• F  Love

Vet du var man kan köpa en ponny, häst billigt?

Förr kunde man köpa ponnyn,hästar på slakteriet, kan man fortfarande köpa från dom? Är det någon som vet någon hemsida för att hitta ponnyn eller och hästar som kanske har blivit för gammal men ändå inte så gammal att man kan ha den till skogsridning - promenadridning, eller har små inte skadliga skador osv? Alla förslag är välkomna!!

• Svar på tråden Vet du var man kan köpa en ponny, häst billigt?
  • musli

www.blocket.se

Min kompis köpte sin bästa vän där, en nordsvensk som endast fick promenad-ridas, för 5000:-. Han är uuuunderbar att bara ligga på ryggen på på sommaren och njuuuta...

vill också ha en nordis...

Äntligen har nummer två fastnat!!!!!!!
  • TinkyWinky
    F Love skrev 2009-02-26 13:22:29 följande:
    Förr kunde man köpa ponnyn,hästar på slakteriet, kan man fortfarande köpa från dom? Är det någon som vet någon hemsida för att hitta ponnyn eller och hästar som kanske har blivit för gammal men ändå inte så gammal att man kan ha den till skogsridning - promenadridning, eller har små inte skadliga skador osv? Alla förslag är välkomna!!
    det finns billiga hästar överallt, beror på va du e ute efter. det går fortfarande köpa hästar från stuterier som varit på galopp bana o travbana.,,. bara ringa o höra..
    ☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.21 ★ °☆
  • Wizz

F Love skrev 2009-02-26 13:22:29 följande:

Det kryllar av dem på alla annonssajter på nätet. Kolla Blocket, Hästnet, Bukefalos etc. Såg för ett tag sedan en annons på ett fint varmblod för 4000 kr på Blocket som var bara fem år gammal, NH-hanterad och hoppad.

Var bara noga med att välja en häst som passar dig i temperamentet och inte bara för att den är billig. Inköpspriset är en fis i rymden jämfört med alla omkostnader, men det vet du nog redan.
  • Rothmos

Glöm inte att det ofta finns en anledning till varför de är billiga. Ingen säljer en ung eller inte allt för gammal, helt frisk och lätthanterad pålle till nästan ingenting.

• Wizz

Rothmos skrev 2009-02-26 15:11:09 följande:

Glöm inte att det ofta finns en anledning till varför de är billiga. Ingen säljer en ung eller inte allt för gammal, helt frisk och lätthanterad pålle till nästan ingenting.
    Varmblodstravare som inte funkar på banan är alltid billiga. Alternativet är slakt, för tyvärr är det överskott på dem och om man inte vill avliva en frisk häst så får man sälja dem löjligt billigt.
  • Wizz

Köpte förresten en av mina pållar för 5000 när han var sex år. Gudomligt snäll och helt frisk, han är tolv nu. Helt ok för en gammal bloding som inte funkade på banan, men var/är ypperlig ridhäst.

• Bling

Nu låter jag jättetaskig. Men har man inte råd med inköpet av en häst så har man nog inte råd att hålla den sen heller. Om man inte har egen gård och kan fixa eget hö o.s.v. Jag tyckte det var urdumt när alla sa liknande till mig när jag skulle skaffa häst för sju år sedan. Jag tyckte det var skillnad på att betala en dyr "klumpsumma" i inköp av hästen och på de betydligt mindre löpande kostnaderna... Men jag betalar ca 3000:- i månaden för min häst (stallhyra, hö, annat foder, hovslagare os.v.). Utöver det kommer alla oförutsedda utgifter som veterinärbesök, där springer det lätt iväg mellan 500:- och några tusen varje gång!!

Detta är ju helt OK om man har pengarna. Jag har tyckt det varit värt att lägga alla extra pengar på hästen tills nu. Nu är jag dock föräldraledig och känner att jag inte längre har råd att ha kvar honom. De 30 000:- jag betalade i inköp av min underbara pålle är dock bara en fis i rymden mot de kanske närmare 40 000:-/år som jag betalat i underhåll av honom... Ville bara säga att det verkligen ÄR sant att inköpet är den lilla kostnaden....

Lycka till!! Att ha häst är trots allt underbart, men som sagt kostar!

• köttbullelydnad

www.hastnet.se Har en hel drös med gamla/yngre travare som inte längre funkar på banan av olika anledningar och som säljs för under 5000,-

• PixieApa

Vad är "inte skadliga skador" för någonting?

• F  Love

Jag ville kolla om det fanns fortfarande möjlighet att köpa friska hästar från slakteriet till en billig slant men det handlar inte om att det måste vara en billig häst utan det handlar om att jag vill ha en vanlig promenadhäst/ridhäst som är onödigt att slakta, som skulle vara helt underbar vän för mig och barnen i några år.

PixieApa: Skadliga skador, jaa jag tänkte mer på att om det är en skada som kan bli värre om man rider långa skogsturer tex jag vill ha en häst som är skogsridbar, inte en sällskapshäst så att säga!

• Wizz

Ingen som vill ha en istadig tvåårig som åker på slakt snart? :( Tror hon kan bli bra bara hon får mogna till sig ett år. Kallblod med bra stam!

• bibbi0101

jag vill ha en häst för hundra kronar om nån vet nåt snälla svara och att man får alla rid saker gratis sadel och sånnt 

Svar på tråden Vet du var man kan köpa en ponny, häst billigt?