Kina igen
Kom på en grej...
Nu har vi äntligen flyttat till Peking och småortshålan är ett minne blott.
Vi är i tagen att anlita en Ayi, en maid alltså. Den vi hade tidigare var inte alls bra. Hon kunde inte "tänka" själv och frågade om allt.
Tänkte dela med mig av några roliga exempel.
Hon skulle skura golvet i duschen 1 gång i veckan och då gjorde hon så här.
Hon tog skurhinken, gick ut till köket och tog sedan en kastrull som hon fyllde med vatten och sedan hällde i skurhinken. Efter det bar hon in skurhinken i duschen och började skura golvet...Varför inte bara sätta på duschen och sedan skura?
När hon skulle ge katterna mat då vi var borta några dagar kommer jag hem och finner att hon har delat kattmaten med spaden som hon tömmer bajslådorna med. Inte konstigt katterna vägrade äta.
I bland när dottern sov och Ayi damsög sa jag åt henne att inte damsuga i det rummet just då. Men även om hon vaknade 10 minuter senare så kunde Ayi inte tänka ut att hon kanske skulle damsuga där när dottern hade vaknat.
Ahh jag blir så trött...
Nu när vi ska hitta en ny Ayi tänkte vi gå genom en agentur som har utbildade Ayis och som pratar hyffsad engelska. Givetvis finns det hemhjälp som inte går att lite på och som tar saker men jag hörde att det förekommit fall där Ayis har kidnappat barn.
Alltså antingen gå genom en agentur eller få en Ayi som är rekomenderad och har referenser.
Våran dotter när 8.5 månader nu och tycker det är roligt med andra barn och aktiviteter. Jag undrar hur många timmar om dagen jag ska lämna henne med Ayin. Givetvis kommer hon att städa, diska, stryka och göra allt annat varje dag men då även avlasta mig lite. Här i området där vi bor är det fullt med utlänningar och nästan alla barn är ute och leker med sina Ayis. Fast de barnen är större. 2-3 timmar om dagen kanske räcker, vad vet jag.
Någon som har erfarenhet av att lämna sina små med Nannys.
Jag tänkte mest låta dottern leka med Ayi när jag ska handla eller vill göra något på stan några timmar.
I går var vi på "Copy market" som ligger intill och jag kunde knappt titta på saker för alla var för närgågna och jag hade fullt sjå med att mota bort alla som ville pilla på dottern.
Alltså skulle en Ayi ha varit bra att ha då som kunde vara hemma och leka.