• Sandie021

skillnad på barnmat från 8 mån och 1år??

Undrar vad det är för skillnad? Är det bara det att det är större bitar i de från ett år? Finns ju inte så mycket att välja på från 8 månader de gånger min dotter får burkmat. Isåfall kan man ju bara mosa maten från ett år eller hur ?
    Sen såna där smoothies, vällingen och desserter kanske man ska vänta med men just maten. Hon är tio månader..

• Svar på tråden skillnad på barnmat från 8 mån och 1år??
  • Zarah Zofie

tror inte det är nån annan skillnad på maten än bitarna. Skulle vara saltet då isf. Kolla va det står på burkarna.

• Jesster

Det är salt och mer kryddor i, det är det enda.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Singoalla

men visst kan de äta salt bara det inte är för mycket redan vid 8 månader?

• Blå Flygare
    Singoalla skrev 2009-02-26 13:50:44 följande:
    men visst kan de äta salt bara det inte är för mycket redan vid 8 månader?
    ja, det är inte mycket salt i 1-årsburkarna heller. och bitarna är inget man behöver mosa om inte barnet får problem med dem. Vi började med 1-årsburkarna vid 8-9 mån och det var inget problem. men pga saltet så tog vi inte för många snna när vi varvade. fortsatte samtidigt med 6-månaders för att min kräsna dotter som inte ville äta samma för ofta skulle bli nöjd.
  • Singoalla

Jag ger våran dotter samma mat som oss då och då, men vi undviker saltet, däremot tar jag i buljong. Någon som vet om det blir för mycket salt?

• Blå Flygare
    Singoalla skrev 2009-02-26 14:01:26 följande:
    Jag ger våran dotter samma mat som oss då och då, men vi undviker saltet, däremot tar jag i buljong. Någon som vet om det blir för mycket salt?
    när vi lagar mat till oss skippar vi salt helt om det är buljong i, annars blir det för salt för oss. så jag hade inte gett det till någon innan året eller strax över.
  • Ezder
    En buljongtärning motsvarar ca 1 tsk salt, vilket är ungefär den mängd som en vuxen människa ska få i sig på en dag. Alltså ganska mycket.
  • Momme72
    Jag använder oxå buljong och även salt i små mängder till min 8 månaders dotter. Nu åker vi till Thailand och jag räknar med att hon ska äta restaurang mat under en månad så vi är inte kinkiga. Jag tror inte att detta med salt är så hårt, för ett antal år sen hade man inte dessa begränsningar och det var salt även i barnmaten från tidig ålder. Man gör ju som man vill men vi är inte så noga, men visst tänker man på det!
  • Singoalla

Oj då, är du verkligen säker på det? Buljong innehåller ju rätt mycket mer än bara salt och de är ju bara lite drygt en tsk?

• Zarah Zofie

Har läst nånstans att tillsatsämnen i ett livsmedel (tex buljongtärning) är uträknad på en normal vuxen person. Vilket betyder att ett litet barn får i sig alldeles för mycket tillsatser per kg kroppsvikt. Enligt författaren till boken (minns inte namnet på den just nu) skulle man undvika så långt som möjligt att använda halvfabrikat och livsmedel med mycket tillsatser i åt barn. Eftersom det belastade deras njurar och lever onödigt mycket.

• Ezder

Tja... Knorrs grönsaksbuljong:

22,1 g natrium/100g torrvara

12 tärningar = 120 g

1 tärning = 10 g

==> 2,21 g natrium/tärning

Molvikt för natrium: 22,99g

Molvikt för klor: 35,45 g

Molvikt för natriumklorid: 22,99 + 35,45 g = 58,44 g

1 g natrium motsvarar alltså 58,44/22,99 = 2,54 g koksalt

2,21 g natrium motsvarar 2,21 * 2,54 = 5,62 g koksalt

Vuxna rekommenderas att äta 5-6 g salt per dag, inte mer.

Har inget tabellvärde för koksaltets densitet lättillgängligt och det är dags att byta blöja, men vet ur minnet att detta motsvarar ungefär en tesked.

Svar nog? :P

• Singoalla

tack för upplysningen...... som tur är äter min lilla dotter väldigt lite av "buljongtärnings - maten" än så länge.... och mer av osaltad potasit, pasta och ris! men då ska jag ta och leta mer fonder istället då!

Svar på tråden skillnad på barnmat från 8 mån och 1år??