• LittleMissSunshine

    Vad ligger lönen på inom följade yrken?? (turism mm) Någon som vet?

    Hej!

    Undrar om det finns någon här som vet ungeför hur lönen ser ut inom följande yrken:

    1. Resesäljare (resebyrå, affärsresebyrå)
    2. Resekonsult
    3. Reseplanerare

    Vill gärna veta vad det är för skillnad på dessa benämningar?

    Skulle även vilja veta löneläget för:

    Trafiklärare och skrivtolkar

    Försöker hitta bra info på nätet men inte lyckats.
    Skriv gärna vad ingångslönen kan ligga på samt om du själv har erfarenhet vad du får ut.

  • Svar på tråden Vad ligger lönen på inom följade yrken?? (turism mm) Någon som vet?
  • Alexandria

    Har jobbat med massa olika inom turism och kan bara säga att det är stressigt, oregelbundna arbetstider och väldigt låga löner. Tror bara det är de som jobbar i butik som har sämre lön. Som resesäljare får du ofta en dålig grundlön och så får du provosion om du säljer si och så mkt. Skulle tro att en resesäljare jobbar på en ren resebyrå (typ Ticket)medan resplanerare/resekonsult jobbar på turoperaörer (typ Apollo, Wing).

  • vackrastarflow
    Trollet05 skrev 2009-03-03 11:48:58 följande:
    Har jobbat med massa olika inom turism och kan bara säga att det är stressigt, oregelbundna arbetstider och väldigt låga löner. Tror bara det är de som jobbar i butik som har sämre lön. Som resesäljare får du ofta en dålig grundlön och så får du provosion om du säljer si och så mkt. Skulle tro att en resesäljare jobbar på en ren resebyrå (typ Ticket)medan resplanerare/resekonsult jobbar på turoperaörer (typ Apollo, Wing).
    Njae, jag jobbar för en arrangör, och har titel resesäljare. Resekonsult tror jag mer är sådan som jobbar för företag med deras affärsresor och planerar/bokar dem mm, mycket möjligt att reseplanerare är något liknande.

    Ingångslön som resesäljare är inte speciellt hög, strax under 20 000kr.
  • LittleMissSunshine

    Tack för era svar!

    Vad har ni gått för utbildningar då?

    Jag funderar på KY inom turism, då man kan jobba med det mesta sedan..Som sagt så är det bara ett problem och det är lönen, men om man får en bred utbildning kanske man har lättare att få högre lön? Man vill ju ändå kunna spara lite när man ändå gått en utbildning och samtidigt gå runt.

    Någon som vet hur arbetsmöjligheterna ser ut i framtiden?

  • vackrastarflow
    LittleMissSunshine skrev 2009-03-03 16:03:44 följande:
    Tack för era svar! Vad har ni gått för utbildningar då? Jag funderar på KY inom turism, då man kan jobba med det mesta sedan..Som sagt så är det bara ett problem och det är lönen, men om man får en bred utbildning kanske man har lättare att få högre lön? Man vill ju ändå kunna spara lite när man ändå gått en utbildning och samtidigt gå runt. Någon som vet hur arbetsmöjligheterna ser ut i framtiden?
    Jag har inte någon examen alls efter gymnasiet, men jag har läst ett par år på högskola med turism, kulturgeografi och hotel management. Jag har jobbat mig in på den plats jag är idag.

    Det kommer nog att ta några år innan man ser en ljusning inom branschen igen, just nu varslas det på alla håll. Men om några år bör trenden ändras och folk kommer att börja konsumera igen.
  • magnus07

    Resesäljare: 20700kr
    Trafiklärare: 21000kr
    Hittar ingen skrivtolk men en tolk ligger på ungefär 23500kr

    Ovanstående siffror är hämtade från www.lonestatistik.se där personer själva rapporterar in sina löner.

Svar på tråden Vad ligger lönen på inom följade yrken?? (turism mm) Någon som vet?