• minismurfen

trädgårdar i zon 5?

vad har ni för blommor,frukter,bär,grönsaker?
    har ni fått nått som inte ska växa här att överleva?
    berätta....är superintresserad!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-05 10:40
    någon fler???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-24 10:28
    andra coola växter?!

• Svar på tråden trädgårdar i zon 5?
  • veera

Jag bor här i Finland, ungeför mittemot Umeå, så det ska motsvara zon 5-6 i Sverige. Perenner och lökväxter går utmärkt att odla, eftersom vi har snön som skyddar på vintern. Buskar och träd är lite känsligare eftersom de är ovanför snön på vintern.
    Jag har äppel-, päron-, körsbärs- och plommonträd, havtorn, svarta-, gröna-, röda och vita vinbär, björnbär, hallon, krusbär och en hel del annat så nog finns det massor som går att odla även i norr.
    Det går bra att odla i lite upphöjda rabatter så står det inte vatten i rabatterna på vintern. Jag har skrivit upp vilka perenner jag har i en blogg här få fl. Det är en stund sen jag har uppdaterat bloggen så det finns nog en hel del växter som klarar zon 5 utan problem.
    Jag har 2 magnolior som ännu är små men jag hoppas de ska klara sej, mini-kivin växer men har ej gett skörd ännu, sparris trivs här, en Ginko står utanför terassen, ja det är bara att pröva sej fram. Det mesta går bra.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • minismurfen

ååh,va kul,det va ju riktigt mycket bär å frukt du odlade,björnbär och mini-kiwi har jag tänkt försöka mig på,ska kika in på din blogg.....

• Champis

Det här med zon är ganska relativt. Även om du bor i zon 5 är det mycket som påverkar klimatet. Om du gärna vill ha växter som kräver ett mildare klimat kan man mura eller sätta ett kraftigt plank, gärna med dörr in eller varför inte runt hela trädgården om man inte har så stor trädgård. Vinden gör klimatet sämre. Tung lerjord är sämre an lättre jord. Dessutom kan man prova ett sätta något som inte bör kunna trivas i ens klimatzon. Givetvis gäller inte garantin om växten dör men skyddar man med tex granris kan det mycket väl gå.

Zon 5 är inte svårt klimat. Du kan hitta rosor, buskar träd.

Dessutom finns som sakt ettåriga växter, lökar och blommor man direktsår med frö. Är man ambisiös kan man förodla innomhus och sätta ut när det är dax.

• Kålrot

Vi bor i zon 5, och det mesta jag provat har fungerat bra. I höstas köpte jag en Ormhassel så det ska bli spännande att se om den överlever.
    Vill du veta vilka växter vi har?

• minismurfen
    Svar på #5
    vill absolut veta vilka växter du har!
  • Kålrot

De här har vi haft rätt länge, så de trivs bra här i zon 5.
    Tovsippa, Kantnepeta, Fändrikshjärta, Löjtnantshjärta, Gul Penningblad, Såpnejlika, Iris Germanica, Bergsnejlika, Praktbinka, Rosenplister, Revsuga, Fingerört, Trift, Skuggbräcka, Mossflox i olika färger, Jättedaggkåpa, Dagliljor, Gullris, Ulleternell, Veronika, Stormhatt, Kinesisk riddarsporre, Stjärnflocka, Backnejlika, Alpaster, Gyllenfetblad, Rödtopp, Olika nävor, Solhatt, Murklocka, Toppklocka, Stor blåklocka, Lammöra, Porslinsveronica, Rysk marton, Bolltistel, många olika sorters akleja och en hel del till som jag inte kommer ihåg nu när allt ligger under snön.

Sedan har vi rosor, klematis och en kaprifol. Och fruktträd, hallon och bärbuskar så klart.

• ALJO

Jag brukar säga att jag bor i zon 4 1/2 ;) Vissa saker funkar inte av det som jag gärna hade velat ha (som buxbom :( Däremot finns det fler exotiska grejer än man tror, valnöt i zon 5 går, min persika "Frost" klarar sig bra, nästan alla perenner. Mitt problem här är att jag har våt kall lerjord, fruktträden får jag plantera över mark och skotta upp jord så att dom står på kullar, och mycket fryser bort i våra våta kalla vintrar här i västsverige.

Svar på tråden trädgårdar i zon 5?