• Twixie

Tips på plockmat för en 9 månaders!

Skulle vilja ha tips på plockmat för en 9 månaders

Han totalvägrar "kladdig" mat. Det ska gå att äta med fingrarna (pincettgreppet). Helst också fet mat för han behöver gå upp i vikt ordentligt då han tappat mycket pga sjukdom och matvägran. Gärna på plockmat som blir en hel måltid. Pasta är svårt då den har tendens att fasta i gommen på honom. Ris är lite för pilligt (han tappar tålamodet efter fem riskorn ). Avokado tycker han om, skalade bönor funkar, svarta oliver funkar. Kyckling funkar, gärna tips på goda saker att koka kycklingen i så att den får lite smak! Fisk funkar också (samma sak där med tips). Kött funkar. Eftersom det ska kokas och vara saltfritt så tar min fantasi slut. Har heller inte tid att stå och koka en maträtt till honom och en annan till resten av familjen.

Han har fyra nedertänder och en övertand. Riktigt duktig på att tugga men jag vill inte ge för svårtuggad mat utan helst sånt som kan "pressas" sönder i munnen.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Tips på plockmat för en 9 månaders!
  • LindaSundberg

Grönsaker som majs och gurka. Köttbullar, falukorv och så vidare. All mat kan göras till plockmat bara man skär dem i små bitar. Smörgås med mycket smör på..

• AlvaLovisa

Vi ger tunna skivor franskbröd med jättemycket smör på (osaltat) skurna i små tärningar. Hon älskar det (Massa smör pga av att vi ska till bvc snart och vill pressa upp vikten lite på vår lilla klenis innan )

• Twixie

Smörgås verkar han inte fattat att det är gott än . Skalar ni majsen? Är rädd när det är så litet att det ska åka "i förväg" ned i halsen och att han sätter i halsen. Han kan ibland glömma bort att han har mat i munnen och göra annat (pilla på något) och då har det hänt att maten han har i munnen åker ned i halsen och han sätter i halsen eller får kraftiga kväljningar. Det är oftast när han är mätt, men det är svårt att säga vilken tugga som är den sista innan han blivit mätt

Är så nojjig med salten i maten. Korv och köttbullar (köpe) är ju rätt salta!

• LindaSundberg

Vi har aldrig haft problem med majs men testa och se. Ärtor däremot skalar vi. Mio har fått mamma scan köttbullar och köpekorv. Men nu gör vi egna köttbullar och äter typ aldrig korv. Men jag tror inte det är någon fara, han är ju såpass gammal ändå och tror inte det är så stor mängd det handlar om.

Twixie skrev 2009-02-25 21:56:20 följande:
    Smörgås verkar han inte fattat att det är gott än . Skalar ni majsen? Är rädd när det är så litet att det ska åka "i förväg" ned i halsen och att han sätter i halsen. Han kan ibland glömma bort att han har mat i munnen och göra annat (pilla på något) och då har det hänt att maten han har i munnen åker ned i halsen och han sätter i halsen eller får kraftiga kväljningar. Det är oftast när han är mätt, men det är svårt att säga vilken tugga som är den sista innan han blivit mätt Är så nojjig med salten i maten. Korv och köttbullar (köpe) är ju rätt salta!
  • AlvaLovisa

Det är inte jättefarligt med små mängder salt, så en köttbulle eller korvbit går utmärkt att ge emellanåt

• Twixie

Jo, jag vet. Är nojjig för jag hade en supernojjig BVC sköterska en gång med storebror när han var i samma ålder som menade på att ALLT salt är skadligt och att de ska äta helt saltfritt. Hon menade t.o.m. att man ska baka eget bröd. Vet ju att det inte är så men hennes uppläxning av mig pga jag gav sonen köpebröd har satt sina spår tyvärr. Fortsatte iofs att ge sonen köpebröd men med honom hade jag inga problem med salt för han totalvägrade hemlagad mat utan accepterade bara tre burkmatsburkar . Var inte så svårt att välja mat till honom .

• LindaSundberg

Hehe okej. Förstår då att du är lite orolig men det ska du inte vara :) Tror det är från 10 månader man kan börja introducera lite salt tom.

Twixie skrev 2009-02-25 22:05:11 följande:
    Jo, jag vet. Är nojjig för jag hade en supernojjig BVC sköterska en gång med storebror när han var i samma ålder som menade på att ALLT salt är skadligt och att de ska äta helt saltfritt. Hon menade t.o.m. att man ska baka eget bröd. Vet ju att det inte är så men hennes uppläxning av mig pga jag gav sonen köpebröd har satt sina spår tyvärr. Fortsatte iofs att ge sonen köpebröd men med honom hade jag inga problem med salt för han totalvägrade hemlagad mat utan accepterade bara tre burkmatsburkar . Var inte så svårt att välja mat till honom .
  • Twixie

Ja, och jag har för mig att det bara är i princip Sverige som vi är så väldigt restriktiva med saltet. Vet som sagt att det inte är farligt men vissa saker sätter sig .

Tack för alla råd! Sonen behöver som sagt mulla på sig myyyycket inför vägningen om tre veckor .

• LindaSundberg

Häll lite rapsolja i vällingen också då hihi. Hoppas det går bra med allt :)

Twixie skrev 2009-02-25 22:17:46 följande:
    Ja, och jag har för mig att det bara är i princip Sverige som vi är så väldigt restriktiva med saltet. Vet som sagt att det inte är farligt men vissa saker sätter sig . Tack för alla råd! Sonen behöver som sagt mulla på sig myyyycket inför vägningen om tre veckor .
  • Twixie

Han vägrar välling också. Försökt ge olja eller grädde i ersättningen men icke då! Där är han däremot petig . Försökt med det mesta i vällingen för att göra den attraktiv men nänä. Samma sak med ersättningen tidvis.

• LindaSundberg

Jasså se där, en riktigt matvägrare då. Du ska se att det ger sig med åldern :) Sambons lillebror drack enbart välling fram tills han var ca ett år, allt annat vägrade han.

Twixie skrev 2009-02-25 22:21:42 följande:
    Han vägrar välling också. Försökt ge olja eller grädde i ersättningen men icke då! Där är han däremot petig . Försökt med det mesta i vällingen för att göra den attraktiv men nänä. Samma sak med ersättningen tidvis.
  • mittenavapril

Min tjej vägrar bli matad med sked och äter alltså själv, det har hon gjort sen hon var 9 månader. Hon får det mesta uppskuret i tärningar (blandar sen med burkmat för att det ej ska bli torrt). Tips; leverpastej, köttbullar, korv, blodpuddning, fiskbullar, crabstick, fiskpinnar (utan ströbrödet), kyckling. Det finns massor av grönsaker att koka och skära upp; morot, kålrot, palsternacka, brysselkol, broccoli, blomkål, majs, ärtor, böner. Färska grönsaker använder jag inte så mycket, men tomat och gurka utan skal.
    SAnta MAria har kryddmixar som inte innehåller salt. Finns lite olika typer för tex fisk, kött, limesmak mm.
    Har du testat att göra kyckling i ugn och "koka" den i krossad tomat? Lax brukar jag ligga i folie och in in ugnen med lite olika kryddor.

• Twixie
    mittenavapril skrev 2009-02-25 22:43:26 följande:
    Min tjej vägrar bli matad med sked och äter alltså själv, det har hon gjort sen hon var 9 månader. Hon får det mesta uppskuret i tärningar (blandar sen med burkmat för att det ej ska bli torrt). Tips; leverpastej, köttbullar, korv, blodpuddning, fiskbullar, crabstick, fiskpinnar (utan ströbrödet), kyckling. Det finns massor av grönsaker att koka och skära upp; morot, kålrot, palsternacka, brysselkol, broccoli, blomkål, majs, ärtor, böner. Färska grönsaker använder jag inte så mycket, men tomat och gurka utan skal. SAnta MAria har kryddmixar som inte innehåller salt. Finns lite olika typer för tex fisk, kött, limesmak mm.Har du testat att göra kyckling i ugn och "koka" den i krossad tomat? Lax brukar jag ligga i folie och in in ugnen med lite olika kryddor.
    Tack för många bra tips!

Vad för frukter/grönsaker/mat innehåller mycket naturligt fett?
  • Aunt Molly

Banan är en ganska fet frukt; annars är väl frukter rätt "smala". Avocado ger ni redan; det är ju jättebra att han gillar det.

Vi har gett ärtor, majs, kokta morötter, kokt broccoli, kokt potatis, smörgåsar, små bitar av frukt, rårivna grönsaker mm förutom bitar av kött, fisk och kyckling. Vad gäller pasta kan man köpa risoni (ser ut som stora riskorn); de är jättegoda och lättuggade. Vill ni ge lite fetare plockmat kan ni testa ostkuber eller riven ost! Kanske feta-ost (men den är lite salt tror jag)?

Vår flicka är 10 mån och har smakat köpta köttbullar och blodpudding. Vi har inte gett korv ännu (pga saltet) men det är nog OK nu. Hon har bara två tänder (2 i underkäken) men tuggar bra och kväljs aldrig. Jag har haft det lätt med mina barn som varit riktiga matvrak så vår 10-mån äter i princip vår mat nu. Men hon vill gärna plocka lite själv vid sidan av att bli matad.

• Bruden1

Aunt Molly: steker du blodpuddingen då eller kokar?

• mittenavapril

Jag steker blodpuddningen, min tjej älskar det! Jag brukar sen blanda i smör. Ger lite allt möjligt till den sen, kokta grönsaker och kokt potatis.

• Twixie

Vad är det med stekt man som man ska undvika för barnen? Förstår när det är hårt stekt som en köttbit t.ex. men om man steker på låg värme så att det knappt bildas någon stekyta? Alt. som när man steker fisk ibland. Hårdsteker på skinnsidan och sedan tar bort skinnet, räknas det också som stekt mat?

• Aunt Molly

Jag har stekt blodpuddingen i ugn och skär i småbitar! Funkar super (225 grader 3 min per sida)! Det blir lite snällare stekyta då också! Jag älskar min ugn; steker köttbullar och korv där också!

Svar på tråden Tips på plockmat för en 9 månaders!