Sticka raggsockar-måste jag ha strumpstickor?
Förstår inte om man måste ha strumpstickor till raggsockar eller om det går bra med vanliga stickor? Hjälp.
Förstår inte om man måste ha strumpstickor till raggsockar eller om det går bra med vanliga stickor? Hjälp.
Ja helst, visst går det med vanliga stickor, men det är besvärligt och du får en söm på dom som kanske är mindre bekväm.
Tack för svaret! Då köper jag strumpstickor.
Ja, när man väll får kläm på att sticka med strumpstickor går det superfort! Det är enklare att ha allt i knät istället för längst ut på långa. (som när man stickar tröjor å sånt)
Själv väljer jag rundstickor så fort det bara går, då glider det inte av.
Det går att sticka även raggosockor och annat med liten diameter på rundsticka. Man använder då en lång rundsticka (över 80cm) och en teknik som kallas magic loop. Jag föredrar oftast det framför strumpstickor.
www.knittinghelp.com/apps/flash/video_player/play/14/1
Strumpstickor är ju enklast och bäst.
Jag brukar gå på rundstickorna så fort det går, gärna omedelbums.
Jag använder en liknande teknik, eg samma men jag använder de korta stickorna som jag ska ha sedan. Det är lite lättare tycker jag när "handtaget" är kortare.
M C skrev 2009-02-27 20:03:03 följande:
Jag brukar bara fiska ut en del av kabeln mellan två maskor, då kan jag sticka. Antingen det eller så drar jag ut den högra till max och stickar tills det inte går längre.