• MiLuna

GeTips på middagar utan potatis. ris o pasta!

Är det någon som har tips på vad man servera till middag?
    Vi vill försöka sluta äta ris, pasta och potatis i en månad!

Bönor är jätte gott men min sambo är inte så glad i bönor fast ge gäran goda tips på bönor med om ni har.

tack

• Svar på tråden GeTips på middagar utan potatis. ris o pasta!
  • a mor

Couscous, polenta, rostade rotfrukter.

• grön banan

MiLuna skrev 2009-02-26 07:24:35 följande:

Är det någon som har tips på vad man servera till middag? Vi vill försöka sluta äta ris, pasta och potatis i en månad! Bönor är jätte gott men min sambo är inte så glad i bönor fast ge gäran goda tips på bönor med om ni har. tack
    Varför ska ni utesluta den sortens mat? Quinoua, bulgur.
  • linjes

sallad går utmärkt till all mat

• grön banan

Rilliana skrev 2009-02-26 07:32:12 följande:

Nudlar kan kanske vara något...
    Nudlar är ju pasta eller gjort av ris.
  • grön banan

• grön banan

• MiLuna

nudlar går under pasta för mig./ tack ändå

vill äta annat är så less på det vad är polenta för nåt?? + att det vore ju super om jag kunde gå ner 1-2 kg utan större ansträngning.

mer tips!!! tack

• Hedi

Jag brukar göra varma grönsaker till. Kan vara alltifran paprika till broccoli. Stekt svamp är ocksa gott.

• grön banan

MiLuna skrev 2009-02-26 07:36:36 följande:

nudlar går under pasta för mig./ tack ändå vill äta annat är så less på det vad är polenta för nåt?? + att det vore ju super om jag kunde gå ner 1-2 kg utan större ansträngning. mer tips!!! tack
    Kokt potatis innehåller få kalorier.Du går lättare ner i vikt av mindre kött.
  • Hedi

oj det tycker inte jag! Men jag har hört att vissa blir tjocka av kött och andra av kolhydrater. Jag blir det av det sist nämnda. Potatis har ett väldigt högt GI.

grön banan skrev 2009-02-26 07:39:36 följande:

MiLuna skrev 2009-02-26 07:36:36 följande:
    Kokt potatis innehåller få kalorier.Du går lättare ner i vikt av mindre kött.
  • Hedi

Det handlar ju om att främst äta magert kött, fisk och fagel.

• grön banan

Hedi skrev 2009-02-26 07:43:29 följande:

oj det tycker inte jag! Men jag har hört att vissa blir tjocka av kött och andra av kolhydrater. Jag blir det av det sist nämnda. Potatis har ett väldigt högt GI. grön banan skrev 2009-02-26 07:39:36 följande:
    Då kan inte GI o kalorier va samma sak. Kött innehåller mer kalorier. Tallriksmodellen är det bästa.
  • Ymer

grön banan skrev 2009-02-26 07:46:41 följande:

Hedi skrev 2009-02-26 07:43:29 följande:
    Då kan inte GI o kalorier va samma sak. Kött innehåller mer kalorier. Tallriksmodellen är det bästa.
    Talriksmodellen är föråldrad.
    Lika så många av livsmedelsverkets råd. Inget man ska följa som en bibel =)

Kolhydrater är en sockerart som ökar insulinpåslaget i blodet vilket i sin tur gör att man lagrar fettet istället för att förbränna det.
    Nu är det inte sagt att man ska utesluta kolhydrater, men skära ned på det.

Läs Pauluns böcker, eller gå in på
    www.fintessformammor.blogspot.com
    Hon jobbar visst även här på FLs sida som någon typ av rådgivare i hälsa och kost.
  • grön banan

Ymer skrev 2009-02-26 07:52:13 följande:

grön banan skrev 2009-02-26 07:46:41 följande: Talriksmodellen är föråldrad. Lika så många av livsmedelsverkets råd. Inget man ska följa som en bibel =) Kolhydrater är en sockerart som ökar insulinpåslaget i blodet vilket i sin tur gör att man lagrar fettet istället för att förbränna det. Nu är det inte sagt att man ska utesluta kolhydrater, men skära ned på det. Läs Pauluns böcker, eller gå in på www.fintessformammor.blogspot.com Hon jobbar visst även här på FLs sida som någon typ av rådgivare i hälsa och kost.
    Nej då, den håller. Dietister kör den ff.
  • Ymer

Lite tips;
    Vi kör med ugnsrostade rotgrönsaker.
    Tex palsternacka, morötter, kålrot mm.

Sötpotatis har lägre GI än potatis. Så om det är det TS är ute efter så kan det vara ett alternativ.

• Hedi

Grön banan: Jag förstar hur du tänker. Om man tränar mkt sa maste man ju äta kolhydrater. Da tror jag att tallriksmodellen är bra.

Om man inte gör det behöver dock kroppen ej sa mkt kolhydrater. Om man äter fisk, fagel och grönsaker kan man äta ganksa mkt mat. Man känner sig mätt och behöver inte räkna kalorier och ständigt vara hungrig för att uppna resultat. Det är nog därför manga väljer just denna metod.

Svar på tråden GeTips på middagar utan potatis. ris o pasta!