Kan man inte få betalt som äggdonator?
Ja, jag bara undrar.
Det verkar ju vara en jättejobbig grej att utsätta sig för.
Ja, jag bara undrar.
Det verkar ju vara en jättejobbig grej att utsätta sig för.
Inte direkt i Sverige, bara lite för omkostnaderna, jag tycker faktiskt att de förtjänar lite extra betalt för sveda och värk för det är inte direkt en dans på rosor.
Jag hade själv vid vårt första IVF försök huvudvärk konstant i 2 veckor, sedan blev jag uppsvälld och aggresiv i ytterligare 2 veckor innan själva äggplocket som faktiskt gjorde ont. Efteråt var jag lätt överstimulerad och hade så ont att jag fick ligga blickstilla i 5 dagar tills svullnaden i äggstockarna hade lagt sig något.
Tusen stora blombuketter till alla fina människor som gör detta för att hjälpa en medmänniska!
I Uppsala får men 4000 som äggdonator och detta ska täcka både resor och lönebortfall. Om man inte bor jättenära Uppsala och/eller har ett välbetalt jobb går man alltså back på att donera ägg vilket jag tycker är helt skandalöst. Självklart ska donatorerna inte få så mycket betalt att det kan börja ses som handel med liv - men en rimlig ersättning borde de ändå få.
Jag skulle gärna betala om bara jag fick besked...
... och om vi kom igång! Men tilliten sviktar fast jag sällan tappar hoppet. Har i det längsta hoppats på ÄD här i Sverige. Kanske är det pengar som är kruxet. Äggdonatorer kanske skulle vilja ha mer betalt, fast å andra sidan... så känner jag inte när det gäller blodgivning...
Man ska inte förenkla. Att ge blod ÄR något annat!
Tillit!! Vill slippa åka utrikes... barn ska ha rätt till sitt ursprung!
Håller tummarna att vi får respons på våra trådar vi har lagt ut, tänker inte tappa hoppet och får vi positivt besked ska jag på något vis ge donatorn ett speciellt bevis för min/vår tacksamhet... Det ska kunna ordna sig trots anonymiteten!!!
Klart att ni ska ha ersättning för er ädla gåva!!!
Kristallklart, hoppas ni snart får ett positivt besked!
Finns det inte öppen äggdonation utomlands?
Vi tittar själva på spermier och då kan man även utomlands välja en öppen donator som barnet kan kontakta när det fyller 18. Man kan dessutom redan innan få en medicinsk historia samt en kortfattad beskrivning av donatorn viket kanske gör det lättare att prata om redan innan vuxen ålder. Medicinska historien kan ju också vara bra att ha för framtida bruk om barnet skulle bli sjukt.
Tack för svar!
De flesta som jag har kontaktat har långa väntetider... och jag vi har valt nu en klinik med som det verkar kortare väntetid och som ger en beskrivning om donatorn och det känns som alldeles nödvändigt för barnets framtid, precis som du säger, speciellt vid sjukdom.
Ja det är klart, spermier är ju lite mer smärtfritt att donera och går fortare så det är det bara att beställa från en cryobank så där är det inga väntetider alls. Hoppas i alla fall att det går bra nu!
Aha! Tack - ja, vi håller tummarna för all kärlek o lycka i hela världen!!
Jag hoppas att ni hittar någon som kan tänka sig att hjälpa er "Kristallklart".
Jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt att ersättningen är så låg i Sverige. Jag tror det gör att många som skulle kunna tänka sig att donera ägg väljer att inte donera ägg.
Själv vill jag jättegärna donera ägg, men inte till den skandalösa ersättningen som är här i Sverige. Det är trots allt mycket kroppen skall igenom