• skåne tjej

    arbetare vs tjänsteman!?

    Jag satt och sökte på lönestatistik på nätet och då ser man att det skiljer ganska mkt i lön mellan en arbetare och en tjänsteman.
    Jag undrar när man räknas som tjänsteman? vad arbetar man t.ex då med?
    En ST-läkare tjänar ju relativt bra med pengar, men han/hon är väl ingen tjänsteman?


    Så länge min tanke är fri är jag okränkbar!!
  • Svar på tråden arbetare vs tjänsteman!?
  • Tecken

    Självklart, annars hade jag inte lagt in det i tråden

  • Queen70

    Går inte att säga på det viset. Jag som socialsekreterare är tjänsteman, men tjänar ändå mindre än en sopgubbe som är arbetare exempelvis :)

    Men jag tänker att en tjänsteman är nån som har nån slags myndighet att fatta beslut i sin roll. En socialsekreterare kan besluta om olika insatser, en läkare beslutar om ett visst läkemedel ska skrivas ut. En konduktör har befogenhet att slänga nån av tåget som inte har betalat biljett..hmm...Tänker att arbetare inte har några såna befogenheter..typ målare, industriarbetare, lokalvårdare etc...

  • Themis

    Idag handlar det väl mest om vilket fackligt avtal tjänsten lyder under-det brukar framgå av anställningsavtalet om man är tjänsteman eller kollektivanställd.

    Tjänstemän är alla som är organiserade inom SACO och TCO-se yrken på Wikin:

    sv.wikipedia.org/wiki/TCO

    sv.wikipedia.org/wiki/SACO (se längst ner)

    Kollektivanställda är de som lyder under LO:s avtal:

    I LO finns nu 15 förbund. Dessa är:

    * Byggnadsarbetareförbundet
    * Elektrikerförbundet
    * Fastighetsanställdas Förbund
    * Grafiska Fackförbundet
    * Handelsanställdas Förbund
    * Hotell och Restaurang Facket, HRF
    * Kommunalarbetareförbundet
    * Livsmedelsarbetareförbundet
    * Industrifacket Metall
    * Musikerförbundet
    * Målareförbundet
    * Pappersindustriarbetareförbundet
    * SEKO, Service och kommunikation
    * Skogs- och Träfacket
    * Svenska Transportarbetareförbundet

  • Themis

    Skåne och Queen:

    En läkare är alltså en tjänsteman eftersom h*n tillhör SACO, medan en konduktör som är organiserad inom LO/SEKO inte är det.

    Att ta beslut som påverkar andra/få andra att efterfölja regler ingår ofta i tjänstemannens uppgifter men kan inte användas som enda kriterium för att avgöra om någon tillhör ena eller andra gruppen.

  • Queen70

    För mig är både läkare och konduktör tjänstemän...Det är väl så att man kan dömas för hot mot tjänsteman om man pucklar på nån av dem i sin yrkesroll.

  • Themis

    Queen: Du blandar äpplen och apelsiner lite här tror jag. Vi diskuterade huvudsakligen om lönegrader/arbetsuppgifter och inte lagstiftning ang. hot/våld mot tjänsteman.

    Det är ingen lätt sak att juridiskt reda ut vem som är tjänsteman i brottsbalkens mening, läs t ex detta utdrag ur en juridikuppsats som försöker bena ut om taxichaufförer ska räknas som tjänstemän:
    ---
    "I tredje punkten lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning anges att skydd som avses i 17:5 BrB skall tillkomma ?trafiktjänsteman för vilken bestämmelserna i 4 kap. ordningslagen (1993:1617) gäller enligt vad som sägs i 2§ nämnda kapitel?.

    Ordningslagen lämnar i 4:2 en definition av vad som skall förstås med en trafiktjänsteman: ??förare samt den som annars, på grund av anställning eller uppdrag hos ett trafikföretag som driver sådan trafik som avses i 1§, har uppgifter som avser ordningen och säkerheten i trafiken. Bestämmelserna i detta kapitel om trafiktjänstemän gäller endast den som genom att bära uniform eller märke eller på annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman?.

    Det är även nödvändigt att kontrollera att taxiverksamhet verkligen omfattas av ordningslagen. 4:1 stadgar nämligen att bestämmelserna i fjärde kapitlet endast gäller yrkesmässig trafik för persontransporter som avses i yrkestrafiklagen (1998:490). Slutsatsen är att det är uppenbart att taxinäringen omfattas av lagen. Detta följer av att yrkestrafiklagen avser yrkesmässig trafik med personbilar där fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transporter av personer (se YTL 1:1).

    Som framgått ovan hänvisar lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning till brottsbalken 17:5. I 17:5 anges att våld eller hot som riktar sig mot en person ?som enligt särskild föreskrift skall åtnjuta samma skydd som är förenad med myndighetsutövning..." skall betraktas som våld eller hot mot tjänsteman. Såsom ?särskild föreskrift? anses i sammanhanget lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning.

    I proposition 1992/93:210 till ordningslagen återfinns ytterligare stöd för att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman. På sidan 303 anges; TYA, Projektredovisning ?Hot och våld mot taxiförare, juni 1999?
    15(23)

    ?I definitionen i första meningen (av ordningslagen 4:2, författarens anm.) av begreppet trafiktjänsteman har i enlighet med vad Lagrådet uttalat särskilt framhållits att begreppet omfattar också förare. Därigenom framgår tydligt att även förare, t.ex. av taxibil, som är egenföretagare och således inte har något anställnings- eller uppdragsförhållande omfattas av de befogenheter som här knyts till begreppet trafiktjänsteman.?

    Det kan förefalla som om citatets andra meningen utgör en begränsning. Här hävdas dock att ordalydelsen inte skall tolkas bokstavligt i o m denna primärt avser de befogenheter som skall tillkomma en tjänsteman vid tillämpning av ordningslagen.

    Slutsats
    Av det tidigare förefaller det vara klart att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman. Naturligtvis förutsätter det att en taxiförare, enligt ordningslagen 4:2, bär uniform eller märke eller på något annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman.

    Påpekas bör att inom projektet har vi inte funnit något stöd för slutsatsen i rättspraxis. Å andra sidan har inte heller något kommit upp som skulle motsäga densamma. Det vore därför av stort intresse att få saken prövad.

    Om man finner att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman kan det därefter eventuellt bli aktuellt att informera organisationer, företag och allmänhet om rättsläget. En lyckad informationsinsats skulle nämligen högst sannolikt medföra preventiva effekter som i slutänden skulle bidra till en förbättring av taxiförarnas arbetsmiljö."

    www.tya.se/tya/produkter/material_i_pdf/sammanf_hot_o_vald_taxi.pdf
    --

    Efter allt detta blev alltså svaret om taxichaufförernas tjänstemannastatus vad gäller skydd från våld i yrket "vet inte". Men jag tror inte att varken TS eller de flesta andra människor uppfattar taxiyrket som ett tjänstemannayrke i första hand, och det är det inte heller enligt arbetsmarknadsavtalet.

    Slutsats: Man måste göra skillnad mellan tjänstemannabegreppet i arbetsmarknadsavtalen och tjänstemannabegreppet enligt brottsbalken (vilka yrkesutövare som åtnjuter särskilt juridiskt skydd på grund av sin utsatta position).

    Förstår du skillnaden nu?

  • Queen70

    Nä, det skulle jag inte vilja påstå att jag gör...haha...För komplicerat :)


    Themis skrev 2009-03-02 16:21:34 följande:
    Queen: Du blandar äpplen och apelsiner lite här tror jag. Vi diskuterade huvudsakligen om lönegrader/arbetsuppgifter och inte lagstiftning ang. hot/våld mot tjänsteman. Det är ingen lätt sak att juridiskt reda ut vem som är tjänsteman i brottsbalkens mening, läs t ex detta utdrag ur en juridikuppsats som försöker bena ut om taxichaufförer ska räknas som tjänstemän:---"I tredje punkten lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning anges att skydd som avses i 17:5 BrB skall tillkomma ?trafiktjänsteman för vilken bestämmelserna i 4 kap. ordningslagen (1993:1617) gäller enligt vad som sägs i 2§ nämnda kapitel?.Ordningslagen lämnar i 4:2 en definition av vad som skall förstås med en trafiktjänsteman: ??förare samt den som annars, på grund av anställning eller uppdrag hos ett trafikföretag som driver sådan trafik som avses i 1§, har uppgifter som avser ordningen och säkerheten i trafiken. Bestämmelserna i detta kapitel om trafiktjänstemän gäller endast den som genom att bära uniform eller märke eller på annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman?.Det är även nödvändigt att kontrollera att taxiverksamhet verkligen omfattas av ordningslagen. 4:1 stadgar nämligen att bestämmelserna i fjärde kapitlet endast gäller yrkesmässig trafik för persontransporter som avses i yrkestrafiklagen (1998:490). Slutsatsen är att det är uppenbart att taxinäringen omfattas av lagen. Detta följer av att yrkestrafiklagen avser yrkesmässig trafik med personbilar där fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transporter av personer (se YTL 1:1).Som framgått ovan hänvisar lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning till brottsbalken 17:5. I 17:5 anges att våld eller hot som riktar sig mot en person ?som enligt särskild föreskrift skall åtnjuta samma skydd som är förenad med myndighetsutövning..." skall betraktas som våld eller hot mot tjänsteman. Såsom ?särskild föreskrift? anses i sammanhanget lag (1975:688) om skydd för viss tjänsteutövning.I proposition 1992/93:210 till ordningslagen återfinns ytterligare stöd för att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman. På sidan 303 anges; TYA, Projektredovisning ?Hot och våld mot taxiförare, juni 1999?15(23)?I definitionen i första meningen (av ordningslagen 4:2, författarens anm.) av begreppet trafiktjänsteman har i enlighet med vad Lagrådet uttalat särskilt framhållits att begreppet omfattar också förare. Därigenom framgår tydligt att även förare, t.ex. av taxibil, som är egenföretagare och således inte har något anställnings- eller uppdragsförhållande omfattas av de befogenheter som här knyts till begreppet trafiktjänsteman.?Det kan förefalla som om citatets andra meningen utgör en begränsning. Här hävdas dock att ordalydelsen inte skall tolkas bokstavligt i o m denna primärt avser de befogenheter som skall tillkomma en tjänsteman vid tillämpning av ordningslagen.SlutsatsAv det tidigare förefaller det vara klart att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman. Naturligtvis förutsätter det att en taxiförare, enligt ordningslagen 4:2, bär uniform eller märke eller på något annat sätt tydligt visar att han är trafiktjänsteman.Påpekas bör att inom projektet har vi inte funnit något stöd för slutsatsen i rättspraxis. Å andra sidan har inte heller något kommit upp som skulle motsäga densamma. Det vore därför av stort intresse att få saken prövad. Om man finner att en taxiförare skall betraktas som en trafiktjänsteman kan det därefter eventuellt bli aktuellt att informera organisationer, företag och allmänhet om rättsläget. En lyckad informationsinsats skulle nämligen högst sannolikt medföra preventiva effekter som i slutänden skulle bidra till en förbättring av taxiförarnas arbetsmiljö."www.tya.se/tya/produkter/material_i_pdf/samma...--Efter allt detta blev alltså svaret om taxichaufförernas tjänstemannastatus vad gäller skydd från våld i yrket "vet inte". Men jag tror inte att varken TS eller de flesta andra människor uppfattar taxiyrket som ett tjänstemannayrke i första hand, och det är det inte heller enligt arbetsmarknadsavtalet. Slutsats: Man måste göra skillnad mellan tjänstemannabegreppet i arbetsmarknadsavtalen och tjänstemannabegreppet enligt brottsbalken (vilka yrkesutövare som åtnjuter särskilt juridiskt skydd på grund av sin utsatta position).Förstår du skillnaden nu?
Svar på tråden arbetare vs tjänsteman!?