• Waterlilly

Bör jag undvika smoothies om jag har magkatarr?

Har fått magkatarr nu i v26, undrar lite över vad man bör undvika att äta och dricka annat än starka kryddor, apelsinjuice o kaffe....?
    Älskar smoothies :) brukar göra på naturellyoughurt med frysta bär, kandet vara skadligt för magen?

• Svar på tråden Bör jag undvika smoothies om jag har magkatarr?
  • Lilla näktergal

Tvärtom. Det brukar kännas skönt, lägger sig som en lock liksom. När jag hade magkatarr och halsbränna som värst tyckte jag om att dricka milkshakes. Undvik bara att dricka för sura saker som juicer eller om du har i frukt som är sur.

• Louise79

Usch, det där med magkatarr är inte roligt! Jag har haft magkatarr ganska mycket så jag har kommit på vad som funkar och inte funkar för mig. Smoothies kan du dricka utan problem men använd gärna bär som är söta. Banan är det bästa. Jag gör en smoothie med 2 dl Vaniljyoghurt, 1 dl mjölk, en banan och 0,5 dl kokosflingor. Det blir jättegott och dessutom är den mild för magen.
    Precis som du säger så ska du undvika kryddor. Du kan använda örter men inget annat. Kokt mat är bäst och helst inga färska grönsaker. Kokta går bra. Ät små portioner och ofta. När jag får känningar så brukar jag vara extremt noga med maten ett par dagar och då brukar det gå över ganska snabbt. Provivadrycker är bra och ät hellre ljust än mörkt bröd för det är mer lättsmält.
    Hoppas du blir bättre snart!

Svar på tråden Bör jag undvika smoothies om jag har magkatarr?