• Anonym (Blåsan)

Munherpes spontant på nya platser?

Jag har munherpes och har alltid haft det på hakan. Fått utbrott vid stress och då fått ta tabletter för det.
    Det tinglar alltid i huden innan ett utbrott vilket gör att jag nästan alltid hinner börja äta mina tabletter i tid och inte får mycket till utbrott.

Nu har jag varit sjuk och det har medfört väldigt torra läppar. Igår log jag och fick en vad jag trodde var liten självspricka i överläppen. Idag är det rejält svullet, rött och gör förbaskat ont med. När jag tittar närmare ser det ut som fyra blåsor som dessutom vätskar sig, väldigt likt munherpesblåsorna jag får på hakan förutom här tinglade minsann huden aldrig innan och framförallt, jag har aldrig haft blåsor någon annanstans än på hakan.
    Kan munherpes bara spontant dyka upp på nya ställen så där?
    Har inte haft ett utbrott på två år...

• Svar på tråden Munherpes spontant på nya platser?
  • Anonym (me)

Ja herpes kan vandra tyvärr...

• Anonym (urk)

Japp, säger som föregående... Det kan komma på olika ställen. Jag brukar få blåsor på läpparna vid stress eller förkylning. Det finns ett ställe på överläppen där de brukar sitta oftare än annars, men det kan även komma på andra ställen, underläppen etc.

Jag verkar också få herpesutbrott lättare när läpparna blir torra, som nu på vintern, det har kommit blåsor vid minst 3 tillfällen bara sen januari, har iofs varit väldigt stressad också...

Någon som har något tips för att förebygga? Jag har också tabletter, men har inte råd att ta det varje gång om det kommer så här ofta, de kostar ju multum... Har även Anti-salva.

En grej jag har funderat på är om det kan smitta via lypsyl. T.ex. om jag använt ett lypsyl för en månad sen, då jag hade en blåsa som var nästan läkt, och sen använder samma lypsyl nu, kan det göra så att utbrottet kommer?? Eller är det en omöjlighet.

• Anonym

Det finns billigare alternativ än valtrex, jag har aciclovir, precis lika bra men billigare =) Viruset klarar sig inte utanför kroppen någon längre stund så det finns ingen smitta på ditt lypsyl efter så lång tid, bara efter att du precis använt det..

• Anonym (urk)

Är aciclovir också tabletter?

Jag har också hört att det inte ska kunna smitta via lypsyl efter lång tid, men har fått 2 ggr nu i samband med att jag använt det där lypsylet, vilket fick mig att börja undra. Men då är det nog snarare att läpparna blir torra och irriterade (vilket i sin tur har gjort att jag använt lypsylet) som är orsaken att det bryter ut då.

Dumma munherpes, har blåsor just nu...

• Anonym (Blåsan)

var hos läkaren då det svullnade så mycket om det var inte herpes simplex utan ett "vanligt" herpesvirus som de kallar virusblåsa. På läppen, i munnen och i halsen. finns tydligen inget att göra mer än acicloviren (som jag redan haft utskriven innan)... fy vad ont det gör jag kan berätta!

• Anonym (Blåsan)

Måste bara få gnälla.
    Jag är så svullen runt blåsorna, läppen är fem gånger så stor som vanligt men det är svullnaden i gommen som gör mest ont. Blåsor på insidan av kinderna, ont i tänderna (blåsor runt om? svårt att säga läppen är för svullen för att jag ska kunna se). Blåsorna i svalget gör ont när jag sväljer. får drick ur sugrör för det går inte på vanlig sätt. Kan bara äta kall mat (varmt gör ont!) och den måste vara mjuk som vitt bröd utan kanter för kanterna gör ont. All mat måste delas i små delar eftersom läppen är så svullen och öm. Ingen feber direkt men temperaturförhöjning.

Jag har så ont att jag inte vet vad jag ska göra. Ipren funkar inte jag har redan proppat i mig maxdosen för idag och lite till.

• Anonym (urk)

Stackare! Vilket otyg att få! Lider med dig. Hoppas det är bättre nu.

• Anonym

jag har också munherpes, oftast på ett visst ställe men kan även få på andra tex i näsan och vid näsöppningen, hemskt som fan, hatar det så mkt och vill helst inte visa mig ute bland folk när jag har ett utbrott för det ser ju så himla äckligt ut =(

Svar på tråden Munherpes spontant på nya platser?