• Lishon

Panik! Gör vi ett misstag att byta ut fönsterna??

Hjälp!

Vi bor i ett gammalt hus från -38 och har gamla 2-glasfönster som vi tänkt byta ut. Vi ska börja med renovering av utsidan nu snart och har ordnat med snickaren och allt. Fönsterna ska beställas nu för att vi ska få dem i tid. Nu börjar vi få andra tankar och lite funderingar på att vi kanske gör ett misstag. Ska man renovera de gamla fönsterna istället? Vissa är i väldigt bra skick och vissa lite sämre. Vi hinner inte bestämma oss nu och att renovera fönster tar ju oändlig tid. Då får vi skjuta upp hela bygget med snickaren. Men det är väldigt dyrt med nya fönster. Är det värt det? Vi ska ju upp med en del fönster på ställen där inga fönster suttit så där blir det ju nya ändå så det kanske ser konstigt ut med både nya och gamla, eller? De isolerar ju inte så bra så man måste väl sätta in nåt mer glas på fönstrerna isåfall? Fy vad villrådiga vi är, vad ska vi göra tycker ni som vet nåt?

• Svar på tråden Panik! Gör vi ett misstag att byta ut fönsterna??
  • RoL

Det finns isolerglas med gas inuti som man kan sätta in i fösnterbågen, byta ut det inre glaset mot ett dubbelgras alltså.

Kommer inte ihåg vad de heter.

Sen så brukar äldre glas vara mer isolerande än nya tunna maskinvalsade glas.

Det handlar väl som oftast om hur mycket pengar och tid man har vad man väljer att göra.

Det finns ofta nya fönster med samma utseende som de gamla, men det kostar lite mer då.

• Miffomorsan

Har du senaste Vi i villa? I den finns nämligen en artikel om just detta med att byta fönster på 30-tals hus.
    En byggnadsantikvarie hävdar bestämt att man inte ska byta sina fönster då dessa ger så mycket karaktär åt huset och har man dessutom ett hus från 30-talet så är fönsterkarmarna och bågträet av mycket god kvalitet, mycket bättre än dagens virkeskvalitet. Så byter man fönster kommer dessa inte hålla lika länge och är svårare att underhålla.

• RoL

Ah.. jag som har den tidningen här bredvid mig.. den kom med posten idag

• Miffomorsan
    RoL skrev 2009-02-26 00:06:06 följande:
    Det finns isolerglas med gas inuti som man kan sätta in i fösnterbågen, byta ut det inre glaset mot ett dubbelgras alltså.Kommer inte ihåg vad de heter.Sen så brukar äldre glas vara mer isolerande än nya tunna maskinvalsade glas.Det handlar väl som oftast om hur mycket pengar och tid man har vad man väljer att göra.Det finns ofta nya fönster med samma utseende som de gamla, men det kostar lite mer då.
    Oj, i den artikeln står det att de äldre glasen är tunnare än de nya men att det inte spelar så stro roll då isoleringen inte hänger på tjockleken utan på luftspalten mellan fönstren som är viktigast.
  • RoL

jag tänkte nog på 'äldre' glas. Jag vet inte hur det är med glas som är tillverkade på 30-talet. Men vad jag läst och sett så är maskinvalsade glas sämre för värmegenomsläppet. I äldre hur har man kanske till och med enkelglas och de har samma isolervärde som treglas - om jag kommer ihåg rätt. Glas är inte bara glas, det är skillnad på kvalitet däär med antar jag utifrån det där skansen-programmet jag såg för en massa år sen.

Jag ser också att de pratar om olika tunna glas i tidningen nu.

Google vet kanske.. ska kolla

• Miffomorsan
    RoL skrev 2009-02-26 00:18:16 följande:
    jag tänkte nog på 'äldre' glas. Jag vet inte hur det är med glas som är tillverkade på 30-talet. Men vad jag läst och sett så är maskinvalsade glas sämre för värmegenomsläppet. I äldre hur har man kanske till och med enkelglas och de har samma isolervärde som treglas - om jag kommer ihåg rätt. Glas är inte bara glas, det är skillnad på kvalitet däär med antar jag utifrån det där skansen-programmet jag såg för en massa år sen.Jag ser också att de pratar om olika tunna glas i tidningen nu.Google vet kanske.. ska kolla
    Men det är väl med glas som med allt annat - det finns tusen olika versioner på hur det är, ska vara, eller borde vara. Lika många åsikter och tyckande som det finns experter, man få gå på känn helt enkelt.
  • RoL

Hittar inget om isolervädern på gamla glas, men tipsar igen om att komplettera med lösa innerfönster eller en isolerglaskasett som monteras på innerbågen

• Miffomorsan
    RoL skrev 2009-02-26 00:22:54 följande:
    Hittar inget om isolervädern på gamla glas, men tipsar igen om att komplettera med lösa innerfönster eller en isolerglaskasett som monteras på innerbågen
    Det där med isolerglaskassett har jag hört talas om och tänker läsa på lite mer om tills det är dags att fixa våra källarfönster.
  • RoL

Jag vet att jag surfat till nån med priser och allt hur det funkade, men det var säkert i höstas och då det är mer än 14 dar se så har jag glömt bort det

har du hittat nått om det ?

• Karlsson

Vi bor också i ett gammalt hus (äldre än erat men ändå). Jag skulle aldrig byta ut våra fönster de är i väldigt bra skick. När man skrapar färgen kommer kåddoften fram

De ger även huset sin karaktär som inte nya fönster kan ge.

Och enligt tester så rätt använda så är de lika bra som treglas fönster. Nu har vi förvisso tvåglas varav den inre är såkallad innanfönster man kan ta bort på sommaren. Det är en stor luftspalt mellan dessa ramar därav den goda isoleringsförmågan.

När vi byggde ut huset och ville ha stora glaspartier på ovanvåningen beställde vi fönster från ett litet familjeföretag som snickrar fönstrerna efter mått. Bra i pris är dom också Vi letade fönster länge för jag är petig med tjockleken samt profilerna på spröjsen. Många ser ok ut utifrån men sen är de platta och breda innifrån....
    Vi valde också att sätta i energiglas i innerbågarna för de nya fönstrena har inte samma breda luftspalt som våra gamla med innanfönster.

Om du nu ändå vill byta så välj inte såna med aluminum profiler utan köp träfönster även om de inte är underhållsfria.Aluminium kommer definitivt förstöra karaktären. Granska spröjsen så dessa ser bra ut även innifrån.
    Men som sagt var våra 1800 tals fönster drar det mindre runt än brosans 70 tals fönster

Sen behöver man inte renovera alla fönster på en sommar. Jag tog en eller två varje sommar i min takt Fasaden kan snickaren fixa med ändå. Och ska du komplettera med fönster så kan du hitta lika som dina i ett byggnaddsvårdshus eller så gör du som oss måttbeställer fönster som ser exakt ut som de du har gjorda enligt gamla traditioner

• Lishon
    Miffomorsan skrev 2009-02-26 00:06:38 följande:
    Har du senaste Vi i villa? I den finns nämligen en artikel om just detta med att byta fönster på 30-tals hus.En byggnadsantikvarie hävdar bestämt att man inte ska byta sina fönster då dessa ger så mycket karaktär åt huset och har man dessutom ett hus från 30-talet så är fönsterkarmarna och bågträet av mycket god kvalitet, mycket bättre än dagens virkeskvalitet. Så byter man fönster kommer dessa inte hålla lika länge och är svårare att underhålla.
    Ja det är just detta jag har läst plus massa annat så det är därför vi börjar tveka nu.
  • Lishon

Karlsson skrev 2009-02-26 08:07:29 följande:

Vi bor också i ett gammalt hus (äldre än erat men ändå). Jag skulle aldrig byta ut våra fönster de är i väldigt bra skick. När man skrapar färgen kommer kåddoften fram De ger även huset sin karaktär som inte nya fönster kan ge.Och enligt tester så rätt använda så är de lika bra som treglas fönster. Nu har vi förvisso tvåglas varav den inre är såkallad innanfönster man kan ta bort på sommaren. Det är en stor luftspalt mellan dessa ramar därav den goda isoleringsförmågan.När vi byggde ut huset och ville ha stora glaspartier på ovanvåningen beställde vi fönster från ett litet familjeföretag som snickrar fönstrerna efter mått. Bra i pris är dom också Vi letade fönster länge för jag är petig med tjockleken samt profilerna på spröjsen. Många ser ok ut utifrån men sen är de platta och breda innifrån....Vi valde också att sätta i energiglas i innerbågarna för de nya fönstrena har inte samma breda luftspalt som våra gamla med innanfönster.Om du nu ändå vill byta så välj inte såna med aluminum profiler utan köp träfönster även om de inte är underhållsfria.Aluminium kommer definitivt förstöra karaktären. Granska spröjsen så dessa ser bra ut även innifrån.Men som sagt var våra 1800 tals fönster drar det mindre runt än brosans 70 tals fönster Sen behöver man inte renovera alla fönster på en sommar. Jag tog en eller två varje sommar i min takt Fasaden kan snickaren fixa med ändå. Och ska du komplettera med fönster så kan du hitta lika som dina i ett byggnaddsvårdshus eller så gör du som oss måttbeställer fönster som ser exakt ut som de du har gjorda enligt gamla traditioner
    Åh men vi som inte hinner renovera fönster men de är ju väldigt fina. Fy vad jobbigt det blev nu.
  • Karlsson

Hinner ni inte renovera ett fönster per sommar? Man kan ju även lämna in dom till firmor som gör sånt. Ett fönster var jag tvungen att lämna in då hörnet på en båge var dåligt. Hittade en man som bytte ut den delen som ett pussel Han gjode även en ny karm till två bågar jag hade.

• Pappa G

Det man inte heller ska glömma i äldre hus när man byter fönster är de ventilationsproblem som kan uppstå om man väljer moderna 3-glas. Husets ventilation är troligen självdrag, och det bygger på att en viss mängd luft ska komma in via mindre täta fönster. Alternativt så får man installera tilluftsventiler i efterhand.

• Lishon

Karlsson skrev 2009-02-26 08:23:30 följande:

Hinner ni inte renovera ett fönster per sommar? Man kan ju även lämna in dom till firmor som gör sånt. Ett fönster var jag tvungen att lämna in då hörnet på en båge var dåligt. Hittade en man som bytte ut den delen som ett pussel Han gjode även en ny karm till två bågar jag hade.
    Vi ska tilläggsisolera så fönstrerna måste tas bort och flyttas ut. Känns dumt att montera dit gamla fönster som är skadade och behöver renoveras. Vi har 25 fönster så ett fönster per sommar skulle bli några år. Hur mycket skulle det kosta att lämna in alla fönster på renovering tro?
  • Karlsson

Jag vet inte vad det skulle kosta men vi har också tilläggsisolerat, bytt panel och flyttat ut fönstrena i och med det. Men jag tog ändå renoveringen i min takt

Nu har vi inte så många, hälften tror jag det blir. Men det har tagit några år

Har ingen aning om vad det skulle kostat att lämna in.

• Lishon

Pappa G skrev 2009-02-26 11:49:37 följande:

Det man inte heller ska glömma i äldre hus när man byter fönster är de ventilationsproblem som kan uppstå om man väljer moderna 3-glas. Husets ventilation är troligen självdrag, och det bygger på att en viss mängd luft ska komma in via mindre täta fönster. Alternativt så får man installera tilluftsventiler i efterhand.
    Vi ska ha spaltventiler i fönsterna.
Svar på tråden Panik! Gör vi ett misstag att byta ut fönsterna??