Queen: Du blandar äpplen och apelsiner lite här tror jag. Vi diskuterade huvudsakligen om lönegrader/arbetsuppgifter och inte lagstiftning ang. hot/våld mot tjänsteman.
Det är ingen lätt sak att juridiskt reda ut vem som är tjänsteman i brottsbalkens mening, läs t ex detta utdrag ur en juridikuppsats som försöker bena ut om taxichaufförer ska räknas som tjänstemän:
---
"I tredje punkten lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning anges att skydd som avses i 17:5 BrB skall tillkomma ?trafiktjänsteman för vilken bestämmelserna i 4 kap. ordningslagen (1993:1617) gäller enligt vad som sägs i 2§ nämnda kapitel?.
Ordningslagen lämnar i 4:2 en definition av vad som skall förstås med en trafiktjänsteman: ??förare samt den som annars, på grund av anställning eller uppdrag hos ett trafikföretag som driver sådan trafik som avses i 1§, har uppgifter som avser ordningen och säkerheten i trafiken. Bestämmelserna i detta kapitel om trafiktjänstemän gäller endast den som genom att bära uniform eller märke eller på annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman?.
Det är även nödvändigt att kontrollera att taxiverksamhet verkligen omfattas av ordningslagen. 4:1 stadgar nämligen att bestämmelserna i fjärde kapitlet endast gäller yrkesmässig trafik för persontransporter som avses i yrkestrafiklagen (1998:490). Slutsatsen är att det är uppenbart att taxinäringen omfattas av lagen. Detta följer av att yrkestrafiklagen avser yrkesmässig trafik med personbilar där fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transporter av personer (se YTL 1:1).
Som framgått ovan hänvisar lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning till brottsbalken 17:5. I 17:5 anges att våld eller hot som riktar sig mot en person ?som enligt särskild föreskrift skall åtnjuta samma skydd som är förenad med myndighetsutövning..." skall betraktas som våld eller hot mot tjänsteman. Såsom ?särskild föreskrift? anses i sammanhanget lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning.
I proposition 1992/93:210 till ordningslagen återfinns ytterligare stöd för att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman. På sidan 303 anges; TYA, Projektredovisning ?Hot och våld mot taxiförare, juni 1999?
15(23)
?I definitionen i första meningen (av ordningslagen 4:2, författarens anm.) av begreppet trafiktjänsteman har i enlighet med vad Lagrådet uttalat särskilt framhållits att begreppet omfattar också förare. Därigenom framgår tydligt att även förare, t.ex. av taxibil, som är egenföretagare och således inte har något anställnings- eller uppdragsförhållande omfattas av de befogenheter som här knyts till begreppet trafiktjänsteman.?
Det kan förefalla som om citatets andra meningen utgör en begränsning. Här hävdas dock att ordalydelsen inte skall tolkas bokstavligt i o m denna primärt avser de befogenheter som skall tillkomma en tjänsteman vid tillämpning av ordningslagen.
Slutsats
Av det tidigare förefaller det vara klart att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman. Naturligtvis förutsätter det att en taxiförare, enligt ordningslagen 4:2, bär uniform eller märke eller på något annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman.
Påpekas bör att inom projektet har vi inte funnit något stöd för slutsatsen i rättspraxis. Å andra sidan har inte heller något kommit upp som skulle motsäga densamma. Det vore därför av stort intresse att få saken prövad.
Om man finner att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman kan det därefter eventuellt bli aktuellt att informera organisationer, företag och allmänhet om rättsläget. En lyckad informationsinsats skulle nämligen högst sannolikt medföra preventiva effekter som i slutänden skulle bidra till en förbättring av taxiförarnas arbetsmiljö."
www.tya.se/tya/produkter/material_i_pdf/sammanf_hot_o_vald_taxi.pdf
--
Efter allt detta blev alltså svaret om taxichaufförernas tjänstemannastatus vad gäller skydd från våld i yrket "vet inte". Men jag tror inte att varken TS eller de flesta andra människor uppfattar taxiyrket som ett tjänstemannayrke i första hand, och det är det inte heller enligt arbetsmarknadsavtalet.
Slutsats: Man måste göra skillnad mellan tjänstemannabegreppet i arbetsmarknadsavtalen och tjänstemannabegreppet enligt brottsbalken (vilka yrkesutövare som åtnjuter särskilt juridiskt skydd på grund av sin utsatta position).
Förstår du skillnaden nu?