvisningen på förpackningen.
    2. Stek en laxfilé med rikligt av citronpeppar på.
    3. Fräs lite sockerärtor eller haricot verts i en annan panna.
    4. Dela laxen i mindre bitar.
    5. Häll en förpackning matlagningsgrädde i en kastrull och ha i en grönsaksbuljongtärning.
    6. Koka upp under omrörning och lägg i laxen och de frästa sockerärtorna/haricot verts.
    7. Späd ev. med mjölk.
    8. Smaka av med salt och peppar.

Supergott!
    Mamma till Vinga 070108 & bebis i magen BF 090818
Svar på tråden Vilket är ert godaste recept med pasta?