• Tant Blå

Första hjälpen HLR, säkerhet på förskola

Hur ser det ut hos er när det gäller säkerhet på fsk? Har personalen utbildning kontinuerligt i Hjärt- lungräddning och första hjälpen om något skulle hända?

finns det regler för att ha hjälm vid exvis pulkaåkning?

MYCKET nyfiken då detta verkar vara totalt eftersatt i min kommun.

• Svar på tråden Första hjälpen HLR, säkerhet på förskola
  • Auris

Ja. De går på HLR-kurser (Jag vet dock inte hur ofta) och alla barn har lekhjälm när de är ute och det är pulkaväder.

• Tant Blå

Har de ngn krisplan om olyckan skulle vara framme? Vem gör vad?

Anledningen till frågan är att det visat sej att vår personal inte ens vet vad HLR är.

• Auris

Ingen aning. Jag måste erkänna att jag så noga har jag inte förhört dem. Jag vet att de gått HLR bara för att barnen fick gå på en annan avdelning när personalen var på kurs.

• wildvittra

jupp alla inom min förskola har gått HLR utbildning
    det är ju ett måste!!! det är de första sekunderna/minuterna som är livsavgörande.

• Tant Blå

wildvittra: tyvärr verkar det inte vara ett MÅSTE!

wildvittra skrev 2009-02-25 23:25:10 följande:
    jupp alla inom min förskola har gått HLR utbildning det är ju ett måste!!! det är de första sekunderna/minuterna som är livsavgörande.
    En i personalen på vår fsk; hon har jobbat Läääääänge visste inte vad HLR står för...
  • blev mamma 06

Tyvärr finns det inget som säger att all personal ska ha utbildning på HLR.

Olika krisplaner finns säkerligen på alla förskolor/ skolor. Känns lite som det är på "modet" att ha olika planer till alla tänkbara situationer.

Vet att i min kommun ska alla gå var3-5år (kommer ej ihåg exakt) på brandkurs...

Är nästan 100 på att alla barn ska ha hjälm vid pulka åkning...

• UllaBella

På dotterns dagis ska all personal få gå och jag hoppas att de hinner göra det INNAN min dotter sätter i halsen för tredje gången (hon började i Jan-09) och första gången gav de henne vatten!!!! Kunde slutat med att potatisbiten satt sig fast helt!
    Jag tycker man som förälder ska kräva att de ska gå både första hjälpen för barn och brandutbildning.

• Svärdlilja

Jag har tagit upp frågan men än så länge har svaret uteblivit. JAg har inte personligen träffat personalen på länge då dottern varit sjuk, men nästa gång jag är där skall jag kolla. Men om de inte har det, vad gör man då? Plockar hem det (barnet alltså)eller??!!

• Nocia

Jag jobbar på förskola. Vi får HLR-utbildning vartannat år. Vi har krisplaner som alla vet var de finns även om vi givetvis inte kan dem (skulle något inträffa får vi läsa innantill). Har en krisgrupp om något allvarligt skulle inträffa, typ dödsfall. Barnen har hjälmar vid pulk- och madrassåkning. Detta med HLR vartannat år gäller i vårt skolområde, så det är inte säkert att det är samma regler ens inom samma kommun, även om jag verkligen hoppas att det är så.

Svar på tråden Första hjälpen HLR, säkerhet på förskola