• modestyclara

Hur göra vid vattkoppor hos syskon och nyfödd på väg hem från BB?

Är i v 39 och ett av två barn hemma har vattkoppor. Det andra syskonet lär få vattkoppor inom 20 dagar vilket innebär att vi troligen har barn med vattkoppor alt. barn som snart får vattkoppor hemma när vi ska åka hem från BB med bebis. Har läst på vårdguiden men hittar inget kring vattkoppor och nyfödda förutom vad gäller att man som gravid inte ska ha det en vecka före eller efter förlossning...

Är det någon som vet hur man gör? Ska man hålla sig borta med bebben tills faran är över? Är ju lite knepigt när inkubationstiden är upp till 20 dagar

• Svar på tråden Hur göra vid vattkoppor hos syskon och nyfödd på väg hem från BB?
  • bea96

vattkoppor är farligt för nyfödda, förmodligen får du stanna kvar på BB. Mina syskon hade vattkoppor när jag föddes och då fick mamma stanna med mig på BB i ca en vecka.

• kiron

Min kompis var i samma dilemma men fick som svar att har du (mamman) haft vattkoppor var det ingen fara. Men ring o fråga bvc!

Hugo 070421 & Agnes 090202
  • modestyclara
    Jag har hört att om man får vattkoppor som spädbarn så blir man inte immun så det är ju onödigt att utsätta bebben för det såklart men känns trist att missa första tiden tillsammans med familjen...
  • modestyclara

kiron skrev 2009-02-26 13:49:42 följande:

Min kompis var i samma dilemma men fick som svar att har du (mamman) haft vattkoppor var det ingen fara. Men ring o fråga bvc!
    Jag ska till mvc nästa fredag och hoppas att de vet hur man ska göra men ananrs får jag ju såklart fråga på BB...
  • Bispan

modestyclara skrev 2009-02-26 13:50:42 följande:

kiron skrev 2009-02-26 13:49:42 följande:
    Jag ska till mvc nästa fredag och hoppas att de vet hur man ska göra men ananrs får jag ju såklart fråga på BB...
    Var noga med vad du får för svar. Personligen tror jag att de som säger att Vattkoppor för en nyfödd är ofarligt inte har fått rätt information! Fråga en barnläkare om detta när du är på förlossningen! Jag vet att jag läst att Vattkoppor är en allvarlig sjukdom för en nyfödd. Däremot vet jag inte om ställer där jag läste det är helt tillförlitligt.

Lycka till och se till att få ett ordentligt svar! Du ska inte riskera något för din nyfödd*.

Grattis!
  • Sandrine

Jag hade vattkoppor då min nyfödda syster kom hem, hon smittades såklart (fast mamma haft vattkoppor) och det slutade med intensivvård på sjukhus i tre veckor, hon var riktigt illa ute. Jag skulle aldrig riskera att utsätta mitt spädbarn för vattkopps-smitta.

• falken

Så här säger den medicinska vetenskapen, från INFOPREG, en läkarsite om graviditet:

Postnatalt förvärvad smitta

Om barnet insjuknar vid 10-28 dagars ålder och är smittat via luftvägarna är förloppet oftast okomplicerat. Endast enstaka fallrapporter om allvarlig sjukdom finns.   

När ett nyfött barn utsätts för smitta från annan källa än modern är moderns immunstatus avgörande för infektionsrisken hos barnet. Ett barn vars mor inte haft vattkoppor, löper stor risk att insjukna. Om modern haft varicella har barnet fått skyddande antikroppar från modern och blir inte sjukt eller får alternativt lindriga symtom.

Gravt underburna barn (födda före vecka 30) har vanligen otillräckligt skydd, även om modern haft varicella, (maternella antikroppar överförs i begränsad omfattning),  samt ett omoget immunförsvar och löper sannolikt stor risk att få allvarlig sjukdom.

Men handläggningen kan nog vara lite olika från ställe till ställe, du blir nog remitterad till förlossningsläkarna som får avgöra. Jag vet inte heller om hade velat ta den risken.

Är i vecka 10 och det går vattkoppor på dagis, så jag nojjar mig lite jag med.

• modestyclara

Tack falken. Jag har ju haft vattkoppor så stämmer infon du länkar till så ska det ju vara lugnt...men jag ska såklart fråga på BB...

• s k r i n d a

Hur gick det för er?

Sitter just nu med en uttråkad treåring som hålls hemma från dagis pga vattkoppor går där och vi inte vill att 2-månadersbebisen ska smittas.

Svar på tråden Hur göra vid vattkoppor hos syskon och nyfödd på väg hem från BB?