• Mummy

Vad hinner man med på ynka 9 dagar runt LA-Las Vegas- San Diego med bil?

Ja, jag vet att det bästa hade vart 2 veckor till, men vi ska åka utan barnen så vi blir borta 2 veckor. Vi landar i Memphis den 28/12 och åker därifrån den 10/1. Därimellan hade vi först tänkt åka till Las Vegas och vara där 7 dagar, men är nu lite sugna på att hyra bil. Har då tittat på sträckan San Diego-LA-San Francisco. Men är det väldigt dumt att göra en sån grej på så pass få dagar?

Finns det något annat att rekomendera?

• Svar på tråden Vad hinner man med på ynka 9 dagar runt LA-Las Vegas- San Diego med bil?
  • Nidorina

Alltså, ni är borta 2 v totalt och landar i Memphis 28/12 och åker därifrån 10/1. Hade ni tänkt flyga till Vegas och hyra bil där? Jag har bara bilat därikring i maj och juni, men jag kan tänka mig att det är ren vinter på vissa av sträckorna men "svensk sommar" på vissa. Det är ganska långt att bila från Memphis till Vegas och sen är det väl kanske 20 mil (??) mellan Vegas och LA. Har ni tänkt bila hela vägen så tror jag det blir jättestressigt, men flyger ni vissa sträckor så kanske det kan bli OK. Men jag vet dock inte om det funkar att ha samma hyrbil hela sträckan med tanke på sommar/vinterdäck.

• Mummy

Vi ska isf flyga Memphis-Las Vegas. Och antingen köra Las Vegas-San Diego och vidare upp till San Francisco. Och där lämna hyrbilen och ta flyget tillbaka till Vegas.

Hmm...väderlaget säger du? Har inte tänkt på det ens

• Pshevil

Jag tror inte vägarna är några problem i Kalifornien även om det är vinter, men man vet ju aldrig förstås. Man bör väl undvika bergen iaf, vissa pass är ju stängda och bara öppna under sommaren.

Det tar ca 5,5 timme att köra från Las Vegas till San Diego, någon timme mindre till Los Angeles. Om ni ska köra upp till SF från San Diego tar det ca 8 timmar på motorvägar, ganska mycket längre tid än det om ni vill ta kustvägen.

Jag skulle nog välja Las Vegas till LA och sen köra kustvägen upp till SF, men det blir väldigt lite tid i varje stad förstås. Hur många nätter har ni tänkt er i Las Vegas?

• Mummy

Tack för svar
    Jag som är vääldigt optimistisk vad gäller tid funderade på något liknande;

28/12 Landar i Memphis på kvällen
    29/12 Memphis
    30/12 Åker till Las Vegas på morgonen
    31/12 Heliktoptertur till Grand Canyon
    1/1 Flyger till San Diego
    2/1 San Diego
    3/1 Runt lunch hyra bil och åka upp mot Los Angeles
    4/1 LA
    5/1 På eftermiddagen börja åka till San Francisco
    6/1 SF
    7/1 SF och sen flyga till Las Vegas
    8/1 Flyga till Memphis, tidigt, tidigt
    9/1 Memphis
    10/1 Memphis

Så flyga sträckorna Las Vegas-San Diego och San Francisco-Las Vegas.

Usch, vad mycket resande det ser ut som när man skriver det så här. Men som sagt har vi ingen möjlighet att stanna längre, samtidigt som man vill se mycket

• Pshevil

Rent spontant känns det som det blir lite hattigt...Jag tror inte att ni hinner med att se alla städer på riktigt. Tänk på att det går åt tid till incheckning, att ta sig runt i staden, kanske bilköer osv. Ni kanske ska begränsa er till 2 städer + Las Vegas. Känns också synd att inte ha längre tid i Vegas dock. Jag måste dock säga att jag lätt skulle välja SF över både LA och SD.

Finns det någon anledning att ni inte kan flyga direkt från SF till Memphis och ha en extra dag i Las Vegas i början? Blir mindre hattigt då och det går inte åt en massa extra tid.

• Pshevil

Om ni vill åka kustvägen från LA till SF så bör ni ha minst en övernattning på vägen, vissa delar av sträckan får man bara köra typ 50 km/h och det finns mycket att titta på.

• Mummy

Hattigt känns bara som förnamnet
    Funderar på om man ska välja bort San Diego helt och kanske. Jag åker för att jag ville åka till Memphis, så de dagarna går inte att ändra på (Ska fira Elvis 75-årsdag )
    Tanken först var 28-30/12 Memphis, 30/12-5/1 Las Vegas och sen 5/1-10/1 Memphis

• Pshevil

San Diego är fint, men ganska stora avstånd mellan saker (förutom i downtown). Kan vara idé att välja bort det, då slipper ni ju de timmarna det tar upp till LA också.

Vart har ni tänkt vara i LA? Har inte varit där så mycket, men vi har bott på hotell både i Anaheim och i Hollywood.

När det gäller San Francisco kan jag säkert tipsa om saker om du vill, åker dit för sjätte gången i april.

• Gravid2008

Jag hade hoppas San Diego tror jag. Sea World var kul, men annars är San Fransisco, Hollywood och LV bättre när man har ont om tid tycker jag. Vägen mellan SF och LA är fantastisk. Kustvägen, likaså när vi körde från LV till SF. Öken och snö samma dag. Coolt.

• evaoregon

Det känns som om ni måste ta bort något annars blir det nästan bara resande alltihop och ni hinner inte se mycket.

Vi var i San Diego i somras och spenderade sex dagar där med besök på Seaworld, San Diego zoo, Legoland mm. Det finns massor att göra där. Los Angeles tycker jag nästan är mindre intressant. Vi var även där i somras och hälsade på vänner. Bara att köra sträckan LA till San Diego är ganska tröttande så jag skulle absolut inte vilja bila runt så mycket på så kort tid.

San Francisco är trevligt och där finns det en del att göra. Jag har inte varit där på många år, men reser dit med familjen i slutet av mars.

Jag skulle välja att åka till San Diego/Los Angeles eller San Francisco. USA är stort och det funkar sällan att se allt som man vill se på en resa. Jet lag ska man också tänka på. Det är skönt att ha några dagar att bara ta det lugnt. Så att bila mellan LA och SF skulle jag helt strunta i. Jag skulle koncentrera mig på ett av områdena.

Svar på tråden Vad hinner man med på ynka 9 dagar runt LA-Las Vegas- San Diego med bil?