• Glassplitter

    Kraftigt nässelutslag av miniderm???

    Undrar om det är någon som varit med om att mimiderm skapat en kraftig allergisk reaktion?? Har en 10 mån. pojk som är torr i huden, har provat essex och fenuril men då har han reagerat med rodnad....igår på bvc rekomenderade hon då miniderm som skulle vara extra mild och bra! Köpte detta och smörjde in honom. Dierkt började han bli röd men tänkte att det är för han är torr. Efter ca:1-2 minuter började stora nässelutslag över HELA pojken uppstå,från huvud ner till tår, han började skaka och frossa...."slängde" in honom i duschen och tvättade av honom, sen ringde jag sjukvårdsupplysningen: Hon sa: sätt er i bilen, kör direkt och ta med mobilen, om han slutar andas på vägen, ring 112!!! Väl där inne la det sig efter en stund så det gick bra. Nu undrar jag om någon annan har varit med om något liknande??

  • Svar på tråden Kraftigt nässelutslag av miniderm???
  • Glassplitter

    då är det inte så vanligt alls då..............

  • Pysselgalningen

    har aldrig hört att nån fått så kraftgreaktion av det !
    Mitt råd om han reagerar på essex, fenuril och även miniderm är att testa natursalvor. Kokos, bivax och honung är 3 bra och äterfunktande ämnen. Finns i ett flertal former.
    Du kanske skulle försöka hitta nån som gör helt naturliga hudprodukter i ditt område och få lite tips o hjälp! Men lite tur kanske nån sån kan försöka göra en salva som passar bäst för just pojkens hud?! Man vet aldrig innan man frågat o testat

  • Glassplitter

    Ja , doktorn igår sa att ren rapsolja ska vara bra, han ska ju nu natuligtvis utredas för det kan vara ett konserveringsmedel han inte tål och det kan ju även finnas i mat....,men alla jag har pratat med nu har heller aldrig hört talats om en sån reaktion av minoderm.........

  • snart tre

    Kan bara upplysa om att vissa barn, med allergier och atopiska exsem (min son t ex), blir värre i huden av Miniderm, som bland annat innehåller mineralolja och en del annat skräp. Men det är det enda BVC mässar om - det finns mycket bättre produkter för allergiska barn utan knasiga tillsatser.

    Jag rekommenderar Zona Kids (finns i hälsokosten). Kalasbra för känsliga barn.

    www.mabrapostorder.se/se/art/zona-kids-sensitive-30-ml-electi-medical.php

    Andra bra och naturliga märken är Weleda eller Dr Hauschkas (hälsokosten) - som baseras på växter. Det finns dock de barnen som inte klarar växtdelen så man får prova sig fram - ofta kan man köpa provtuber att testa.

    Men köp inte Apotekets mjukgörare. Det låter onekligen som ditt barn fått en allergisk reaktion som följd av det Miniderm innehåller.

    Lycka till

  • Anastasija Aviri


    Min son reagerade också med kraftigt utslag två gånger i rad efter att vi har använt minderm i en vecka och hans hud började bli bättre? 
Svar på tråden Kraftigt nässelutslag av miniderm???